Alt du drikker vil også påvirke vektnålen i positiv eller negativ retning. Vi gir eksempler på drikker som er sunne for kroppen og snille mot smaksløkene. Søte drikker, som brus, saft, nektar og kakao, bør du holde deg langt unna når du vil ned i vekt. Som tørstedrikk er vann utvilsomt det beste alternativet. Men det finnes også drikker som både er smakfulle og samtidig gir kroppen viktig næring.

Vi finnes på facebook. Bli medlem og få tips og råd til en sunnere livsstil

Skummet melk = sunt

Det er ikke alt som er næringsrikt som er så bra for figuren. Fruktjuice for eksempel, inneholder mange kalorier, så det bør man være forsiktig med.

- En sunn og mager drikk er skummet melk. Melken inneholder nesten ikke energi, og er likevel proppfull av vitaminer, proteiner og sporstoffer som kroppen trenger. Jeg anbefaler drikken som et supplement til vann for alle som ønsker en sunn vektnedgang, sier klinisk ernæringsfysiolog Vibeke Landaas.

Les mer: Kickstart forbrenningen din

Grønn kosedrikk

Som kosedrikk anbefales grønn te. De sunne plantestoffene er bevart bedre i den grønne teen enn i den svarte, og teen er derfor generelt bra for helsen. Antioksidantene i teen er blant annet ned på å beskytte mot flere former for kreft. Noen vil også ha det til at grønn te kan være med på å gi forbrenningen en kickstart, men så langt er det ingen studier som gir sikkert svar på dette.

TIPS! Glad i kaffe latte? Be om å få den med lettmelk fremfor helmelk.

Slankende smoothie

- Smoothie basert på bær med mye antioksidanter er gode, næringsrike valg. Hvis du blander i fruktjuice, så pass på at det er en som ikke inneholder så mye sukker, sier Landaas.

Det beste kan være å lage smoothien selv, fra bunnen av, og det gjør du lett med en fruktpresser eller juicemaskin. En smoothie med søte bær, frukt og yoghurt eller juice er en skikkelig næringsbombe som egner seg like godt til frokost som den gjør til lunsj eller kveldskos.

Les mer: Godsaker med god samvittighet

Eksempel på god og mager smoothie:

1 pose Kick Start Allèvo Smoothie jordbær og blåbær

50 gram Skyr naturell

50 gram banan

80 gram frosne bringebær

2 dl vann

Totalt 200 kcal

Les hele saken