Noen ganger må man bare ha noe søtt eller salt. Da gjelder det å ha de rette tingene i skapet slik at man tar fornuftige valg.

Du vet godt at verken seigmenn eller karameller bør være en del av det daglige kostholdet. Likevel er det alltid så godt å motstå fristelsen. Da kan det være greit å ha noen fornuftige alternativer liggende. Ofte er behovet for å dytte noe i munnen like stort som selve suget, og da kan du like gjerne gi deg selv noe sunt.

Vi finnes på facebook. Bli medlem og få tips og råd til en sunnere livsstil

Bær i sjokolade

> Bytt gjerne ut potetgullet med gulrot og dipp.

> En kule yoghurtis kan være et godt alternativ til vanlig is. Dersom du tar en skje med varme bær over, blir det både godt og sunt.

> Oppdelt frukt eller bær smaker deilig. Hvis sjokoladesuget fortsatt er der, kan du dyppe druer og jordbær i litt sjokolade. Da får du sjokoladesmaken, men langt færre kalorier enn dersom du velger sjokoladeplaten. Du kan også prøve å dyppe frukten i vaniljekesam - velsmakende og magert.

> For sjokolademomsen kan mørk sjokolade med 70 prosent kakao være et godt alternativ. For det første er sjokoladen så mektig at de færreste klarer å spise store mengder. I tillegg får du i deg antioksidanter som er gunstig for kroppen. Men pass på ikke å spise for mye, for kaloriinnholdet er også høyt i mørk sjokolade.

Tips! Prøv Allèvo Low Calorie Bar, her får du mange gode sjokolader som er næringsrike og kalorifattige.

> Nøtter eller tørket frukt er et godt alternativ til sjokolade og drops, men også her må du tenke på mengden. Litt snacks er nok - også når du går for sunne alternativer.

> For deg som er mest fysen på noe salt, kan popkorn være en god erstatning for potetgull.

Les mer: Sunne, slankende drikker

Bak selv

Det kan også være et smart alternativ å bake selv. Ofte er det fullt mulig å kutte ned på sukkermengden eller erstatte sukkeret med kunstige søtningsstoffer, og du kan med fordel bytte ut noe av det hvite melet med grovere mel. Hjemmelagede havrekjeks er for eksempel et godt alternativ til dem du finner i butikken. Du kommer til å imponere venner og kjente stort med hjembaksten, og kan spise godsakene selv med verdens reneste samvittighet.

Tips! Prøv havregryn i vaffelrøre eller boller. Havregryn gir litt søtsmak og demper dermed behovet for sukker, samtidig som det gir kostfiber.

Les hele saken