Mange har nok hørt forklaringen om at de ekstra kiloene rett og slett skyldes at man fra naturens side er utstyrt med ekstra tung benbygning.

Skjelettvekten varierer imidlertid lite fra person til person, og det argumentet er dermed ingen forklarende faktor, ifølge ekspertene.

-Tung benbygning er ingen viktig faktor for overvekt. Skjelettet bidrar lite til vektforskjeller, sier Jøran Hjelmesæth, leder for Senter for sykelig overvekt i Helse Sør-Øst ved Sykehuset i Vestfold til Kvinneguiden.

Skjelettet tilpasser seg vekten

Skjelettet veier generelt sett litt mer hos menn enn kvinner, men ellers er det lite som tyder på at noen har tyngre ben i kroppen.

- Det er ikke noe som heter tung benbygning. Skjelettet veier hos de fleste mellom 2,5 og 4,5 kilo, nettopp for at det er menneskets reisverk og bygd for å være lett. Dette utgjør en svært liten prosent av et menneskes totalvekt, opplyser Ingrid Oldertrøen, ernæringsfysiolog og assisterende leder for Overvektsklinikken ved Aleris, til Kvinneguiden.

- Derimot er det slik at om en person allerede er overvektig, må skjelettet tilpasse seg belastningen av den tunge vekten, og kan dermed bli litt tyngre.

- Det er imidlertid heller snakk om gram enn kilo, og er dermed ubetydelig i forhold til resten av vekten, forklarer Hjelmesæth videre.

Fett- og muskelmasse bestemmer

At et menneske på 170 centimeter som veier 65 kilo, ser tyngre ut enn et menneske som veier 10 kilo mer, har altså ingenting med benbygning å gjøre. Derimot er det blant annet den totale andelen fett og muskelmasse som vil bestemme hvor tynne eller tykke vi egentlig fremstår.

-Det som veier mest i kroppen er muskler og fett. Det som betyr noe er muskel- og fettmengden, fastslår Hjelmesæth.

Dessuten kan inntrykket en person gir, også påvirkes av påkledning og fordeling av fettet:

-Det kan ha med øyet som ser, og om man ser et menneske med eller uten klær. Et menneske med mye muskler og relativt liten fettprosent vil man nok se klar forskjell på, når det sammenliknes med et menneske hvor det er større andel fett på kroppen. Som regel vil en som veier 10 kilo mer også se tyngre ut, mener Oldertrøen.

BMI-mål misvisende

Ettersom en person som veier 10 kilo mer enn en person på tilsvarende høyde godt kan være både sunnere og bedre trent enn denne, er ikke vekten nødvendigvis den beste målestokken for om en person faktisk har for mye fett på kroppen.

- Selve vekten er uinteressant, ettersom det er avhengig av hvor høy du er. De som er høye, veier mer enn de som er lave. Derfor er BMI, hvor man ser på helheten, et rimelig greit mål, sier Hjelmesæth.

Professoren advarer imidlertid mot å stole blindt på BMI-skalaen.

-Godt trente personer med mye muskulatur vil veie mer enn utrente personer på samme høyde. I enkelte tilfeller vil disse personene også kunne overskride normalen i BMI-spørsmålet og klassifiseres som overvektige, fortsetter Hjelmesæth.

Han mener dermed at det er bedre å ta i bruk andre måleformer for å finne ut om man burde gå ned noen kilo i vekt.

Mål heller livvidden

Både Hjelmesæth og Oldertrøen mener det også kan være lurt å se på kroppsfasongen, og derfor måle livvidden.

- Bukfettet er spesielt skadelig, og dermed kan det være lurt å måle livvidden og teste hvor mye fett det er. Jo mer livvidde, jo større mengde bukfett, sier Hjelmesæth.

Helsemessig sett mener han derfor at å måle livvidden har større verdi enn å måle BMI-en :

  • Livvidden måles enkelt ved å plassere et måleband rundt midjen, mellom nedre del av ribbeinet og hoftekammen
  • Ifølge Hjelmesæth burde midjemålet være lavere enn 88 centimeter hos kvinner og 102 centimeter hos menn.
  • Viser målbandet mer enn disse centimetrene, betyr det at du har bukfedme og at det helsemessig kan være mye å vinne på å gå ned noen kilo i vekt.

-Både BMI og kroppsfasong burde dessuten aller helst også sees i samsvar med livsstil, altså kosthold og trening, påpeker Oldetrøen.

Les hele saken

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!