Annonse

Rundt en tredjedel av befolkningen klager over dårlig søvn i perioder, mens rundt 10 prosent har alvorlige og langvarige søvnproblemer.

Søvnløshet

Det finnes mange slags søvnproblemer. Søvnløshet (insomni) er definert som manglende evne til å sovne, opprettholde søvnen eller også få nok hvile gjennom søvn. Personer som lider av søvnløshet opplever ofte nedsatt fungering på dagtid og et betydelig ubehag.

- Slik vi definerer søvnløshet er det 12 prosent av befolkningen som lider av det, sier professor Ståle Pallesen ved Institutt for samfunnspsykologi i Bergen.

- Søvnløshet kan deles inn i problemer med å sovne, oppvåkning midt om natten eller for tidlig oppvåkning om morgenen. I tillegg finnes andre søvnlidelser, som døgnrytmeforstyrrelser, sier Pallesen.

Forstyrret døgnrytme

Døgnrytmeforstyrrelser er ganske vanlige. Forsinket søvnfasesyndrom er den hyppigste av døgnrytmeforstyrrelsene, og kjennetegnes av at hele søvnfasen er forskjøvet til et senere tidspunkt enn normalt. Ved denne lidelsen er det vanskelig å sovne om kvelden, og man ligger gjerne våkne til klokken to eller senere. Er du utpreget B-menneske kan du justere døgnrytmen og bli mer A-menneske.

Hypersomni og parasomni

- Hypersomnier er kjennetegnet av generell og uttalt søvnighet. Parasomni er betegnelsen vi bruker på lidelser hvor det oppstår uønsket adferd eller fysiologiske reaksjoner under søvn (for eksempel søvngjengeri) og søvnrelaterte bevegelsesforstyrrelser - hvor rytmiske og gjentatte motoriske bevegelser finner sted i forbindelse med søvn, sier Ståle Pallesen.

Det er spesielt vanlig å gå i søvne i ung alder. 20-30 prosent av befolkningen har gått i søvne minst en gang i løpet av livet, ifølge Nasjonalt Kompetansesenter for Søvnsykdommer.

Sliter du med søvnløshet finnes det en rekke effektive behandlingsmetoder. Her er en oversikt:

Sponsor:

Anbefalte produkter

Se flere saker fra: Helseleksikon

Relevante saker

Kommentarer

Vi setter stor pris på kommentarer og inspill i debattene våre.

Vi setter stor pris på kommentarer og inspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!