De siste månedene har vi i media sett at den nye treningstrenden for kvinner handler om å bygge muskler, bli sterk og stram fremfor slank og tynn.

"Sterk er det nye tynne", oppfordrer flere treningsentusiaster og bloggere.

Det er ikke rart at idrettsgrenen "Fitness" har vokst seg stor blant kvinnelige utøvere de siste årene.

Tonje gikk igjennom en drastisk endring på få år og har vunnet alle fitnesskonkurransene hun har deltatt i.

Nyere undersøkelser viser også at dette er drømmekroppen til unge, norske jenter.

Aldri treningsfri uke

Andrea Eidesmo (29) fra Moss er blant dem som driver med denne typen trening.

Hun deltar i store mesterskap flere ganger i året. Sist i Fredrikstad Open.

Også Line deltok i Fitness NM knappe fem måneder etter sin andre fødsel.

- Jeg begynte å trene målrettet mot dette i 2004, og stilte i konkurranse første gang i 2006. Jeg ble inspirert av min bror og far som trente med vekter, og da jeg så deltok i min første Fitnesskonkurranse var jeg besatt, forteller Andrea til Kvinneguiden.

Hun syntes det var veldig fascinerende hva fitness-jentene og guttene fikk til, dermed bestemte hun seg raskt for at dette var noe hun også ville prøve.

Men Hollywood-trener tipser også om andre øvelser som vil gi deg drømmekroppen til sommeren.

I dag går Andrea aldri en uke uten å trene.

- Jeg har pleid å trene selv om jeg er på ferie, men da blir det jo mindre trening enn vanlig. Jeg har ikke hatt en treningsfri uke som jeg kan huske, men er kroppen sliten, tar jeg selvfølgelig et par dager fri eller går noen turer isteden, sier hun.

=

SPISER MYE: - Man må spise nok mat for å holde forbrenningen i gang og fungere i hverdagen. © Foto: TRENINGSFORUM.NO

Spiser godis og brød

Som fitnessutøver må Andrea pushe seg til det maksimale når det gjelder kosthold og trening før en konkurranse.

Hun starter på en streng diett cirka tre måneder før en stor konkurranse.

Også Helene måtte ty til strengt kostholds- og treningsregime for å gå ned 30 kilo i vekt.

Men siden hun trener såpass mye som hun gjør, spiser hun godt og passer på at kroppen får nok mat.

- Når jeg ikke er på diett før konkurranser spiser jeg ganske normal mat, men prøver å holde meg unna sukker. Jeg unner meg godis og brød til lørdagene. Jeg spiser mellom 1700 og 2200 kcal til vanlig utenom diett, forteller Andrea videre.

Hun legger vekt på å planlegge kostholdet for hver dag nøye.

- Jeg spiser alltid havregryn til frokost, dette fordi jeg er veldig glad i det og det er viktig med en god start på dagen. Så lager jeg alltid matpakker til jobb sånn at jeg slippe og ty til usunne varianter, og jeg sparer også mye penger på å lage mat hjemme istedet for å gå innom butikken hver dag.

Andreas treningsuke

  • Mandag : Kl.06, en times tur med hunden, god musikk på øra og høyt tempo. Etter jobb går turen til Sats Spektum hvor jeg trener bryst og mage.
  • Tirsdag :Kl. 06, en times tur med hunden, god musikk på øra og høyt tempo. Etter jobb trener jeg rygg og skuldre.
  • Onsdag :Kl. 06, en times tur med hunden, god musikk på øra og høyt tempo. Etter jobb trener jeg på saltime, her bytter jeg litt, men det blir enten puls, bodycombat, viper eller Box.
  • Torsdag : Kl. 06, en times tur med hunden, god musikk på øra og høyt tempo. Etter jobb trener jeg på saltime, her bytter jeg litt men det blir enten puls, bodycombat, viper eller Box.
  • Fredag : Kl. 06, en times tur med hunden, god musikk på øra og høyt tempo. Etter jobb trener jeg ben og mage.
  • Lørdag : Treningsfri.
  • Søndag : Blir det som regel en lang tur med hunden. Styrke : triceps og mage. Det hender jeg kjører en Bodypump-time.

- Som regel består matpakkene av salat, speltlomper, kalkunpålegg, egg, laks, kylling, biff, mager kesam, cottage cheese, Skyr, nøtter. Her er det veldig variert, men jeg spiser to måltider i løpet av dagen på jobb, om jeg eventuelt er sulten, tar jeg en frukt som mellommåltid, forteller hun videre.

En typisk dag rent kostholdsmessig, ser gjerne slik ut:

Frokost: Havregryn, en proteinshake.

Lunsj: Matpakke med speltlumper og godt pålegg.

Mellommåltid: Frukt

Etter trening: En proteinshake.

Middag : - Her spiser jeg det jeg føler for, men det blir som regel kjøtt eller fisk med enten ris eller poteter og masse grønnsaker. Er veldig glad i taco så det blir ofte en sunn variant av det.

Kveldsmat : - Jeg lager enten smoothie, eller så blir det cottage cheese med litt bær og nøtter.

- Vi er sunne forbilder

Fitnessporten kalles også ekstremsport, og det er ikke uten grunn.

Utøverne må tråkke over grenser som går langt bort fra normalen når det gjelder både styrketrening og ulike dietter.

Andrea er likevel ikke i tvil om at utøverne er sunne forbilder for unge jenter.

- Sånn i forhold til treningen og kostholdet året rundt syns jeg vi er sunne forbilder, men jeg kan forstå at dette er litt spesielt for enkelte, og de siste ukene før konkurransen er det jo en stor belastning både for kroppen og psyken. Jeg tror vi påvirker unge jenter på en positiv måte, det å spise sunt og trene har jo ingen har vondt av. Men det er viktig å forstå at kroppen trenger nok mat i løpet av en dag for å kunne fungere optimalt ,og her er det mange som misforstår, sier Andrea.

=

- SUNNE FORBILDER: - Jeg tror vi påvirker unge jenter på en positiv måte, det å spise sunt og trene har jo ingen har vondt av, sier Andrea. © Foto: TRENINGSFORUM.NO

Hun understreker viktigheten av å få god veiledning og bli fulgt opp av en coach om man er ny innen sporten.

Dessuten skal man også lytte til kroppen:

- Man spise nok mat for å holde forbrenningen i gang og fungere i hverdagen. Det hjelper ikke å drikke noen Nutrilettshaker eller slutte å spise for å gå ned i vekt. Spis hver tredje time og få i deg riktig mat, så ser du mye raskere og langvarige resultater. Så om man ønsker å gå ned noen kilo eller få en strammere kropp, anbefaler jeg alle å få litt hjelp så man får litt forståelse for hva som er viktig for kroppen og få i seg av næring, sier Andrea videre.

Hun mener at det er mange treningssentre som har flinke personlige trenere som tilbyr en "kom i gang"-time.

- Selv om jeg har drevet med dette i mange år spør jeg hele tiden min coach om hjelp og råd.

=

SPISE NOK: - Man må spise nok mat for å holde forbrenningen i gang og fungere i hverdagen, sier Andrea. © Foto: PRIVAT.

=

KONKURRERER: Denne våren har hun deltatt på to Fitness-konkurranser, Andrea tar også sikte på å delta i NM i oktober © Foto: TRENINGSFORUM.NO

Andreas treningstips

Denne våren har hun deltatt på to Fitness-konkurranser, Andrea tar også sikte på å delta i NM i oktober.

- Jeg vet ikke hvor lenge jeg vil drive med dette, men jeg holder på så lenge det er gøy. Og man kan alltid bli bedre, sier hun.

Hun sier at mange klager på at de ikke har tid i hverdagen til trening. Dette mener hun kun handler om prioriteringer og evne til å holde motivasjonen oppe.

- Er man sliten en dag og ikke har lyst til å gå på treningssenteret, er det uansett lurt å karre seg ut av sofaen og få seg en liten gåtur. Husk på den gode følelsen det gir, sier hun og kommer med sine beste treningstips:

  • Last ned ny musikk.
  • Unn deg selv nytt treningstøy.
  • Husk den gode følelsen treningen gir deg.
  • Sett deg delmål.
  • Finn deg en treningspartner.
  • Forny treningsprogrammet.
  • Tenk positivt.

Les også:

Få drømmekroppen på rekordtid

Du har fremdeles tid til å gå ned i vekt

Her kommer kiloene snikende

Les hele saken

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!