De fleste vet at frokosten er dagens viktigste måltid. Likevel er det mange av oss som dytter nedpå en næringsfattig frokost hver eneste morgen. Resultatet er at vi blir sultne igjen lenge før det er tid for lunsj, og at energinivået daler.

Du trenger ikke å være noen mesterkokk for å droppe tørre brødskiver med ost hver morgen. Tvert i mot kan det faktisk gå enda raskere å lage en sunn og næringsrik frokost, som sørger for at du har nok energi til tiden er inne for lunsj.

Gode ingredienser

Sørg for at du alltid har sunne og ferske ingredienser i huset. Når du spiser riktig frokost hver dag, kan du trygt kjøpe inn bær og meieriprodukter uten at de blir dårlige før du rekker å spise dem.

Nøtter og kornprodukter gir deg energi som varer lenge. I tillegg gjør de at du føler deg mett, slik at du slipper å småspise før lunsj. Kjøp inn kornblandinger, mandler, hasselnøtter, gresskarkjerner og pinjekjerner.

Slå deg løs i frukt- og grøntdisken i butikken. Kjøp inn det du liker, for eksempel bringebær, blåbær, epler, mango, druer og pærer. Frukten bruker du til å tilsette smak og sødme til frokosten din.

Meieriprodukter er både sunt og godt til frokosten. De gir deg kalsium, men du bør styre unna de feteste variantene. Skyr Drikke inneholder lite sukker, er fettfri og inneholder masse proteiner. Derfor er Skyr et ypperlig alternativ til din frokost.

Sett sammen din drømmefrokost

Hvordan ser din drømmefrokost ut? Det er ikke sikkert den er så vanskelig å lage som du tror. Del opp frukt for noen dager av gangen, og oppbevar hakkede nøtter på et tett glass. Da kan du lage en sunn frokost på et par minutter.

  • Fyll en skål med korn, hell over Q Skyr Drikke med jordbærsmak og topp med jordbær, mango og litt hakkede nøtter.
  • Bland sammen oppdelt frukt og nøtter, ha på en dæsj med honning og topp det med noen valnøtter. Drikk en varm kopp te uten sukker ved siden av.
  • Rist grove brødskiver, ha på epleskiver og nyt sammen med en kopp kaffe og et glass med Skyr Drikke.

Når du begynner å spise en sunnere frokost, vil du raskt merke at du blir mer våken og får mer energi. Lunsjen virker plutselig ikke så langt unna, og du jobber mer effektivt. Da blir det enklere å holde seg unna de usunne alternativene, slik at du kan leve sunt og smart.

Les hele saken