Å overnatte på hotell er en deilig drøm for de fleste; man får sove i god seng med rent og herlig sengetøy uten at man behøver å re den opp dagen etter siden andre gjør det for en.

Det er gjerne badekar på rommet som man kan nyte en fredelig stund i, og man får ferdig tilberedt mat fra stor buffét.

Dessuten er det mange hoteller i Norge som tilbyr gratis goder i sine fellesområder som man kan forsyne seg av gjennom dagen, for eksempel kaffe, kaker, popcorn, frukt og mineralvann.

Men det er ikke alltid at de gratis godene er nok for gjester.

For enkelte blir fristelsene for stor, og dermed lurer de med seg produkter som egentlig koster penger, eller som tilhører hotellet.

Dyner og puter

Eva Haugstad, booking-og resepsjonssjef hos Clarion Collection Hotel Gabelshus på Frogner, har noen eksempler:

- Vi har sett at utenlandske gjester har stjelt med seg dyner fra oss. Det må være fordi vi har så gode dyner her i Norge, ler hun.

- Det har også vært tilfeller av tyveri av diverse pynteputer fra fellesområdene, sier Haugstad til Kvinneguiden.

De vanlige gratisgodene hotellet tilbyr gjestene er sjampo, balsam, frukt, te, kaffe, vafler i fellesområdet og gratis kveldsmat.

Minibaren er, som hos de fleste andre kjeder, derimot ikke gratis:

- Vi ser ganske ofte at folk ikke betaler for seg når de forsyner seg av minibarprodukter. Flere gjester har fylt på med vann på både mineralvannflasker, vinflasker og ølflasker og skrudd igjen slik at det skal se ut som om de ikke har vært åpnet, forteller hun.

Det er vanligvis ryddehjelpen som gjerne oppdager dette, men Haugstad kan fortelle at det også har blitt oppdaget av de neste gjestene på rommet.

- I tillegg er det vanlig at gjester gjerne forsyner seg av chips-bokser og setter på lokket igjen uten å betale. Det får ikke så veldig ofte konsekvenser fordi vi ikke bruker ressurser på det om det for eksempel gjelder én mineralvannflaske. Men gjelder det hele minibaren tar vi kontakt med gjesten og ettertrekker kredittkortet, sier hun.

PYNTER OPP: Pynteputer fra fellesområder har forsvunnet fra hotell, kjekt å sprite opp stua hjemme med, gjerne?

PYNTER OPP: Pynteputer fra fellesområder har forsvunnet fra hotell, kjekt å sprite opp stua hjemme med, gjerne? © Colourbox.

30 prosent betaler ikke

Katri Inkerø, konsept- og utviklingsdirektør hos Quality Hotels & Resorts, opplyser også om at det vanligste de ser at hotellgjestene forsyner seg av uten å betale er minibarprodukter.

- Så mange som mellom 20-30 prosent betaler ikke for det de bruker av minibaren, sier Inkerø til Kvinneguiden.

Det hotellkjeden tilbyr som gratis goder på sine rom er gjestehilsen med frukt.

Tyveriproblemene får derimot ikke de aller verste konsekvensene.

- Gjesten må alltid melde selv ifra til politiet, sier Inkerø.

Lamper og håndduker

Arne Haugen, leder ved Nordic Choice Hotels Comfort, har sett noen ekstremtilfeller av stjeling fra gjester:

- I de verste tilfellene handler det om å stjele puter, lamper og håndklær. Men dette er heldigvis sjelden. Penner og andre småting ser vi som regel bort i fra, sier han.

Ifølge Haugen tilbyr ikke hotellkjeden noen gratis goder på rommene.

- Dersom det er alvorlige ting vi ser blir stjålet, vil dette bli anmeldt i etterkant, sier han.

GLØDENDE FRISTELSE: Enkelte gjester går såpass langt at de stjeler med seg lamper fra rommene.

GLØDENDE FRISTELSE: Enkelte gjester går såpass langt at de stjeler med seg lamper fra rommene. © Colourbox.

- Skrur ned bilder

Camilla H.H Gulsett, kommunikasjonsrådgiver hos Thon Hotels, forteller at de ser bort i fra om gjester forsyner seg av små artikler som sjampo, såpe, penner og aviser.

- Litt større saker som åpenbart vaskes og brukes flere ganger, for eksempel håndklær og badekåper, er noe som vi ikke ønsker at gjestene tar med seg, sier Gulsett til Kvinneguiden.

Thon Hotels har flere ulike hoteller med ulike konsepter, så hvilke gratis goder kjeden tilbyr sine gjester vil variere.

- På et oppgradert rom vil man ofte kunne få kaffe, te og hygieneartikler som goder. Det aller beste for å oppnå goder er å melde seg inn i medlemsprogrammet, Thon Member. Dette gir ofte fordeler som avis, sen utsjekk, oppgradering også videre, sier hun.

Ifølge Gulsett opplever kjeden en del svinn fra minibaren.

- Men vi har gode rutiner ved utsjekk, og heldigvis er de aller fleste gjester ærlige mennesker som gjør opp for seg, sier hun.

Større tyverier som kjeden har sett, forsøker kjeden å løse så godt de kan:

- Noen tar med seg en lampe eller skrur ned bilder, dette ser vi på som tyveri. Men vi forsøker alltid å løse dette i minnelige former, sier hun.

IKKE GRATIS: Det er sjelden at hotell gir bort morgenkåper som ligger på rommet, de tilbys gjerne under oppholdet. Likevel er det gjester som sniker de med seg i bagasjen på vei hjem.

IKKE GRATIS: Det er sjelden at hotell gir bort morgenkåper som ligger på rommet, de tilbys gjerne under oppholdet. Likevel er det gjester som sniker de med seg i bagasjen på vei hjem. © Colourbox.

Les hele saken

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!