FLYEKSPERT: Seniorfaglig rådgiver i Norwegian, Linda Olsen. Foto: Astrid Mannion/Norwegian.

Det kan gå litt fort i svingene når du ivrig bestiller tur til ditt drømmereisemål. Det viktigste for mange er at flybillettene blir billigst mulig. Men har du ikke tunga rett i munnen kan billigbillettene bli langt unna nettopp billige. Enkelte flyplasser er veldig nøye på at navnet på flybilletten din samsvarer med navnet som står i passet og/eller visumet. Dette gjelder uansett om du bestiller pakkereise eller du bestiller fly og hotell for seg.

Seniorfaglig rådgiver i Norwegian, Linda Olsen, har erfaring med dette.

- I mange land er de veldig nøye på at navnet på billetten er identisk med navnet i passet, sier hun til Kvinneguiden.no.

Denne ene gale bokstaven kan skape forsinkelser, og i ytterste konsekvens nekte deg adgang på flyet.

- Dette er veldig varierende fra land til land, men vi vet blant annet at USA kan være veldig strenge. Derfor anbefaler vi å alltid være på den sikre siden, sier Olsen.

Verst i utlandet

Hun hevder at det som oftest går greit med feilstavelser på innenriks-reisen, men at en kan møte på større utfordringer i utlandet.

- Mitt beste tips er å lese over alle reisedetaljene før du trykker bekreft og betal samt sjekke at alt er korrekt når du mottar reisedokumentene.

Dersom du allerede har gått i fella, bør du prøve å få korrigert dette i forkant av reisen.

- Vi opplever fra tid til annen at våre passasjerer tar kontakt etter at de har skrevet navnet sitt feil på billetten. Da bistår vi med å korrigere åpenbare feil uten ekstra kostnad, sier Olsen.

Budskapet er klart: Dersom du oppdager at du har skrevet navnet ditt feil, bør du ta kontakt med kundeservice, slik at de får rettet opp i feilen øyeblikkelig.

NØYE: Det lønner seg å ha tunga rett i munnen når du bestiller flyreiser. Foto: Thinkstock

DIREKTØR: Direktør for forbrukerservice hos Forbrukerrådet, Ingeborg Flønes. Foto: Forbrukerrådet.

SKRIVEFEIL: Mindre endringer kan du gjøre gratis både hos Norwegian og SAS. © FOTO: Skjermdump

Ingen erstatning

Dersom det likevel har gått så langt at du ikke har oppdaget feilen før du står der og blir nektet adgang, er det lite du kan gjøre. I dette tilfellet har du ikke krav på erstatning.

Direktør i for forbrukerservice hos Forbrukerrådet, Ingeborg Flønes, sier det er din egen plikt å stave navnet ditt slik at det samsvarer med navnet i passet.

- Du har selv ansvar for at navnet ditt samstemmer personopplysningene dine. Vi vet at dersom du ikke har gyldig billett, kan du bli nektet å reise. Så lenge det ikke er flyselskapet sin skyld at navnet er feilstavet, har du ingen rettigheter, sier hun til Kvinneguiden.

Det nytter altså ikke å kreve erstatning eller ny flyreise dersom du står på bakken etter at flyet ditt har tatt av bakken.

- Er det derimot reisebyrået ditt sin feil, kan du klage og få erstatning til en ny flyreise.

Dobbeltsjekk informasjonen

I dag bestiller de fleste billettene sine over nettet, noe som gjør det ekstra viktig å få med riktig navn. Bruk navnet du er oppført med i passet ditt.

- Norske navn er gjerne ukjente utenfor landegrensene våre, og da er det ekstra viktig at de er korrekte. Husk å dobbeltsjekke all kontaktinformasjon før du bestiller, og sjekk den opp med ordrebekreftelsen, råder Flønes.

Dersom du ringer og bestiller flyreisen hos et reisebyrå over telefon, bør du sjekke personopplysningene så fort du får billettene i posten.

Flønes mener likevel at det ikke er noen grunn til å gå i kjelleren dersom du har stavet navnet ditt feil. Det ordner seg som regel.

- Ta kontakt med flyselskapet eller reiseoperatøren så fort du oppdager at ikke alt er som det skal. Jo tidligere du er ute i å rette opp feilen, jo bedre, sier hun.

Hvis du havner i en situasjon der det ikke er din feil at du blir nektet adgang på flyet, kan du klage flyselskapet eller reisebyrået inn til Transportklagenemnda.

Kan bli dyrt

I utgangspunktet har du ingen rett til å endre billetten. Enkelte selskaper eller billettyper gir imidlertid adgang til å endre innen en tidsfrist og/eller mot et gebyr. De fleste flyselskap skiller her på korrigering av et feilskrevet navn, og endring av navn, i tilfeller der du ønsker å overdra billetten til noen andre.

Gebyrene du i så fall må betale for å korrigere billetten varierer fra selskap til selskap. Norwegian og SAS kan gjøre det kostnadsfritt, mens noen krever høye summer. Det kan bli dyrt om du for eksempel har slurvet med bestillingen hos Ticket.

- Dersom det trengs å endres noe på billetten og det fortsatt er mulig å gjøre det, tar vi et administrativt gebyr på 595 kroner per person. Dette tar vi fordi det er en ren manuell jobb å gjøre ved slike endringer, sier Ellen Wolff Andresen, Markeds- og administrasjonssjef hos Ticket Feriereiser.

Hun legger til at navnet i noen tilfeller ikke kan endres.

- Hvis det er snakk om bare en bokstav, kan det endres mot gebyr. Men hvis det gjelder fullstendig endring av navn kan det være vanskelig å få dette til, sier hun.

FORBRUKEREKSPERT: Kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet, Martin Skaug Halsos. Foto: Forbrukerrådet

Rådgiver i reisebyrået Expedia, Hanne Kjærnes, sier at de fleste flyselskap tar likevel betalt for å endre navnet eller skrivemåten på billetten.

- Kostnadene og reglene varierer avhengig av hvilken type billett du har booket, og ikke minst flyselskapets retningslinjer. Derfor minner vi alltid reisende på å sjekke detaljene nøye gjennom hele bestillingen, sier hun.

Kjærnes minner også om at du må være obs hvis du har giftet deg og skiftet navn.

- Hvis du har byttet navn uten å endre det i passet ditt kan du havne i trøbbel. Husk å alltid bruke pass-navnet ditt når du er ute og reiser.

Ingen krav

Kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet, Martin Skaug Halsos, sier at flyselskapet har rett til å kreve at du kjøper ny billett.

- Du kan ikke kreve erstatning for reisen så lenge flyselskapet ikke er skyld i feilen, sier han til Kvinneguiden.

Han forteller videre at flyselskapet har full rett til å nekte deg å gå om bord dersom navnet på billetten ikke samsvarer med identifikasjonspapirene dine.

- En slurvefeil kan føre til at du ikke får gått om bord, og om feilen er din har du ikke krav på ny flyreise, sier Halsos.

Flyselskap:

Korrigering (skrivefeil og mindre endringer)

Endring (bytte av navn/større endringer)

SAS

Ingen kostnad

500 kroner per vei. Evt 24 timers åpent kjøp.

Norwegian

Ingen kostnad

350 kroner per vei

Ryanair

Vurderer fra sak til sak, men standardregel er 110 euro online, 160 euro på flyplassen.

110 euro online, 160 euro på flyplassen

British Airways

Ingen kostnad

Ikke mulig, ny billett må kjøpes. 24 timers åpent kjøp.

Les hele saken

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!