LITEN SANNSYNLIGHET:- Det kan være greit å vite at sannsynligheten for å styrte med et fly fra anerkjente flyselskaper er i størrelsesorden 1 per 10 milloiner flyturer, sier Øivind Ekeberg, overlege i psykiatri, Akuttmedisinsk avdeling, Oslo universitetssykehus Ullevål, og professor i medisinsk atferdsvitenskap ved Universitetet i Oslo.

LITEN SANNSYNLIGHET:- Det kan være greit å vite at sannsynligheten for å styrte med et fly fra anerkjente flyselskaper er i størrelsesorden 1 per 10 milloiner flyturer, sier Øivind Ekeberg, overlege i psykiatri, Akuttmedisinsk avdeling, Oslo universitetssykehus Ullevål, og professor i medisinsk atferdsvitenskap ved Universitetet i Oslo. © UIO.

INSTINKT: - Iinstinktene våre kan være en medvirkende faktor til at kroppen går i beredskap. Frykt er en forsvarsmekanisme, den varsler fare, og noen ganger overdriver den, sier Ellen Halvorsen, air purser, Cabin Crew instruktør og sertifisert coach, som holder flyskrekk-kurs.

INSTINKT: - Iinstinktene våre kan være en medvirkende faktor til at kroppen går i beredskap. Frykt er en forsvarsmekanisme, den varsler fare, og noen ganger overdriver den, sier Ellen Halvorsen, air purser, Cabin Crew instruktør og sertifisert coach, som holder flyskrekk-kurs. © Flyredd.no

Flyskrekk er fryktelig for de som sliter med det, det som er vanskelig å forstå for reisende med flyskrekk, er derimot at det mest sannsynlig bare er fantasien som er farlig.

Den kan til gjengjeld bli ganske skremmende, forteller Øivind Ekeberg, overlege i psykiatri, Akuttmedisinsk avdeling ved Oslo universitetssykehus Ullevål og professor i medisinsk atferdsvitenskap ved Universitetet i Oslo.

- Det er viktig å foreta en mest mulig realistisk risikovurdering. Risikoen ved å fly er så liten at mennesker ikke klarer å forstå så små tall. Vi sier noen ganger at risikoen er null pluss skjebnen. Det er ikke mulig å være helt sikker på at det ikke kan oppstå noe farlig uansett hvor man er, sier Ekeberg til Kvinneguiden.

- FInn ut hva du er redd for

Professoren mener i tillegg at det er en fordel å forsøke å finne ut hva man er redd for, og ikke stoppe ved at man er redd for å dø.

- Å dø er noe alle er redd for, problemet oppstår når man blir redd i trygge situasjoner. Forsøk å stille spørsmål som hvorfor skulle man dø eller hvorfor skulle flyet falle ned? Hva skulle i så fall svikte? Tenker man på motorstopp, at piloten skal miste kontrollen eller dø? Jo mer konkret slike fantasier blir, jo lettere er det å forstå at dette er skremmende fantasier man har, samtidig som flyturen forløper som normalt, sier Ekeberg.

Samtidig advarer han:

- Bruk av alkohol bidrar gjerne til å forsterke redselen selv om det kanskje kan kjennes lindrende i øyeblikket. Opplevelsen av å mestre redselen svekkes også av alkohol.

Psykolog Nils Erling Haugen har lang erfaring med fobi-terapi.

Han forteller at flyskrekk er noe komplisert enn andre fobier. Fordi sitter man i et fly er man låst i situasjonen og kan ikke gradvis nærme seg det man frykter.

Haugen mener at det er flere elementer i flyskrekk:

- Noen er redd for ting som turbulens og at flyet styrter. Andre kan kjenne på klaustrofobi og følelsen av å være innestengt, da kan angsten behandles som kalustrofobi, og man trenger ikke nødvendigvis å trene på dette i et fly. Andre igjen har aldri hatt flyskrekk tidligere i livet, men utvikler dette etter at de har fått barn, og dermed har ansvar for andre enn seg selv. Noen kan ha katastrofetanker knyttet til terror, og syns de ser terrorister over alt, sier Haugen til Kvinneguiden.

Psykologen syns likevel at det ikke er nødvendig å henge seg opp i årsaken til hvorfor flyskrekken har oppstått.

- I noen tilfeller kan en fobi være knyttet til negative hendelser fra fortiden, men i de fleste tilfeller finnes det ikke en klar grunn. Jeg bruker heller ikke mye tid på å kartlegge årsak, men fokuserer heller på teknikker for å komme seg ut av denne angsten, sier Haugen.

- Beveg deg

Ellen Halvorsen er air purser, Cabin Crew-instruktør og sertifisert coach, og holder flyskrekk-kurs.

Hun mener at mennesker er grunnleggende redde for høyder.

- Da kan instinktene våre også være en medvirkende faktor til at kroppen går i beredskap. Frykt er en forsvarsmekanisme, den varsler fare, og noen ganger overdriver den. Det vi forteller oss selv påvirker våre reaksjoner, sier Halvorsen til Kvinneguiden.

Hun tror derfor ikke at det bare finnes én måte å håndtere angsten på, men mange.

- Det alle kan påvirke, uavhengig av hva angsten handler om, er hvordan de håndterer sine egne reaksjoner. Frykten lytter sjeldent til fornuften, så fokuser i stedet på å holde kroppen i bevegelse. Dette kan du gjøre selv om du sitter i et flysete, sier Halvorsen og forklarer;

- Beveg deg som om du marsjerer - du kan gjøre det diskret, men hold en jevn bevegelse og rytme, samtidig som du teller inni deg. Det sier seg selv at du ikke kan bli stiv av skrekk hvis du er i bevegelse, så bare det i seg selv er et godt utgangspunkt og en begynnelse for å mestre og håndtere angst, råder hun.

Haugen mener at én ting man i alle fall ikke bør gjøre, er å unngå å fly når man lider av flyskrekk:

- For fobier generelt gjelder eksponeringsterapi som behandling; altså at man utsetter seg selv for det man er redd for i stedet for å unngå det. Når du unngår det du er redd for får du aldri lært at dette ikke er farlig, sier han.

Årsaker til redsel

Øivind Ekeberg, lege og professor ved Medisinsk avdeling på Ullevål Sykehus mener at det er noen hovedgrunner til at man kan være redd for å fly:

  • Man har vært med på en tur som har vært skremmende. Dette har nesten alltid vært en tur som har vært ufarlig, men hvor vedkommende har oppfattet situasjonen som farlig, kanskje livstruende. Det kan forstås som at man har "lært" at hendelsen var farlig, og at man derfor vil være i fare i en tilsvarende situasjon.
  • Det er ikke minst vanlig med slik feiltolkning etter at man har vært i turbulens. Det er ikke farlig i det hele tatt, men bevegelsene i flyet gir fallopplevelser og kanskje fantasier om at piloten ikke har kontroll over flyet. Fallopplevelser vekker alltid adrenalinstigning og stress som en refleks.
  • Man blir gradvis mer redd uten noen spesielt skremmende flytur. Det kan utløses av forskjellige hendelser, kanskje har det hendt noe privat eller i jobb, eller vedkommende var trett og uopplagt. Det kan begynne med litt uro på en tur. Så kan det forsterkes på senere turer, som om man er på vakt, venter på at noe skal skje, og når det hender, tas det som bekreftelse på at det er farlig. Det virker som en negativ snøballeffekt, det blir bare mer og mer skremmende.

Skaff deg informasjon

Ett av de første stegene mot å overkomme flyskrekken er å skaffe seg mer informasjon om flygning slik at man forstår hvorfor det er så trygt, mener Ekeberg.

- I tillegg er det gunstig å kjenne litt til kroppslige reaksjoner. Når vi blir redde, beskytter vi oss best ved å kjempe eller stikke av? Det krever adrenalinstigning og kroppslig aktivering, noe som fører til høyere puls, påskyndet pust og varmeproduksjon med svette, sier professoren og forklarer:

- Når dette oppstår i forbindelse med flygning er det falsk alarm, det vil si at kroppen reagerer fordi den tror det foreligger en fare. Den økte pusten er et problem i seg selv fordi det forsterker redselen. Derfor er det viktig å jobbe med pusten, få ned respirasjonsfrekvensen til 12-15 ut- og innåndinger i minuttet og få med seg magen i roligere pusting, anbefaler han.

Haugen anbefaler samtidig å fortelle kabinansatte om flyskrekken din før du flyr.

- På den måten kan du få litt ekstra støtte under turen, og de kan hjelpe deg med for eksempel plassering i flyet slik at du gjerne sitter nær en utgang,eller følge deg opp spesielt hvis det skulle bli mye turbulens, sier han.

Trøst deg med dette

En god trøst for mange er at nesten alle kan bli kvitt fobien, mener Haugen.

- Det er litt mer jobbing med flyskrekk og sosial angst, men man kan kurere dette også. Som regel er flyskrekk knyttet til frykten for teknisk svikt og sikkerhet. Da prøver jeg å snakke litt rundt tryggheten av å fly; at det ikke finnes noe tryggere fremkomstmiddel enn fly. Man kan få litt perspektiv på angsten ved å sammenligne det med å ta buss hvor man passerer andre kjøretøy med bare centimeters avstand og der risikoen for ulykker er vesentlig høyere, eksemplifiserer psykologen.

Ekeberg mener at det kan være greit å vite at sannsynligheten for å styrte med et fly fra anerkjente flyselskaper er i størrelsesorden 1 per 10 millioner flyturer.

- Ved et eventuelt havari er sannsynligheten for overlevelse cirka 50 prosent. Det vil si omtrent det samme som bilkollisjon i 100 km/t. Hvis man skulle oppnå en sannsynlighet for å omkomme i en flyulykke på 50 prosent måtte man fly døgnet rundt i mange hundre år, sier Ekeberg.

- De siste årene har det vært langt under 1000 mennesker som omkommer i sivil luftfart hvert år i hele verden, stort sett litt flere enn det antallet som omkommer i trafikken i Norge, sier han videre.

Gjennom kursingen sin, får Halvorsen mange gode tilbakemeldinger fra deltakere.

- Når de har utfordret seg selv opplever de at de endelig mestrer angsten. At det er mulig å mestre flyangst er det ingen tvil om. Noen gir tilbakemelding om at de er helt kvitt angsten, mens andre sier den fortsatt er der, men at den ikke begrenser dem lengre, for de håndterer den, og derfor er de fri til å reise hvor de vil, når de vil, sier Halvorsen.

Les også:

Slik kommer du deg raskest fra flyplassene

Så mye bagasje kan du fly med

Reiseforsikringen dekker ikke dette

Les hele saken

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!