Se for deg at du har tre jobber, hus, mann, barn, trening, dugnader i borettslaget, venninnekvelder, kjæresteturer, kakebaking til helgens fotballcup og vasking av hus. Det går i ett, men du trives og synes det er gøy, helt til du en dag møter veggen og blir utbrent eller rammet av ME, som resultat av det hele.

For 18 år siden gikk det slik for Monica Wigand Lien.

Hun jobbet som lærer, tok ekstravakter på barnepsykiatrien på Haukeland, i tillegg til konsulentjobb hos Kirkens SOS.

Hun har nå skrevet bok basert på egne erfaringer, hvor hun vil nå travle kvinner for å få dem til å redusere hverdagsstresset, og øke hverdagsgleden.

- For å ha noe å gi til andre, må du først ta vare på deg selv, mener Lien.

Les også: Det er tre ting i livet som gjør deg lykkelig

Diagnosen ME

Det startet med at hun merket at strikken var dratt for langt for hennes eget beste.

- Jeg fikk en influensalignende infeksjon som gikk direkte over i svimmelhet, ekstrem slapphet og "hjernetåke".

I tillegg ble hun overfølsom for lyd, lys og bevegelse. Hun merket imidlertid ikke noen psykiske plager.

De første årene etter at hun ble syk, kunne hun i lange perioder bli liggende i mørke rom. Hun orket ikke annet.

- Jeg er fremdeles ikke frisk, men har kommet meg betraktelig, sier hun.

Fra en jobb til en annen

- Det gikk i ett hele tiden, med lange lister over ting som skulle gjøres hver dag. Jeg løp fra den ene jobben til den andre, før det var familietid og andre gjøremål.

Det var gøy helt til det sa stopp.

- Kroppen taklet ikke stresset over tid, selv om det var moro, forteller hun.

Selv om ingen kan forhindre ME, som er en nevrologisk sykdom, rammer den typisk dem som har hatt langvarig, kronisk stress i forveien.

SAMMENLIGNER OSS MED ANDRE: Psykolog ved Senter for stress og traumepsykologi, Ellisiv Horrell, mener at sosial sammenligning gir oss viktig læring om hvordan vi skal opptre. Men det kan ofte resultere i negative følelser om selvet. © FOTO: Privat.

Tegn på at du er på vei mot veggen

  • Du føler deg fysisk eller mentalt utslitt
  • Søvnvansker
  • Humørsvingninger
  • Tar lett til tårene
  • Er mer irritabel enn vanlig
  • Motivasjonen svikter
  • Du trekker deg tilbake sosialt
  • Økte negative følelser og tankemønster
  • Konsentrasjonen og hukommelsen blir dårligere
  • Fordøyelsesproblemer og hodepine
  • Kroppslig ubehag som muskelspenninger

Kilde: psykolog hos Senter for stress og traumepsykologi, Ellisiv Horrell.

Vær tilstede

- Du kan klare mye dersom du synes alt du gjør er gøy, men alle har en grense, advarer psykolog ved Senter for stress og traumepsykologi, Ellisiv Horrell.

Hun forteller at hvis du har for mange forpliktelser, til tross for at du liker det du gjør, kan du etter hvert oppleve å ikke mestre. Det kan føre til at ting du tidligere likte å gjøre, blir forbundet med stress og negative følelser.

- Når du er stresset, er det vanlig å ha en konstant indre dialog som går ut på å planlegge hvordan du skal håndtere neste utfordring, forklarer Horrell.

Du kan bestemme deg for å utsette denne tankeprosessen til du skal begynne å jobbe med utfordringen. Ta noen pauser i løpet av dagen hvor du fokuserer på å være tilstede med det du gjør her og nå.

Best i én ting, ikke god i alt

- Gjennom boken har jeg noe å gi videre til andre. Jeg ønsker å vise dem hvordan det er mulig å frigjøre tid i en travel hverdag. Jeg vil møte de som stresser, før de går ned for telling, komme veggen i forkjøpet, sier Lien.

Boken «Ta vare på deg selv!» er «en håndbok for flinke piker og driftige damer», og siden det er nettopp disse hun ønsker å nå, er den skrevet med tydelige og konkrete råd. Tekstene er korte, og kan leses mellom middagen som skal lages, oppvasken som skal tas og rapporten som skal skrives.

- Det er jo nettopp målgruppen, stressede kvinner, som skal kunne lese den mellom slagene, forteller forfatteren.

Hun mener det er viktig å redusere stress, blant annet i familien, og øke hverdagsgleden og livskvaliteten. 

- Tidligere var det for eksempel uhørt at den i klassen som var best i fotball også var forventet å være best i matematikk. Det var viktigere å være flink i noe, ikke i alt. Nå skal du helst prestere på alle områder, tror hun.

Lien mener det er viktig med tid til å puste, til å lese en bok, gå hånd i hånd med en du er glad i, utvikle en kreativ gnist eller kanskje la livet utvikle seg i en ny retning.

Hverdagsglede og indre dialog

Horrell forklarer til Kvinneguiden at for å komme ut av et dårlig stressmønster kan det være nyttig å kartlegge hva som utløser stress, og at du legger merke til hvordan du forholder deg til stressfaktorene for eksempel gjennom indre dialog.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Slik stresser du mindre

  • Ikke overhør det kroppen prøver å fortelle deg - lytt til den.
  • Senk kravene til deg selv. Husk at du bare ser utsiden på andres liv – det er ikke nødvendigvis så vellykket på innsiden.
  • Ta små pustepauser innimellom.
  • Husk at ”alle andre” mest sannsynlig har rotete skap, og neppe kortreist, økologisk mat til middag hver dag.
  • Ikke få panikk om du må velge Grandiosa til middag en dag.
  • For å ta vare på andre, må du først klare å ta vare på deg selv.

Kilde: Monica Wigand Lien

For gjennom dagen fører du, enten du legger merke til det eller ei, en indre samtale med deg selv.

- Du ser gjerne for deg, og tenker over ting som har skjedd, hva som kommer til å skje, og kommenterer dine egne handlinger. Måten du snakker til deg selv på om en hendelse vil påvirke hvordan du reagerer, og hvilke følelser som knyttes til hendelsen, forklarer hun.

Lien tror også noe av det viktigste du kan gjøre, er å innse at du har litt for høye krav til deg selv. Start med å senke dem.

- Dersom jeg for eksempel skal ha besøk en kveld, vet jeg at jeg ikke har sjanse til å rydde og vaske hele huset, i tillegg til å lage deilig mat. Da vil jeg ikke sitte igjen med krefter til selve besøket. Vask heller kjøkken og bad. Gjestene dine kommer neppe til å oppholde seg på barnerommene uansett.

På samme måte kan du senke kravene, og prioritere det som er viktigst for deg.

- Siden det nettopp er våre egne oppfatninger som avgjør hvordan du reagerer, kan du endre innstillingen til en stressfaktor, dersom du ikke kan fjerne eller redusere den gjennom praktiske endringer, legger Horrell til.

Kvinner ønsker å prestere

Horrell tror årsaken til at det har blitt en økning i kvinner som ønsker å prestere på alle områder fremfor å være best på ett, er at vi lenge har måttet kjempe for likestilling på ulike arenaer.

Vi har kjempet, og kjemper fortsatt, for like rettigheter i arbeidslivet. Vi ønsker å komme oss opp og frem gjennom studier. Vi skriver flere doktorgrader enn tidligere, og det er flere kvinner enn menn med høyere utdanning per i dag.

Men samtidig har mange av oss ikke gitt slipp på hovedansvaret for barn og hjem.

- Ofte får vi dårlig samvittighet hvis vi ikke mestrer dette området like godt som tidligere husmødre gjorde, tror psykologen.

Kvinner vil være gode hjemme, og samtidig oppfylle de kravene som stilles i dagens stressende arbeidsliv, og denne kombinasjonen er ikke alltid like heldig.

- Det kan føre til at du overser egne behov, blir utslitt, og det kan i verste fall føre til utbrenthet og psykiske plager, mener hun.

Les også: - Mange sitter en forestilling om at kvinner «i gamle dager» var mye mer sammen med barna sine.

Flinke piker

Typiske personlighetstrekk hos såkalte flinke piker er å være pliktoppfyllende, samvittighetsfull og prestasjonsorientert.

Dersom kollegaen din lager hjemmelaget sjokoladekake med frostmotiv til femåringen, blir det et indirekte press på at du også skal levere en like flott kake til dugnaden.

- Det er alltid de vellykkede bildene som blir lagt ut på sosiale medier, ikke de svidde fiskepinnene, selv om alle har det.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Velg bort det mindre viktige

- For flinke piker kan det være nyttig å tenke over hvilke ting du ikke trenger å være så flink på, rett og slett for å øve deg på å være mindre flink, anbefaler psykologen.

Spesielt kan det være aktuelt dersom du for eksempel bruker mye tid og krefter på å holde det rent og ryddig hjemme til enhver tid. Og har du små barn, kan det bli ekstra utfordrende, med mindre du ønsker en kontinuerlig jobb.

- Du kan øve på innstillingene til rot, dersom det er en stressfaktor for deg, sier Horell.

Lien mener det er viktig at du klarer å definere hva som er hverdagsglede for akkurat deg.

- Det er ikke sikkert du vil på shoppingtur til London med venninnene, eller gå turer i fjellet med kjæresten.

Hun anbefaler at du velger bort det mindre viktige. For dersom alt er like viktig hele tiden, er det lett å gå ned for telling, fellen hun selv gikk i.

- Jeg følte meg som en blekksprut med mange armer, og klarte ikke se at noe var mindre viktig. Både jobb, familie, dugnad og alle mulige fritidsaktiviteter hadde førsteprioritet.

Øv på å si nei

Og Lien tror mange har problemer med å si ”nei, det er nok, jeg har nok å gjøre.”

- Du trenger ikke alltid jobbe overtid, skrive den ekstrarapporten eller stille med kake til dugnad. Av og til rekker du det bare ikke.

Hun anbefaler deg å øve på å si nei. Da vil du bare der komme et langt stykke på vei.

I tillegg kan det være lurt å øke bufferen mot stress.

- Se for deg en vippehuske, der alle de stressende faktorene er på den ene siden, og den gode energien på den andre. Pass på å ha den i vektbalanse, sier hun.

- For noen er det viktig med brettekanter i skapet, at barna går pent kledd til enhver tid, og traktorformede gulrøtter i matboksen. Finn først og fremst ut hva som er er godt liv for nettopp deg, og både du og de rundt deg vil få det bedre, råder hun.

Les hele saken

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!