Hvis du ønsker å gå ned noen kilo, er det ikke nødvendigvis noen fordel å gape over for mye på en gang. Det å legge om livsstilen totalt kan ta motet fra de mest standhaftige av oss. Det er heldigvis ikke nødvendig å gjøre alt på en gang for å få en effekt.

Vi finnes på facebook. Bli medlem og få tips og råd til en sunnere livsstil

Forsiktig med sukker

I teorien er det ganske enkelt: For å gå ned i vekt må du forbruke mer energi enn du får i deg. Det betyr at dersom du spiser mye eller kaloririkt, kreves det mer fysisk aktivitet for å få bort de ekstra kiloene. En god start kan være å gjeninnføre lørdagen. Du trenger verken brus eller godteri hver eneste dag. Dersom du syns det er vanskelig å slutte å drikke brus, bør du gå over til en sukkerfri variant.

Les mer: Godsaker med god samvittighet

Husk frokosten

Du bør starte hver dag med en næringsrik og sunn frokost. Mange gjør den feilen at de hopper over frokosten når de ønsker å gå ned i vekt, og da gjør de seg selv en stor bjørnetjeneste. Frokosten hjelper forbrenningen i gang etter en lang natt og holder blodsukkeret stabilt. Hvis du syns det er tungt å få i deg mat om morgenen, kan du trøste deg med at det er ikke størrelsen på måltidet det kommer an på. En yoghurt eller et eple gir deg en god start på dagen.

Sunne mellommåltider

Utover dagen bør du passe på å spise ofte - det vil si omtrent hver tredje time. Ha klare planer for måltidene dine, det gjør det lettere å holde seg unna fristelsene. Lag gjerne en meny i begynnelsen av uka, og ha med deg sunn lunsj på jobb. Ha også noen sunne mellommåltider tilgjengelig som for eksempel frukt, nøtter eller knekkebrød. Oppdelte grønnsaker og dipp er også godt som mellommåltid og snacks. Allévos Low Calorie Bars er et godt alternativ når du trenger litt påfyll med energi.

Hverdagstrim

Benytt de mulighetene som byr seg til litt hverdagstrim. Ta trappene i stedet for heisen, og gå gjerne av bussen en holdeplass før du må. La bilen stå og gå eller sykle til jobben og butikken. Tur med hunden eller lek med barna er også god trim, og gleder både store og små. Når dette blir en god vane, kan du prøve å rydde av tid til et par treningsøkter i uken. Start gjerne med en, og etter hvert som dette føles overkommelig kan du legge inn flere økter.

Les mer: Slik har du det gøy på trening

Smart bytteliste

Ernæringsfysiolog Marthe Bottolfs Fevang, har forslag til smart bytteliste, når du vil ned i vekt med enkle grep:

Bør byttes ut:

Et sunnere alternativ:

Corn Flakes /søtet frokostblanding

Havregrynbasert müsli

Lyst brød/kneipp

Grovbrød/grovt knekkebrød

Fete oster som brun- og gulost

Smøreoster, cottage cheese

Salami, servelat, fete kjøttpålegg

Kalkun- og kyllingpålegg, kokt skinke, Go og mager serien

Skolebrød, wienerbrød og lignende

Rundstykke med pålegg, Allévo bar

Medisterkaker, kjøttkaker, kjøttdeig

Karbonadedeig, rent kjøtt kalkunkaker, fiskekaker

Fløtesaus, bernaise saus, fet dressing

Skysaus, meljevning, balsamico dressing

Pommes frites, pommes noisette

Potetbåter bakt i ovn uten olje

(Fete) pølser, ostegrill i brød

Kalkun- og kyllingpølser, magre pølser i lompe

Kremfløte til krem på kaka

Halveres og byttes med mager Kesam vanilje

Potetgull, salt snacks

Tørket frukt, nøtter eller popcorn

Brus og saft med sukker (juice)

Vann, mineralvann med smak, ev lettprodukter

Les hele saken