Dette er ikke det rette tidspunktet å ta fatt på en hard diett. Barseltiden er en tid du skal nyte. Den lille babyen din blir snart stor, og da skal du kunne se tilbake på den første tiden med glede. Bruk derfor ikke unødvendig mye energi på å bekymre deg over at kroppen ikke er helt som før.

- Etter en fødsel bør man ikke slanke seg. Du er inne i en fase med høyt energibehov på grunn av ammingen, og spiser du for lite kan det også bli dårlig tilgang på næringsstoffer i babyens melk, sier klinisk ernæringsfysiolog Vibeke Landaas.

Vi finnes på facebook. Bli medlem og få tips og råd til en sunnere livsstil

500 ekstrakalorier

Likevel er det mange som ønsker å gå ned noen kilo etter fødselen, og det vil du også gjøre dersom du tenker gjennom hva du spiser. Når du ammer forbrenner du nemlig 500 kalorier mer hver dag, og det betyr at du kan spise omtrent som normalt og likevel gå ned i vekt. Dette forutsetter naturligvis at du hadde et normalt, sunt kosthold før graviditeten.

- Sakte, men sikkert vil derfor kiloene renne av. Pass bare på å få i deg de vitaminene og mikronæringsstoffene du og barnet ditt trenger i tillegg til at du tar omega-3-tilskudd hver dag. Sørg også for å få i deg nok kalsium, da for lite kalsium vil gå ut over skjelettet ditt, sier Landaas.

Les mer: Sunne, slankende drikker

Gå turer

Med riktig kosthold vil energinivået ditt stige, så bruk også permisjonstiden til å være i litt fysisk aktivitet. Når de første ukene er over, føler du deg kanskje klar til å ta fatt på treningen igjen. Prøv deg i så fall frem forsiktig, og meld deg gjerne på mor og barn-trening hvis det finnes et slikt tilbud der du bor. Spør på helsestasjonen eller et treningssenter hvis du er usikker.

- Det enkleste er nok likevel å gå lange turer med vognen. Benytt anledningen nå når du ikke skal på jobb og vær i aktivitet noen timer hver dag. Gjør du det vil du merke at de ekstra kiloene forsvinner ganske raskt. Særlig dersom du ammer, for absolutt alle bruker mer energi mens de gjør det, sier Landaas.

Hard trening og strengt kosthold må med andre ord nesten vente til en annen gang. Akkurat nå er det deg og babyen din det dreier seg om, og hvis du skal orke nattevåk og amming må du ta vare på deg selv.

Les hele saken