Lunsjen er flere timer unna, men sulten gnager allerede i magen. Telefonene ringer i ett kjør, og du kjenner irritasjonen vokse i magen. Etter jobb må du innom butikken før middag. Ungene skriker om kapp, og det er like før du legger deg ned og skriker sammen med dem. Høres det kjent ut?

Pass på blodsukkeret

Det er ingen hemmelighet at vi blir irriterte og får kort lunte når vi begynner å bli sultne. Kroppen forsøker å fortelle oss at den må ha et påfyll, men altfor ofte overser vi sulten og venter litt for lenge. Da er det ikke rart at kroppen starter et lite opprør for å få oss til å høre etter.

Først og fremst bør du sørge for at du spiser riktig. Hvis du spiser søt mat eller drikker søt drikke vil blodsukkeret først stige, før det stuper kraftig. Da blir du bråsulten, grinete og trøtt. I stedet bør du spise langsomme karbohydrater og proteiner, som holder deg mett lenge.

Likevel er det lurt å ha noen smarte mellommåltider klare, i tilfelle det blir litt lenge mellom hvert måltid. Da kan du kjapt fylle energilagrene, uten at det tar mye tid. Det er nemlig mellommåltidene som er den største synderen når det gjelder å falle for søte fristelser, som senere gjør at humøret får seg en knekk.

Smarte mellommåltider som er enkle å spise på farta:

  • En pose med nøtter holder seg lenge og gir god energi
  • Snacksgulerøtter stiller søtsug og fyller magen
  • Bananer og epler holder seg fint i vesken en dag eller to
  • Q Skyr Drikke er den sunneste drikkeyoghurten på markedet, og inneholder masse proteiner. Skyr finner du i de fleste butikker og kiosker.
  • Flere butikker selger oppskåret frukt i beger, slik at du kan få påfyll raskt.
  • Müslibarer fyller magen godt, men pass på at de ikke inneholder sukker eller sjokolade.
Les hele saken