De har vært der til alle tider; ekstremkurene som skal få deg ned i vekt innen jul, bikinisesongen eller bryllupet. Ananaskurer og grapefruktkurer skal være en kjapp og enkel løsning for å ta av noen kilo, men dessverre gjør disse hurtigkurene at du ofte går like raskt opp igjen etterpå.

Vi finnes på facebook. Bli medlem og få tips og råd til en sunnere livsstil

Unngå jojoslanking

Jojoslanking er et kjent begrep for mange av oss. Vi følger en kur som får oss raskt ned i vekt, og går gjerne like raskt opp igjen etterpå. Årsaken er at kroppen setter seg på sparebluss når den får lite kalorier. Når du begynner å spise normalt igjen, er den fremdeles på sparebluss og du forbrenner mindre enn før. Ofte setter vi oss urealistiske mål også, og blir skuffet når vi ikke klarer det. Det er bedre å lande på en vekt som du klarer å holde med vanlig, sunt kosthold, enn å stadig presse seg ned i vekt og leve på evig diett.

Les mer: Den velsmakende veien til bikiniformen

Små endringer

Ernæringsfysiolog Vibeke Landaas råder deg til å tenke gjennom hvilke forandringer du kan leve med før du starter på en slankekur. Det er lite som er så deprimerende som å starte på en kur på mandag, for deretter å sprekke på onsdag. Bruk tid på å motivere deg selv og bestemme deg for hvordan du vil gjennomføre vektreduksjonen.

- Kan du for eksempel klare å øke aktivitetsnivået til to treninger i uka, og halvere sjokoladeporsjonen din på kveldene? Spiser du mye til middag, er det lurt å bestemme deg for bare å forsyne deg med en middagsporsjon, sier Landaas.

Les mer: Slik har du det gøy på trening

Spise mindre, eller trene mer?

Ernæringsfysiologen råder deg til å tenke gjennom om det beste er å redusere energiinntaket, ved å spise mindre, eller å øke energiforbruket ved å trene mer. Og husk av små, gradvis endringer er det lureste på sikt.

- Ikke forsøk å endre for mye på en gang. Husk at dette er forandringer du skal kunne leve med resten av livet. Husk også at en gradvis opptrapping til et sunt kosthold er viktig etter kuren, så du ikke går tilbake til de gamle matvanene dine, sier Landaas

Lure slanketips

> Spis ofte

> Spis små porsjoner

> Tøm skapene for fristelser

> Unn deg selv litt godt innimellom. Da er sjansen mindre for at du sprekker totalt.

> Finn en treningsform du liker, og varier treningen når du begynner å gå lei.

Les hele saken