Reiseforsikring

PAKK MØYSEOMMELIG: Ha alltid med alle verdisaker og medisiner i håndbagasjen, i tilfelle bagasjen din skulle bli forsinket. Legg aldri bilnøkler eller husnøkler i ekspedert bagasje. © Foto: THINKSTOCKPHOTO.COM.

Reiseforsikring

VÆR OBS: - På reiser til Nord-Amerika bør du regne med at det vil skje forsinkelser, sier Monica Rimestad hos Tryg. © Foto: TRYG

Disse flyselskapene er verst

Dersom flyet blir forsinket eller kansellert, er det mange som ikke vet hva da har krav på.

Forbrukerrådet har gått gjennom vedtak i transportklagenemnda så langt i år, og flere flyselskap følger ikke reglene.

Så langt i år viser Transportklagenemndas oversikt 11 saker hvor flyselskap ikke gir passasjerene det de har krav på, selv etter at passasjerene har vunnet fram i nemnda. Forbrukerrådet reagerer sterkt på at enkelte flyselskaper nekter å utbetale passasjerene det de har krav på.

- Vi liker dårlig at enkelte flyselskap bryter reglene. Selskapene må forholde seg til gjeldende rett, sier Anne Haabeth Rygg, fagdirektør for samferdsel i Forbrukerrådet.

Lavprisselskapene Wizz Air (4 saker) og Ryanair (3 saker) har flest ganger unnlatt å gi passasjerene sine det de har krav på. Europeiske nettverksselskaper som Lufthansa (1 sak), TAP Portugal (1 sak), Air baltic (1 sak) og Brüssels Airlines (1 sak) er også representert. Hele 8 av 11 saker dreier seg om forsinkelser.

Ved forsinkelser over tre timer har passasjerer krav på en standardkompensasjon, fra 250 euro og oppover avhengig av reisens varighet. Dette følger av en dom i EU-domstolen.

- Det er viktig at passasjerene kjenner sine rettigheter og benytter seg av muligheten til å klage. For få vet hva de har krav på, sier Haabeth Rygg.

Hun understreker at i fjor gikk halvparten av 329 saker i forbrukerens favør.

- Dessverre informerer flyselskaper ikke godt nok om hvilke rettigheter passasjerene har når flyet blir forsinket eller kansellert.

Reisetips

1) Sjekk reiseforsikringen slik at du vet hva den dekker, og at alle som er med på reisen er dekket.

2) Beregn god tid ved mellomlanding. Ta høyde for at det kan være småforsinkelser og kø ved sikkerhetskontroll/bagasjehenting og lignende.

3) Dersom du ikke rekker et fly, ta først kontakt med flyselskapet som har ansvar for å få deg videre. Dersom du mener du har krav på mer enn flyselskapet gir deg, ta kontakt med Flyklagenemnda.

4) Ha alltid med alle verdisaker og medisiner i håndbagasjen, i tilfelle bagasjen din skulle bli forsinket.

5) Legg aldri bilnøkler eller husnøkler i ekspedert bagasje!

6) Det finnes en del applikasjoner og nettsteder som gir deg oversikt over hvor fly befinner seg til enhver tid. I tillegg har mange flyplasser egne apper til mobil som oppdateres kontinuerlig på avganger og ankomster fra flyplassen, for eksempel Avinorflights.

7) Les mer på Flightstats.com og Worldairlineawards.com

8) Sett deg inn i vilkårene i reiseforsikringen. Ikke stol på at du er godt dekket selv om du har betalt reisen med kredittkort.

9) Lagre polisenummer på mobilen. Da er du sikret god hjelp hvis uhellet skulle inntreffe. Ta også med forsikringskortet - i tilfelle du mister mobilen eller den blir stjålet.

10) Sjekk alarmberedskapen hos forsikringsselskapet. Legg inn også dette telefonnummeret på mobilen.

11) Ha med en liten lommebok til kontanter og ID-kort. Legg verdisakene i safe på hotellet og bær med deg kun det du trenger.

12) Hvis mulig - reis med to kredittkort. Og oppbevar det ene trygt på hotellet.

13) Ha med reiseapotek. Ikke overdriv - men det kan spare mye tid og ergrelse å ha med det mest nødvendige.

14) Sjekk vannkvaliteten på feriedestinasjonen. Er du usikker på vannkvaliteten bør du bare drikke flaskevann.

(Kilde: Tryg forsikring, Gouda Reiseforsikring)

Skal du ut og fly i sommer bør du beregne god tid ved mellomlandinger - særlig dersom destinasjonen er USA eller Canada.

Her er det nemlig ekstra stor sjanse for forsinkelser på veien.

- På reiser til Nord-Amerika bør du nærmest regne med at det vil skje forsinkelser, sier Monica Rimestad, reiseskadesjef i forsikringsselskapet Tryg.

Forsinkede fly

Flyforsinkelser skjer ofte, og man ser en økning i antall forsinkelsessaker de siste årene.

Det viser også reiseskadetall fra FNO.

Men for reisemålet USA og Canada dominerer forsinkelser helt klart som skadetype, ifølge Trygs analyse av reiseskader fra 2002 og 2011.

Nesten 40 prosent av skadekravene de får inn fra Nord-Amerika dreier seg om forsinkelser av fly og bagasje.

- Foruten reisesyke, er det flyforsinkelser som er gjengangeren i skademeldinger når folk reiser til USA og Canada. Det er verdt å merke seg og planlegge reiser dit nøye, sier reiseskadesjefen.

Reisemål og forsinkelser:

Tallene viser hvor du kan forvente flest forsinkelser på flyavganger i sommer:

  • USA og Canada: 40%
  • Australia og New Zealand: 26%
  • Mellom- og Sør-Amerika: 23%
  • Afrika: 22%
  • Asia: 18%
  • Europa: 19%

(Kilde: Tryg forsikring)

Dårlig planlegging

Hver sommer opplever DNB Skadeforsikring fortvilte kunder som har fått ferien ødelagt på grunn av dårlig planlegging når de har bestilt reisen selv.

Tidligere var det mer vanlig å dra på pakketurer, der reisebyrå hadde ansvar for å booke hele turen.

Da er man også bedre sikret hvis det skulle oppstå forsinkelser eller flyet skulle bli innstilt.

- Men med lavprisselskapenes inntog, og en rekke hotellportaler på nett, velger flere og flere å bestille hele reisen selv. Da oppstår det kanskje problemer fordi folk ikke planlegger reisen godt nok, sier skadeleder ved DNB Anne Stine Eger Mollestad.

Forsikringen dekker ikke dette

I følge reisevilkårene kreves det at du har beregnet minst én time fra ankomst med ett transportmiddel til siste oppmøtetid for det neste.

- Har du beregnet for liten tid, må du regne med å få redusert erstatning, sier Rimestad.

- Siste oppmøtetid varierer veldig. På charterflygninger er ofte siste oppmøtetid to timer før flyavgang. Da må den reisende legge inn tre timers tidsmargin.

I følge DNB er det et vanlig problem at folk ikke setter av nok tid når de må bytte fly ved kjøp av enkeltreiser hos flyselskap eller når de benytter to ulike operatører.

- Skulle det oppstå en forsinkelse som fører til at man ikke rekker neste avgang, så er reisende verken dekket av reiseforsikring eller har krav på erstatning fra flyselskapet. Det er du selv som er ansvarlig for å rekke neste fly.

- Prisen blir ofte tre- eller firedoblet når man må kjøpe ny billett på flyplassen, og ofte er det få ledige avganger i ferietider, sier Eger Mollestad.

Man snakker vanligvis om to hovedtyper av forsinkelser:

  • Forsinket avgang er når du møter tidsnok på flyplassen, men flyet blir utsatt eller innstilt. Ifølge Avinor.no blir en flyforsinkelse definert som en avgang som går minimum 16 minutter senere enn oppsatt.
  • Forsinket fremmøte er når forsinkelser hos et flyselskap fører til at du ikke rekker ditt neste fly. Her kommer reiseforsikringen inn i bildet.

- Forsinkelser som skyldes streik, kø i sikkerhetskontroll, syk pilot med mer dekkes ikke av reiseforsikringen. Dette er bransjestandard. Enkelte forsikringer dekker forsinkelser som skyldes terror eller terrortrusler, sier Rimestad.

Det er flyselskapets ansvar å ivareta kundene sine når flyet ikke går om planlagt.

Kunden har krav på overnatting, mat og drikke uansett årsak til forsinkelsen. Dersom forsinkelsen skyldes forhold flyselskapet har kontroll over, for eksempel mannskapsmangel, har kunden også krav på en fast sum i kompensasjon. Summen varierer utifra lengden på flygningen og lengden på forsinkelsen.

- Vilkårene for reiseforsikring sier at forsikringen ikke omfatter tap, skade eller utgifter som direkte eller indirekte har sammenheng med streik, lockout eller annen form for arbeidskonflikt som inntreffer når du er på reise. Det er turselskapet eller turoperatørene som er ansvarlige for å gi kunden det de har betalt for, eventuelt ny avgang eller billettrefusjon,opplyser Eger Mollestad.

Unngå feriesmellen

- For å være helt sikker på å komme med, må man booke med ett flyselskap eller allianse hele veien, da er man sikret fly hele veien selv om det oppstår forsinkelser eller om et fly skulle bli innstilt, sier Eger Mollestad.

Mange nye reiseoperatører benytter flyplasser som ligger langt fra feriemålet. Dårlig planlegging gjør seg ofte utslag i at reisende kommer for sent til avganger.

- Folk er ikke flinke nok til å beregne hvor mye tid det tar å komme seg til flyplassen. I tillegg sliter de med å finne transport til flyplassen når de har avgang på et ugunstig tidspunkt der kollektivtransport ikke går. Sørg for at du rekker flyet, og sjekk rutetider for buss og tog på forhånd, for en taxitur til en øde flyplass kan bli svært kostbar, råder skadelederen.

Det er fort gjort å bestille fly eller hotell på feil dato. Om du slurver med bestillingen må du ta regningen på egen kappe.

- Om du oppdager feilen tidlig tilbyr enkelte selskaper endring av billett gratis eller mot et gebyr, men det er langt fra alle. Når du kjøper billigbilletter eller benytter deg av lavprisselskaper er ofte pengene tapt. Dobbeltsjekk alltid at reisetider korresponderer og at dato er riktig når du bestiller fly og hotell, tipser Eger Mollestad.

De fleste vet ikke dette

Eva Hagby, Salgs- og markedssjef ved Gouda Reiseforsikring forteller at de fleste ikke er klare over at flere av dekningene på helårsforsikringer gjelder 24 timer i døgnet, selv om man ikke er på reise med overnatting.

- For eksempel reisegods, som også dekkes ved ran eller tyveri på gaten på hjemstedet ditt, sier Hagby til Kvinneguiden.

Hun nevner samtidig flere punkter mange ikke vet om reiseforsikring:

- Veldig mange tror at mistede og ødelagte gjenstander dekkes av reiseforsikringen, noe som dessverre ikke er tilfelle.

- Det er nok mange som ikke er klare over at en reiseforsikring gjelder på reiser med varighet på inntil et visst antall dager (de fleste 45 dager).

- De fleste tror at staten / NAV (Europeiske trygdekort) dekker utgifter for lege- eller sykehusbesøk, uansett hvor i Europa du befinner deg. Men, dette gjelder kun på offentlige sykehus - og innenfor EØS. Hjemtransport, vil derimot aldri bli dekket av det offentlige - derfor bør en aldri reise uten forsikring, uansett hvor reisen går.

- Ikke alle er klare over at når barna enten fyller 20 år, eller flytter for seg selv og får egen folkeregistrert adresse, som oftest ikke er dekket av familiens helårsforsikring, sier Hagby.

Om Transportklagenemda

  • Dersom du ikke vinner frem med din klage til flyselskapet, kan du klage saken videre til Transportklagenemnda. Saken kan gjelde uenighet ved forsinkelser, kanselleringer, overbookinger, bortkommet/skadet bagasje og andre forhold som direkte knytter seg til gjennomføringen av flyreisen fra du møter på flyplassen til du har hentet bagasjen.
  • Transportklagenemnda behandler klager på fly og jernbane. Nemnda behandlet 329 saker på flyklager i 2011, og klager fikk medhold i halvparten av disse. De aller fleste flyselskap føyer seg etter nemndas vedtak.
  • Når klagesaker på fly behandles, består nemnda av to representanter for flyselskapene, og to representanter for forbrukerne, samt en oppnevnt nemndsleder.
  • Sakene som er oppe i Transportklagenemnda har oppstått ved reiser i Norge og til og fra Norge. Det kan innebære at de norske flyselskapene har mange saker i Transportklagenemda.

Les også:

Taxfreevarene du bør droppe

10 tips til parferien

Tipsene som gjør det lett å pakke

Kledd til langhelg

Les hele saken

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!