Søvnvansker er et resultat av tre ting: sårbarhetsfaktorer, utløsende faktorer og opprettholdende faktorer.

- Noen mennesker er sårbare for å utvikle søvnvansker. Noen av disse sårbarhetsfaktorene kan være høy alder, at du er kvinne eller familiehistorikk.

Det sier Øystein Vedaa, psykolog, stipendiat ved Institutt for samfunnspsykologi, Det psykologiske fakultet, Universitetet i Bergen.

Men å ha flere av disse sårbarhetsfaktorene vil ikke nødvendigvis medføre at du får søvnvansker.

Når stressende hendelser skjer i livet ditt kan du lettere ha problemer med å sove.

Slike stressende hendelser kalles utløsende faktorer, altså ting som ofte utløser søvnvansker.

- Dette inkluderer både viktige hendelser i livet som sykdom og skilsmisse, men også hverdagsproblemer som stress på jobben og familiekonflikter, eller andre viktige endringer i livet som barnefødsel eller overgangsalder, sier psykologen.

Påvirkes av stress

Søvnvansker kan ofte starte i forbindelse med en stressende fase i livet, som blant annet kan ha sammenheng med jobb, relasjoner, penger eller helse.

- Når disse stressfaktorene forsvinner går de fleste tilbake til sine normale søvnvaner, mens andre, kanskje de som er mest sårbare for å få søvnvansker, fortsetter å ha søvnvansker, sier Vedaa.

- Det er viktig å huske på at uansett hva som først forårsaket søvnvanskene, bidrar nesten alltid psykologiske og atferdsmessige faktorer til å opprettholde problemet over tid.

Dette inkluderer dårlige søvnvaner, uregelmessige søvntider og sterk frykt for ikke å få sove.

Bekymringer forverrer søvnen

Tilbringer du mye tid i sengen i håp om at det skal hjelpe? Eller tar du blunder i løpet av dagen fordi du vil kompensere for mangel på søvn om natten?

Dette forverrer søvnen, mener psykologen Vedaa.

- Når du bekymrer seg for ikke å få sove, og bekymrer deg for mulige konsekvenser av søvnvanskene, forverres søvnproblemene dine, sier han.

Strategier som å tilbringe ekstra mye tid i sengen, kan være nyttige for å takle søvnvanskene i begynnelsen, men blir på lengre sikt en del av det som opprettholder problemet.

Kan føre til insomni

Er du plaget av søvnvansker kan du ha utviklet negative reaksjoner overfor ting som vanligvis hjelper deg til å sovne som god seng, sengetid, soverom, mener psykologen.

- Det som pleide å være et sted og tid for søvn, forbindes nå med frustrasjon, angst og søvnløshet. Når det er sengetid, kommer også prestasjonsangsten og søvnløsheten, sier han.

Snarere enn å slappe av før sengetid, vil du som lider av søvnvansker ofte bekymre deg for om kommende natt vil bli enda en søvnløs natt.

- Over tid vil denne negative assosiasjonen føre til en ond sirkel av insomni, dårlige søvnvaner, bekymringer og mer søvnforstyrrelser, sier Vedaa.

De 7 søvnreglene er gitt av psykolog Øystein Vedaa.

Les hele saken

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!