Nordmenn er stolte av matpakka. Den stiller liksom i samme kategori som dugnadsånden: Folkelig, rimelig og veldig norsk. Men er det ikke på tide å freshe opp de tørre brødskivene litt? Det er ikke så mye som skal til for å gjøre lunsjen mer fristende og kollegene litt misunnelige.

Riktig sammensetning

Brødskiver med svett ost er ikke spesielt sunt, og holder deg heller ikke mett lenge. Det er derfor sulten gnager i magen når du er på vei hjem, og godsakene i kiosken plutselig virker så veldig fristende.

Med en sunnere og bedre sammensatt lunsj vil du merke at du holder deg mett lenger, og at det er enklere å styre unna pølser, sjokolade og is.

For å unngå at blodsukkeret stiger kraftig etter lunsjen, for så å synke til et lavmål, er det viktig at du spiser balansert. Unngå hvitt mel og sukker. I stedet for den tradisjonelle matpakka med brød, bør du prøve lunsjer som ligner mer på en middag. Da holder du deg mett mye lenger.

Gode alternativer

En salat er alltid et godt utgangspunkt. Ha med en boks med tunfisk eller skinke, og ha den oppi salaten rett før du skal spise. Tilsett masse godt krydder, så smaker det herlig. Salaten kan du lage klar for halve uken av gangen. Da tar det bare minutter å gjøre klar lunsjen om morgenen.

En spansk omelett inneholder potetbiter, egg og andre godsaker. Potetrester fra middagen kutter du i terninger. Visk sammen egg med poteter, skinke, chorizo, paprika og løk, og stek til omeletten har stivnet. Sunt og mettende, og smaker like godt varm som kald.

Sunt mellommåltid

Uansett hva slags lunsj du velger, bør du sørge for at drikken er like sunn som maten.

Q Skyr har lansert en ny drikkeyoghurt, som er sunn og god. Den inneholder mye proteiner, men lite fett og sukker. Derfor passer den godt som et tilskudd til en sunn lunsj.

Q Skyr Drikke er også et smart mellommåltid hvis du spiser en litt dårlig lunsj en dag. Den er lett å drikke, og inneholder alt du trenger for å styre unna kiosken på hjørnet.

Les hele saken