Du bør helst unngå å spise den siste timen før en treningsøkt. Mat for tett opp til treningen kan gi deg hold, og gjøre treningen tyngre. Derfor er det spesielt viktig at du får i deg næring og væske rett etter treningen, slik at det ikke går for lang tid mellom måltidene.

Gjenopprett væskebalansen

Under er treningsøkt mister du mye væske. Derfor er det viktig at du drikker vann mens du trener, og at du i tillegg drikker etter at økten av avsluttet.

Hvis du drikker nok, blir det enklere for kroppen å skille ut avfallsstoffer. Ved å få i deg nok væske unngår du hodepine, tretthet og muskelsmerter.

Fyll på med energi

Under treningsøkten tømmer du kroppen for energi. Det er derfor man ofte føler seg sliten og slapp utover kvelden etter en skikkelig hard økt.

For å fylle opp energilagrene bør du få i deg energi som kroppen raskt kan ta opp. Det er imidlertid ikke lurt å ty til sjokolade eller andre søtsaker, da du fort kan spise flere kalorier enn du brukte under treningsøkten. I tillegg er disse tomme før næringsstoffene kroppen din trenger.

Bygg opp kroppen

Når du trener bryter du ned muskelfibrene. Når du hviler, skal kroppen bygge opp igjen musklene dine. Men for at kroppen skal kunne gjøre dette, trenger den proteiner.

Derfor bør du fylle på med proteiner etter treningsøkten. Her finnes det mange alternativer, som shaker, barer og drikker. Dessverre inneholder ofte disse mange kunstige søtningsstoffer, som du bør prøve å unngå.

Et sunt og godt alternativ er Q Skyr Drikke. Dette er den sunneste drikkeyoghurten på markedet. Den inneholder mye proteiner, men lite sukker og fett. Q Skyr Drikke er lett å drikke, og passer perfekt etter en treningsøkt. Her får du både væske, energi og proteiner i en og samme flaske.

Du kan velge mellom jordbær- og blåbærsmak, og her finner du ingen kunstig søtning. Prøv Q Skyr Drikke etter neste treningsøkt, så blir du kanskje litt fortere klar for neste tur til treningsstudioet.

Les hele saken