Oppførsel på fly

Dette er det frekkeste du kan gjøre om bord på fly

Ta bleieskiftet på toalettet, og hold negleklipperen langt unna.

UFIN ELLER FREKK: Å reise med fly er for mange en ukomfortabel opplevelse. Situasjonen blir desto verre om medpassasjeren er ufin eller frekk. Foto: Thinkstock
UFIN ELLER FREKK: Å reise med fly er for mange en ukomfortabel opplevelse. Situasjonen blir desto verre om medpassasjeren er ufin eller frekk. Foto: Thinkstock
Sist oppdatert

Dette er det mest irriterende

CNN Travel har nylig samlet sammen topp 10 irritasjonsmomenter om bord på fly.

1) At passasjeren bak deg sparker i setet ditt.

2) At personen foran deg legger ned seteryggen.

3) Okkupasjon av toalettet.

4) Nakne tær: Ja, noen folk går faktisk barbent inn på flytoalettet.

5) Negleklipping.

6) Folk som stresser med å komme seg ut av flyet raskest mulig etter landing.

7) Store trillekofferter som håndbagasje.

8) Spill med lydeffekter.

9) Hosting, nysing og snyting.

10) Okkupasjon av midt-setet dersom det er ledig.

Ja, vi vet det. Det er ikke veldig komfortabelt å sitte inneklemt i et flysete samtidig som vrælende unger skriker deg i øret.

Om blodsukkeret er lavt og flymaten attpåtil smaker motbydelig, er det fort gjort at begeret renner over. Men husk: Du er ikke alene om å pine deg gjennom flyturen.

Og det aller verste er om du lar frustrasjonen gå utover de kabinansatte eller medpassasjerer.

I ytterste konsekvens kan en ufin eller frekk passasjer føre til at flyet må mellomlande. Da er du selv ansvarlig for å betale dette, noe som fort kan koste flere hundre tusen kroner.

Markedskoordinator i Ticket Feriereiser AS, Linn Larsen, har vært borti mange innpåslitne passasjerer.

- Det som går igjen som folk irriterer seg over, er når folk har med seg altfor mye håndbagasje som gjør at det ikke blir plass til din egen i hattehyllene. Noe annet jeg har vært bort i er folk som forsyner seg av maten på brettet til sidemannen. Ja, det skjer faktisk!, sier hun til Kvinneguiden.

Vent til serveringen er over

Det at medpassasjeren legger ned seteryggen er også et kjent irritasjonsmoment for mange. Det finnes en uskreven regel her.

- En gyllen regel er å alltid vente med å legge ned setet til matservering og innsamling av matbrettene er over. Da unngår du søling med mat og drikke for den som sitter bak deg, sier Larsen.

Barnegråt på fly er også en klassiker.

- Husk at det kan være mange ulike årsaker til at et barn gråter. Det er som regel like frustrerende for foreldrene til barnet som for medpassasjerene, sier hun.

Imidlertid er alkoholinntaket om bord den faktoren som får frem flest ubehagelige settinger.

- Begrens alkoholinntaket og ikke tenk at festen skal begynne om bord i flyet. Husk kardemommeloven når du er ute på reise: Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill, og for øvrig kan man gjøre som man vil (nesten). Vær mot andre slik du vil at andre skal være mot deg, rett og slett, sier Larsen.

De fleste bryter bud

EXPEDIA: Talsperson for Expedia Norge, Charlotte Gogstad.
EXPEDIA: Talsperson for Expedia Norge, Charlotte Gogstad.

Talsperson for Expedia Norge, Charlotte Gogstad, tar rundt 40-50 flyvninger årlig, og har vært vitne til mange ufine og frekke passasjerer.

- Jeg husker spesielt godt en langflyvning fra Bangkok til Sydney der jeg satt foran en full og ekkel kar. Han sparket i setet og forstyrret mange passasjerer om bort med høy stemme og mye banning. Det mest pinlige var at han faktisk var norsk. Flaut!, forteller hun til Kvinneguiden.

Expedia gjorde i 2013 en undersøkelse blant amerikanere om etikette om bord i fly, og den viser at de fleste bryter ett eller flere bud når man er ute og reiser.

- Her fremkommer det at de fleste synes det frekkeste er når foreldre ikke passer godt nok på barna sine og er uoppmerksomme. På en sterk annenplass i undersøkelsen kom de som sparker inn i setet foran, noe som er et diskusjonstema for mange siden de fleste av oss har opplevd dette, sier Gogstad.

Likevel viste denne undersøkelsen at de færreste har noe å utsette på medpassasjerene sine.

- Hele 84 prosent mente at andre passasjerer opptrådte hensynsfullt. Du kommer langt med å være vennlig og imøtekommende, sier hun.

Gjentakende episoder

Tom A. Hansen er flyvert og driver bloggen Flyverten. Han opplever heldigvis ikke støtende hendelser på jobb så veldig ofte, men nevner fortsatt noen episoder som gjentar seg i lufta.

FLYVERT: Tom A. Hansen er flyvert og driver bloggen www.flyverten.no.
FLYVERT: Tom A. Hansen er flyvert og driver bloggen www.flyverten.no.

- Mødre som skifter bleie på ungen sin i passasjersetet eller på stolbordet uten å ense at det er uhygienisk, er noe som til stadighet forekommer. Jeg vet ikke i hvilken grad det er støtende, men det er pussig at de ikke klarer å se utenfor sin egen boble, sier han til Kvinneguiden.

Ellers trekker han frem noe han ofte legger merke til.

- Daglig ser jeg at folk går barbeint på toalettet. Jeg tror de fleste, spesielt menn, vet hvordan der ser ut under et urinal. Slik kan det til tider se ut på våre toaletter også, til tross for at vi forsøker å holde det rent. Jeg kan ikke forstå hvordan man kan stå der i sokker eller bar hud.

En annen gjenganger han trekker frem er passasjerer som ikke kan forstå hvorfor de ikke kan ha puter og tepper om bord.

- Jeg har fått en del frekke kommentarer som "nei, det er jo det andre flyselskapet som har slik service". Folk glemmer stadig at de flyr mellom europeiske storbyer til en pris som ligger under det de fleste selskaper kan tilby. Mange forventer service som på førsteklasse på en langrute, sier flyverten.

Les også:

En eneste gal bokstav kan gjøre stor skade

Dette stjeler vi på hotell

Sydenferien der du ikke treffer naboen

Denne saken ble første gang publisert 23/08 2014, og sist oppdatert 30/04 2017.

Les også