Det er mange ting som ofte kommer som et sjokk med det å få barn. Hvor mye man elsker dem. Hvor mye man bekymrer seg for dem. Hvor mye rot som oppstår rundt dem; listen er lang. En ting som sjokkerer de aller fleste foreldre er hvor mye mindre man får sove med babyer og småbarn i hus.

Glemmer bryllupsdagen og finner bilnøklene i kjøleskapet

En søvnløs natt i ny og ne kan de fleste klare. Men hva skjer når du i ukesvis - eller månedvis - har netter hvor søvn er mangelvare? Hvor du tilbringer flere timer med å synge bæ-bæ-lillelam eller å gå hvileløst rundt på stuegulvet enn du gjør i sengen? Det svenske magasinet Mama publiserte nylig en humoristisk guide til typiske kjennetegn på søvnmangel.

© FOTO:Colourbox

- Alle småbarnsforeldre vet hvordan det føles å ikke få sove en hel natt sammenhengende, skriver magasinet.

- Her er tegnene på at du er en av dem som lider:

1. Du minnes hvor fint det var før i tiden når du syntes at 08.00 var tidlig å stå opp på en søndagsmorgen.

2. Du innser at du må bruke dine mest kreative sider for å i det hele tatt komme deg gjennom dagen.

3. Du har drukket kaffekopp etter kaffekopp, men ser fortsatt mer død enn levende ut.

4. Du har en sjelden kveld på byen og innser plutselig at du har glemt både mobil, nøkler og lommeboken hjemme.

5. Du finner minstens pyjamas i kjøleskapet - og lurer på hvordan den havnet der.

6. Du kjører inn i feil oppkjørsel og kjenner ikke igjen det du tror er huset ditt.

7. Du er på middagsselskap og skjønner ikke et ord av hva de andre snakker om.

8. Du glemmer av at det er bryllupsdagen deres.

9. Du kjenner en trang til å legge deg ned hver gang du får øye på et mykt underlag.

10. Du febrilsk prøver å se ut som om du er oppriktig interessert.

11. Du blir sjalu på andre voksne som har fått på seg klærne riktig vei.

12. Du går rundt hele dagen og tror det er torsdag og nesten helg - på en mandag.

Spiser mer og gråter mer - men har mindre sex

Den populære amerikanske nettavisen Huffington Post tror også det finnes en del klare tegn på at du trenger noen flere timer på øyet enn det du kanskje får.

- Du vet om de klassiske tegnene, forklarer avisen.

- Du henger etter på jobben, du gjesper hele tiden, du er slapp og dorsk og du kan formelig høre sengen rope på deg.

Men ifølge avisen kan søvnmangel også gi større og mer alvorlige problemer enn bare poser under øynene og vanskeligheter med holde seg våken til barne-tv er slutt.

- Å sove mindre enn 7 timer hver natt kan resultere i alvorlige helseproblemer, forklarer avisen.

. Kroppen din har mange måter å fortelle deg at du trenger mer søvn på. Noen er innelysende, andre kanskje mer overraskende.

1. Du er konstant sulten

Dersom du merker at du går rundt og kjenner deg sulten og småspiser hele dagen kan dette bety at du skulle sovet mer.

- Forskning utført av Society for the Study of Ingestive Behavior fant en sammenheng mellom lite søvn og forhøyede nivåer av hormonet ghrelin, som er kjent for å kunne trigge en følelse av sult, forklarer avisen.

Et forhøyet nivå av dette hormonet førte ifølge undersøkelsen ikke bare til at man oftere småspiste, men også til at man valgte mat med høyt inntak av kalorier og karbohydrater.

- Dette kan kanskje forklare hvorfor mennesker som ikke sover nok har større sjanse for å bli klinisk overvektige, forklarer avisen.

2. Du gråter ofte

Jo da, det er mange hormoner i sving når du har en ny baby i hus, men om du oppdager at du griner til både teite reklamefilmer og svigermor som inviterer på middag, da kan det kanskje være mange på søvn som er årsaken. Ifølge en amerikansk studie fra 2007 viste det seg nemlig at søvn-sultede hjerner hadde 60 prosent større sjanse for å reagere på negative og opprørende bilder.

3. Du glemmer ting og ufokusert

For få timer på øyet har blitt lenket til en hel haug med kognitive problemer, som konsentrasjonsvansker, forvirring, glemsomhet og vanskeligheter med å lære, ifølge helsenettstedet WebMD.

4. Du blir ikke kvitt forkjølelsen

Dersom du føler at konstant går rundt med tett nese og sår hals bør du ifølge avisen LA Times passe på å sove mer.

- En studie fra 2009 viste at mennesker som sover mindre enn 7 timer per natt har nesten tre ganger større sjanse for å blir forkjølet enn mennesker som sover minimum 8 timer om natten, forklarer avisen.

5. Du er klønete

- Forskere er ikke helt enige om hva det er som gjør det, men mennesker som sover for lite har en tendens til å ha mer langsomme og mindre presiste motorikkferdigheter enn mennesker som får nok søvn, forklarer doktor Clete Kushida ved Stanford University Center for Human Sleep Research til avisen Huffington Post.

- Refleksene blir sløvere og balansesansen dårligere. Man kan også få problemer med å fokusere på noe, og reaksjonstiden noe lengre.

6. Sex blir et ork

Oppdager dere at dere har problemer med lysten mellom lakenene burde dere ifølge helsenettstedet WebMD tilbringe mer tid i sengen - med å sove.

- Både menn og kvinner som ikke får nok søvn vil ha mindre lyst på sex, forklarer nettstedet.

- Mangel på søvn kan også føre til økte nivåer av stresshormonet kortisol, som heller ikke hjelper på sexlysten.

Lite søvn gjør deg grinete

Hvem har vel ikke kjent på at alle følelsene sitter mer oppå huden enn under når man er skikkelig trøtt? Og da kanskje spesielt sinnet.

- Man blir åpenbart mer grinete, irritabel og sur av å være trett, forklarer professor og direktør ved Norsk Kompetansesenter for Søvnsykdommer ved Haukeland Sykehus, Bjørn Bjorvatn, til Foreldre.no.

- Når det gjelder immunforsvaret er det langt mer uklare data. Det vil si, det finnes ingen klar sammenheng mellom tretthet og sykdom, selv om nok mange føler at de blir lettere syke etter lite søvn. Men da er man ofte også stresset, noe som kan forklare sykdomstilfellene.

Slitsomt for hele familien

Søvnterapeut for barn og helsesøster Karin Naphaug driver Sovekarin Barne- og Familiesenter på Majorstuen i Oslo. Hun ser daglig hva for lite søvn gjør med både voksne og barn i en familie.

- Det er klart at søvnløse netter, spesielt når du opplever mange nok av disse, setter sitt preg på både humør og helse, forklarer Naphaug til Foreldre.no.

Soveeksperten kjenner igjen de fleste av tegnene den amerikanske artikkelen over snakker om.

- For lite og for dårlig påvirker hele deg, hos både stor og liten, og har konsekvenser for både appetitt, konsentrasjon og evne til samspill med andre, noe vi ser helt tydelig her på senteret, hver eneste dag.

Naphaug tror at problemet ligger i at man ofte kommer inn i en ond sirkel når det gjelder mangel på søvn og hvordan dette påvirker familien.

- Jo mer stresset foreldrene blir på dette med søvn og mangel på det, dess verre blir ofte problemene. Barna plukker raskt opp at foreldrene er stresset og har det vanskelig.

Søvnterapeut Caroline Lorentzen Teigen, som driver rådgivningstjenesten Sovehjelp.no, er enig.

- Det er ingen tvil om at søvn er viktig for helsen, både hos foreldrene, men også ikke minst hos barna, forklarer Teigen, som møter mange familier som sliter med søvnløse netter, til Foreldre.no.

- Og mangel på søvn har ofte store konsekvenser. Hos foreldrene viser det seg ofte i krangling, man nesten krangler om hvem som er trøttest, lunten blir kortere og man vil kanskje ha fravær fra jobben på grunn av dette, noe som kan føre til enda mer stress og enda mindre søvn.

Teigen forklarer at barn som får for lite søvn ofte også blir kranglete og uopplagt.

- I tillegg kan nedsatt konsentrasjon og negative tilbakemeldinger bli et problem.

Be om hjelp og etabler gode rutiner

Teigen mener det første man bør gjøre som foreldre er å prøve å støtte og avlaste hverandre.

- Når man har barn som er mye våkne er det et problem for hele familien, også yngre eller eldre søsken, forklarer eksperten.

- Vi kaller det en søvnløs familie, og ofte er det nesten et puslespill å skulle kunne finne frem til måter hvor både mor og far får nok hvile og søvn i en slik situasjon.

Teigen er opptatt av at hver familie er unik og hvert søvnproblem krever sin egen løsning.

- En familie med bare ett barn vil ha andre utfordringer enn en familie med flere søsken hvor ett eller flere av barna ikke klarer å sove om natten.

Løsningen er da å se hvert barn for det det er og ikke sammenligne seg med andre hva sove-rutiner angår tror Teigen.

Naphaug har tro på å legge barna tidligere enn man kanskje gjør.

- Mange barn legges i dag for sent, noe som blir til en ond sirkel da de da neste dag er over-aktive og vanskelige å legge til å sove, forklarer eksperten.

- Overtrøtte barn er mye vanskelige å prøve å etablere rutiner med og lære gode søvnvaner til.

Rutiner er et must.

- Å gjøre det samme hver kveld før leggetid roer ned barnet og forbereder dem på hva som skal skje nå, forklarer Naphaug.

- Barn blir tryggere av å ha etablerte rutiner, og dette gjelder spesielt ved legging.

Slik ser du at du trenger mer søvn enn du får.

SOV GODT: God søvn er viktig både for vår fysiske og psykiske helse. © FOTO:Colourbox

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!