Det er mange av oss som prøver å spise minst mulig karbohydrater. Selv om vi ikke nødvendigvis trenger å slutte å spise dem, kan det være smart å unngå hvitt mel og sukker. Da holder vi oss nemlig lenger mette, og får i oss næring som kroppen trenger.

Byggesteiner

Proteiner er kroppens byggesteiner, og er derfor livsnødvendige. Proteiner er bygget opp av aminosyrer. Aminosyrene må vi som regel få tilført gjennom maten, og de blir brukt til å bygge opp cellene. Derfor er protein spesielt viktig dersom du trener mye.

I tillegg holder proteinene oss mette lenge, i motsetning til alternativer som inneholder mye karbohydrater.

Når du blir småsulten i løpet av dagen, kan det være lurt å velge et mellommåltid som inneholder mye proteiner. Syntes du det høres komplisert ut? Det trenger det ikke å være.

Nøtter

Nøtter er fulle av proteiner og sunne fettsyrer. En håndfull med nøtter er derfor et godt mellommåltid som holder deg mett lenge. Mandler, hasselnøtter, valnøtter og paranøtter er gode nøtter når du er på farta. Pekannøtter og cashewnøtter brytes spesielt sakte ned i kroppen, fordi de har lav glykemisk indeks.

Fisk

Høres det vanskelig ut å lage et raskt måltid med fisk? Kjøp en boks tunfisk eller reker, spis rett fra boksen eller bland i en salat. Raskt, godt og mettende.

Meieriprodukter

Noen meieriprodukter inneholder mye protein, men de inneholder også ofte mye fett. Q Skyr Drikke er en drikkeyoghurt som inneholder mye proteiner, men lite fett og sukker. Drikken er lett å drikke på farten, og er et fullverdig mellommåltid.

Egg

Egg inneholder masse proteiner. Kok et egg og ta med på jobb, når du blir sulten kan du legge egget på et grovt knekkebrød. Du kan også lage en liten omelett med skinke, så får du full uttelling med proteiner. Egg gjør deg mett lenge, og gir deg proteinene du trenger.

Proteinrike mellommåltider trenger ikke å være kjedelige eller vanskelige. Med litt fantasi er det enkelt å få i seg sunne og gode måltider som gjør deg mett. Så får du litt mer energi til å gjøre det du har lyst til.

Les hele saken