MANGE SLITER: Hele 1 av 10 sliter med alvorlige søvnproblemer.

MANGE SLITER: Hele 1 av 10 sliter med alvorlige søvnproblemer. © Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

Insomnia - søvnløshet

Slik blir du kvitt søvnproblemer

Tusenvis av nordmenn får ikke sove.

Hva er insomni?

  • Insomni er et psykiatrisk fellesbegrep for søvnløshet eller søvnvansker
  • Kjennetegnes ved ulike kombinasjoner av problemer med å sovne, opprettholde søvn og avbrutt søvn
  • Fører til at man får for lite søvn eller for dårlig søvn, slik at man ikke føler seg uthvilt på dagtid
  • Gjør at man kan få humørsvingninger, og det kan redusere evnen til å yte og konsentrere seg, i tillegg til at man føler seg trøtt

Her kommer noen tips til hvordan du kan bli kvitt søvnproblemene dine.

1 av 10 har alvorlige søvnproblemer

Ifølge søvneksperter lider mellom 10 til 15 prosent av befolkningen av alvorlige og langvarige søvnproblemer.

– I Norge er det rundt 10 til 15 prosent som har kronisk insomni, opplyser senterleder ved Nasjonalt Kompetansesenter for Søvnsykdommer (SOVno), professor dr.med. Bjørn Bjorvatn.

Det vil si at rundt én av ti sliter med å få nok søvn til å kunne fungere optimalt i hverdagen.

I tillegg sliter de fleste med søvnproblemer fra tid til annen. Spør man hvor mange som har hatt problemer med å sove den siste måneden, vil cirka en tredjedel av de spurte svare ja.

– Er det flere som har søvnvansker om sommeren enn om vinteren?

– Nei, det er det ingen grunn til å tro. Det er heller flere som sliter om vinteren, sier Dr. Bjorvatn.

Han påpeker at alle sover dårlig når det blir altfor varmt, men det vil dermed ikke si at man har søvnproblemer – man bare sover dårlig.

Om sommeren regulerer lyset døgnrytmen vår, men om vinteren kan døgnrytmen vår bli dårlig på grunn av manglende sollys. Mange får vinterdepresjoner som igjen kan gi søvnplager.

SLAPP OG SLITE: Insomni kan gå utover arbeidsevnen og livskvaliteten din.

SLAPP OG SLITE: Insomni kan gå utover arbeidsevnen og livskvaliteten din. © Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

Ulike årsaker til plagene

Det er mange årsaker til søvnproblemer. De vanligste er psykiske plager eller depresjon. Men smerte og stoffskiftesykdommer kan også påvirke søvnkvaliteten. I tillegg er det mange som lider av insomni som ikke har noen åpenbare grunner til å være plaget av det.

Søvn er viktig for oss mennesker, uten nok søvn fungerer vi dårlig. Sover vi for lite kan vi bli ukonsentrerte, slitne, trette og føle oss utilpasse.

– Over tid kan man også risikere å bli deprimert, forteller Dr. Bjorvatn.

Overlegen opplyser at de opplever gode resultater på behandlingen de gjennomfører på SOVno.

Behandlingen er ikke-medikamentell, og rundt 80 prosent av pasientene blir bedre.

Les mer på SOVno sin hjemmeside.

Insomnia kan helbredes

Den britiske legen Dr. Guy Meadows er utdannet psykolog, og har spesialisert seg innen søvnproblemer.

I følge Times Online, mener han at folk som lider av insomni kan bli helbredet, og til avisen sier han at han har kurert over hundre pasienter.

Dr. Meadows jobber ved London Insomnia Clinic hvor han tilbyr et to dager langt seminar som skal lære folk hva som må til for å bli kvitt søvnproblemene.

– Dette er en handlingsplan og en serie med hjelpemidler for å lære nye teknikker og lære seg av med dårlige vaner, forteller Dr. Meadows, som er imot å bruke medisin for å bli kvitt søvnproblemene.

Han angriper heller problemet på en holistisk (helhetlig) måte.

ADFERDSTERAPI: Både her i Norge og i England bruker de adferdsterapi for å få bukt på søvnproblemer.
ADFERDSTERAPI: Både her i Norge og i England bruker de adferdsterapi for å få bukt på søvnproblemer. © Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

Bruker kognitiv adferdsterapi

Psykologen kombinerer ulike terapiformer som er tilpasset insomniens komplekse sammensetning. Dette inkluderer blant annet kognitiv adferdsterapi.

– Det å prøve å sove er en av hovedårsakene til at du holder deg våken. Hvis du aksepterer at du ikke kan sove, og velger å reagerer på dette på en dyktig måte, så blir sinnet og frustrasjonen fjernet fra ligningen, sier Dr. Meadows til avisen.

På seminaret lærer man blant annet hvordan man skal forstå søvn og hvordan det påvirker oss fysisk. I tillegg får man innblikk i hvordan vanene våre ikke nødvendigvis gagner oss.

Tips til hvordan du blir kvitt insomni

Dr. Meadows avslører overfor Times Online noen av de triksene han lærer bort til sine pasienter.

Har du søvnproblemer, bør du teste ut disse tipsene. Dr. Meadows mener nemlig at du etter seks uker skal få tilbake en normal søvnrytme om du følger hans råd.

Her er Dr. Meadows tips:

  • Senga skal kun være et sted for rekreasjon og avslapping. Dette betyr at det er forbudt å lese, jobbe eller se på tv/film i senga
  • For å få tilbake en naturlig søvnrytme, bør man finne ut hvor mange timer man faktisk sover og legge til 30 minutter i hver ende. Dette regnestykket viser hvor lenge du skal oppholde deg i senga hver natt
  • Fjern alle såkalte støttespillere som påstås å hjelpe deg med å få sove – det være seg urtete eller varme bad – slik at man kan konsentrere seg om den naturlige søvnen
  • Yoga-lignende, dyp pust skal senke adrenalinet og stresshormonene, noe som gjør det lettere å sovne
  • Regelmessige måltider og trening ute i dagslys hjelper kroppen med å anslå tiden på døgnet, noe som hjelper på søvnen
  • Ikke legg deg når du er mett eller sulten slik at metabolismen holder deg våken
  • Begynn å slappe av en halvtime før du skal legge deg
  • Skru ned lyset. Lite lys gjør at kroppen begynner å produsere mer melatonin, noe som forteller kroppen at det er på tide å sove
  • Kroppen trenger å kjøles ned for å sove. Med en gang søvnmønsteret ditt er på plass bør du derfor ta et kveldsbad. Det roer ned musklene, og kroppen lekker energi slik at kroppstemperaturen synker.

Les også:

Elementære søvntips

Vi løser problemer når vi sover

Søvn forebygger forkjølelse

Kommentarer:

Trude Susegg Redaktør Helse

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!

Treningsvideoer

Hemmeligheten bak en fin rumpe er både rask og gratis

Du er i gang på ett minutt hvis du ser...

Se video

Slik blir rumpa sterk og strøken

Still deg opp på alle fire.

Se video

Tråkk deg til stram rumpe

Bruk kjøkkenkrakken og sett i gang.

Se video

Utfall gir struttende lår og rumpe

Lår og rumpe får kjørt seg...

Se video

Rumpa du drømmer om

Slik får du den i sommer.

Se video

Enkel øvelse med ullsokker på hendene

Skliøvelsen som styrker mage og rygg.

Se video

Øvelsen som gir en snerten rumpe

Øvelsen er effektiv for både...

Se video

Flies med håndvekter

En brystøvelse der du trener bevegelighet...

Se video

Push-ups med vekter

Klassisk øvelse som gir deg bedre holdning.

Se video

På forsiden av Psykisk helse

Vår psykiater svarer deg gratis

Rare lyster, terapi og latskap - her er noe av det du kan lese om i forum for psykiatri.

Mest leste saker på klikk.no

artikkel bilde

Nødhjelp når det virkelig svir

Her er rådene mot sommerens verste plager.

henter innhold

Tjenester fra klikk.no

Denne siden er en del av Klikk.no

Redaktør Helse:

  • Leder digitale medier:

    Tore A. Godager

  • Redaktør:

    Jan Thoresen

  • Ansvarlig redaktør:

    Elisabeth Lund-Andersen

  • Kontakt oss:

    Klikk her

Mest leste på Psykisk helse

Test deg selv: Har du et alkoholproblem?

Drikker du for mye? Ta testen her.

Ta testen og sjekk om du er deppa

Får du over tjue poeng, bør du søke hjelp.

Dette avslører psykopaten

Med denne testen kan du avsløre en psykopat (før det er for seint).