Det finnes ingen matvarer som kan få deg direkte ned i vekt, men det finnes mat som kan være med på å øke forbrenningen. En god idé er for eksempel å krydre maten godt. Vårt tips: Hent inspirasjon fra det indiske kjøkken!

Vi finnes på facebook. Bli medlem og få tips og råd til en sunnere livsstil

Krydrede dager

- Sterkt krydret mat er med på å øke forbrenningen. Du blir varm når du spiser, og den gode forbrenningseffekten fortsetter flere timer etter at du har avsluttet måltidet, sier klinisk ernæringsfysiolog Vibeke Landaas.

Chili er et godt eksempel på et slikt krydder. Det samme er cayennepepper, jalapeno, tabascosaus og karri.

- Hvis det kjennes uvant med sterk mat, bør du gradvis innføre krydder i kostholdet. Det er meningen du skal nyte maten, ikke pine deg gjennom måltidene med brennende gane, sier Landaas.

Les mer: Smarte tips for sunn slanking

Forbrennende proteiner

- Proteinrik mat er bra for forbrenningen. Gode kilder til protein er blant annet rent kjøtt og fisk, så dette er god basis for lunsjer og middager, sier ernæringsfysiologen.

En krydret, eksotisk gryte med rent kjøtt eller fisk er derfor en ypperlig middagsrett for deg som vil gå ned i vekt. Krydderet og proteinet vil ikke få bort de overflødige kiloene alene. Men spiser du sunt ellers og holder deg i form, kan det gi deg et lite dytt i riktig retning.

Våt start på dagen

Vann har også en positiv effekt på forbrenningen. Start gjerne dagen med et stort glass vann, og ha alltid en vannflaske tilgjengelig. I tillegg til at vannet påvirker forbrenningen, vil det gi deg en metthetsfølelse som gjør at du spiser mindre. Det er heller ikke uvanlig å forveksle tørste med sult, så hvis du drikker jevnt utover dagen unngår du å dytte i deg mat når det egentlig er drikke kroppen vil ha.

Les mer: Sunne, slankende drikker

Mulige kickstartere

Det finnes mange teorier om matvarer som gir økt forbrenning, men ikke alle teoriene er veldokumentert. Her er imidlertid noen produkter som visstnok kan gi forbrenningen en kickstart:

> Kaffe (på grunn av koffeininnholdet)

> Grapefrukt (dette har vært kjent slankemat i flere generasjoner, og forskere mener å se at frukten har positiv effekt på forbrenningen)

> Egg (mager matvare med høyt proteininnhold)

Les hele saken