Ikke bare gener

Gener bestemmer 20-80 prosent av det en idrettsperson presterer.

Resultatene påvirkes i tillegg av blant annet:

  • Innsats
  • Oppvekst
  • Miljø
  • Livsstil

Kilde: Sports` science

Er du flink til å spise sunt og trener som en gud, men føler likevel at resultatene uteblir? Ta da en kikk på foreldrene dine.

Kan det være mulig at det er arven fra dem som gjør at du ikke når målene dine? Innsats alene er ikke nødvendigvis nok.

Har du en pæreformet kropp som din mor eller far, er det med andre ord ikke tilfeldig. Arv påvirker både vekten og kroppsfasongen.

God effekt av trening

Genene dine er nemlig helt klart med på å bestemme om du har potensial til å bli idrettsstjerne eller modell.

Det er allerede funnet et fedmegen, kalt FTO, som har betydning for om hvor lett du legger på deg, men dette påvirker også hvor mye du går ned i vekt.

Trøsten er at de som har denne varianten av FTO-genet faktisk har større effekt av fysisk aktivitet enn andre.

Så selv om du kanskje ikke blir toppidrettsutøver, kan det faktisk være deg som har aller best utbytte av treningen i hele salen.

Du kan enkelt utføre fem forskjellige tester som forteller om du er i god form.

Alle er forskjellige

- Alle har muligheten til å komme i god form, men skal du bli verdensmester i maraton eller kroppsbygging trenger du i tillegg talent. Da betyr genene dine mye, sier personlig trener og daglig leder ved Mykjemeir Lysaker, Ronny Døhli.

Noen har rett og slett lettere for å hevde seg enn andre.

Du og en venn kan gjerne begynne å trene samtidig og følge samme treningsprogram jevnt og trutt uten at det betyr at dere ender opp med samme resultat.

MUSKLER: Ikke alle kan få kjempemuskler, selv om de trener mye.

MUSKLER: Ikke alle kan få kjempemuskler, selv om de trener mye. © ILLUSTRASJONSFOTO: Colourbox

Ikke alle har et idrettstalent

- De fleste av oss liker å gjøre det vi mestrer. Vi dras derfor lettere mot den idretten vi har talent for. Prøver du forskjellige idretter, vil du derfor kanskje finne det genene gjør deg best rustet for, sier Døhli.

Når det er sagt, er det slettes ikke alle som har talent innen idrett i det hele tatt.

De fleste av oss må nok pent trene for treningens skyld, men det betyr ikke at vi ikke kan få resultater.

- Da gjelder det å snu litt på hva man måler seg mot. Vær realistisk. Alle kan ikke bli olympiske mestre, men man kan bli den beste utgaven av seg selv, sier han.

Sliter du med å oppnå resultater kan det også hjelpe å trene på en annen måte. En intens økt et par ganger i uken kan ha bedre effekt enn en halvtime hver dag med moderat intensitet.

Lær deg å se mulighetene

Det er velkjent blant treningseksperter at treningsmål må være realistiske, attraktive og målbare.

Sett deg realistiske mål. Vær ærlig mot deg selv og jobb ut fra ditt eget utgangspunkt.

- Når jeg får inn en ny kunde, ser jeg ganske raskt hva han eller hun er bygget for. Jeg ser da på de fysiske egenskapene og forutsetningene, og ut fra det kan jeg som personlig trener hjelpe kunden med å finne noe han eller hun har talent for, sier han.

Han anbefaler derfor å få veiledning før du starter med et treningsopplegg.

- Få hjelp til å se muligheten i stedet for begrensningene, sier han.

GENER: Arven fra foreldrene dine er umulig å unngå. De gir deg både gener og vaner. © ILLUSTRASJONSFOTO: Thinkstock

Ikke mulig å punktforbrenne

- All idrett er for alle, men alle må trene på sitt nivå. Ikke alle kan bli fitnessutøver eller profesjonell langrennsløper, sier personlig trener og muskelterapeut ved Stavanger Idrettsklinikk Jens Nordlander.

Det betyr imidlertid ikke at du ikke kan trene langrenn eller vektløfting hvis det er det du liker.

- Husk dessuten at bildene du ser av kroppsbyggere ikke er spesielt realistiske. De ser slik ut til konkurransen, men dette er den formen de er i der og da. Det er umulig å se slik ut hele tiden året rundt, og det er derfor ingen god idé å ha dette som ideal, sier han.

Har du litt ekstra på rumpa eller lårene, er det heller ikke nødvendigvis stort å gjøre med det.

Vi lagrer fett forskjellig, og det er dessverre helt umulig å punktforbrenne det fettet du er utstyrt med fra naturens side.

Nå får stadig flere unge kvinner eplefasong, det vil si at fettet setter seg rundt magen.

Du blir ikke sprek og sterk

- Det er likevel veldig viktig at det genetiske utgangspunktet ikke blir en hvilepute. Du skal ikke tenke at det er unødvendig å trene fordi du uansett ikke når det målet du har satt deg. Alle har nytte av trening så bare sett i gang, sier han.

Han ber deg også glemme alle forestillinger om at noen turer på helsestudioet gjør deg sprek og sterk.

Det skjer nemlig ikke i nærmeste fremtid.

- De første tre månedene er et helvete. Du blir ikke sprek, det er ikke gøy, du får vondt og du blir sliten, men det er da du må klare å fortsette likevel. Treningsstudioene lever på dem som ikke holder ut de første tre månedene, så ikke bli en av dem, sier han.

Genene bestemmer treningsresultatet

IVRIG MOSJONIST: Du blir kanskje ikke idrettsstjerne, men du kan ha fantastisk effekt av treningen likevel. © ILLUSTRASJONSFOTO: Colourbox

Det er en klassisk nybegynnerfeil at man starter for hardt og forventer resultater med en gang. I starten bør du heller sette kvalitet foran kvantitet - tren riktig, ikke mye.

Den brede hoften forblir bred

Det er for øvrig ikke bare den ferske vektløfteren som danner seg noen litt urealistiske bilder av seg selv i fremtiden.

Dette gjelder kanskje like ofte dem som tropper opp på treningssenteret i januar og trener for å gå ned i vekt.

- Mange setter seg helt urealistiske mål. Man kan ikke trene seg til smale hofter, hvis man er skapt med brede, men man kan få en smalere midje, bedre holdning og se bra ut proporsjonelt sett, sier Døhli.

Hoftene dine er så brede som de er, men du kan få fastere rumpe og lår hvis du gjør noen riktige valg.

Dette er det ikke alltid like lett å se selv, men er du i stand til å innse de harde fakta, vil du ha mye større sjanse for å bli fornøyd.

Lev sunt uansett gener

Nordlander er enig.

- Bry deg for all del ikke om hva slags gener du er utstyrt med. Kom deg ut, beveg deg og gjør det du liker å drive med. Spis sunt, stress mindre, sov bedre og få dermed også et bedre liv, sier han.

Han mener det er flott for det medisinske miljøet at det forskes på hvordan genene former oss, men syns ikke dette er noe folk flest bør henge seg opp i.

- Er du genetisk usportslig og disponert for overvekt og livsstilsykdommer, ja da bør du i alle fall komme deg på trening. Noe av det man er helt sikker på er nemlig at kostholdsendring og trening gir resultater for alle, sier han.

Setter seg for høye mål

Et godt råd fra ekspertene er å sette seg både mål og delmål.

Dette kan være med på å forhindre at du havner i den gruppen med mosjonister som faller av før de tre verste månedene er omme.

- Særlig menn har en tendens til å sette seg svært høye mål med treningen, sier Nordlander.

- Jeg lar dem gjerne satse skikkelig høyt en uke før de kan revurdere treningsopplegget. Mange vil gjerne ha raske resultater, men det passer kanskje ikke å bruke så mye tid og energi som det kreves for å nå målet, fortsetter han.

Jobb mot en velfungerende kropp

- Genene gjør det altså dessverre slik at noen kan trene og trene uten å nærme seg idealet sitt, mens andre ikke trenger å gjøre de store anstrengelsene før de er i mål. Dette kan føles som urettferdig, men det er rett og slett veldig store forskjeller på oss, sier Døhli.

Kanskje er det heller ikke så viktig å få den tynne kroppen du så gjerne vil ha.

Kommer du deg bare i gang med treningen og merker den positive effekten den har på kroppen, kan det nok ofte være lettere å se dette.

Trine rasmussen, Per Ingar Nilsen, Stig H. Justad, Mette-Line L. Gynnild, Suzanne Aabel

Sjekk kroppen til 63-åringen

Slik trener Rune Larsen og andre norske kjendiser.

- Det er forskjellig hva vi syns er pent, men selv syns jeg det er vel så flott å være sterk, sunn, frisk og ha en god holdning som å ha en tynn modellkropp. Det å få en velfungerende kropp er derfor et godt mål for alle uansett utgangspunkt, sier Døhli.

Så, hvis det genetiske utgangspunktet ditt ikke tilsier at du kan bli en superatlet, bør du sette deg lavere og mer realistiske mål. Ellers risikerer du å miste motivasjonen til å trene.

Les også:

Slik eldes kroppen din

Hengepupper kan komme allerede i 20-årene

Slik unngår du nybegynnerfeil på trening

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!