Dette bør du sjekke

MOTIVERT TIL ENDRING: Er du egentlig motivert til å begynne å trene eller begynner du bare fordi alle andre gjør det? © www.colourbox.com

Noen ganger er det å begynne å trene resultatet av en lang tankeprosess, men det kan også være noe vi gjør på impuls.

En god kollega lokker deg med, en annonse vekker opp den dårlige samvittigheten eller et nytt tilbud virker spennende.

Uansett hva grunnen er, er det viktig at du tenker deg litt om før du signerer kontrakten på treningssenteret.

Les kontrakten

- Ta deg tid til å lese gjennom hele kontrakten. Gjør du ikke det, risikerer du å skrive under på noe du ikke kan akseptere. Legg særlig vekt på betalingsregler, fryseregler og oppsigelsesregler, sier Sara Holthe Jaklin.

Hun er juridisk rådgiver i Forbrukerombudet.

Hun anbefaler at du ber om å få et eksemplar med deg hjem før du skriver under, slik at du har muligheten til å lese gjennom i ro og mak.

Velg med omhu

Tenk dessuten gjennom både din egen motivasjon for trene, og hvilke muligheter hvert enkelt senter gir deg.

- Velg et senter med god beliggenhet i forhold til jobb eller hjem, og pass på at de har det utstyret og de timene du har behov for og ønsker deg, sier personlig trener Line Marion Nielsen Kjøniksen ved Gympartner.

Her er de 15 spørsmålene du bør stille før du signerer kontakten:

Valg av senter:

1. Hvor ligger senteret?

- Er beliggenheten praktisk i forhold til stedet du bor eller jobber? Hvis det er kort vei fra jobben eller hjemmet ditt, eller du passerer senteret på vei hjem fra jobb, er det et stort pluss. Da er det lettere å bli minnet om at du bør trene samtidig som det er lett å komme seg dit. Må du ta buss en time hver vei for å komme deg på trening, gjerne etter jobb eller studier, er det litt mer tiltak og motivasjonen kan ofte falle raskere, sier personlig trener ved Gympartner Line Marion Nielsen Kjøniksen.

For noen kan det være like greit å trene hjemme.

2. Når på døgnet kan og vil jeg trene?

Enten du er A-menneske eller B-menneske, vil kroppen påvirke når på døgnet du foretrekker å trene. For de fleste handler det likevel ikke om når de foretrekker å trene, men når de har muligheten til å trene innimellom andre travle gjøremål.

- Er du en morgenfugl og vil trene før jobb, bør du sjekke åpningstidene nøye. Det samme gjelder om du liker å trene i helgene eller sent på kvelden. De aller fleste sentre har gode åpningstider, men det varierer en del. Sjekk det opp før du starter, sier Line Marion Nielsen Kjøniksen.

3. Hva liker jeg å trene?

- Er du glad i dansetimer i sal, er det veldig dumt å melde seg inn på et nøkkelkortsenter som kun har styrketreningsstudio. Det er viktig i en oppstartsfase at treningen er morsom, og derfor bør du sjekke ut tilbudet på senteret i forhold til dine interesser. Når du har kommet litt i gang, kan du prøve deg på andre treningsformer du enda ikke har et like godt forhold til, sier Nielsen Kjøniksen.

AEROBICS: Er du glad i dansetimer i sal, er det veldig dumt å melde seg inn på et nøkkelkortsenter som kun har styrketreningsstudio. © ILLUSTRASJONSFOTO: Thinkstock

4. Hvor ofte kan jeg trene?

- Mange har ambisjoner om å trene på senter fire-fem ganger i uken - se bare på antallet som trener i januar. Du må tenke over hva som er realistisk for deg i din hverdag over tid. Klarer du å komme deg til senteret fast for å trene en til to ganger i uken, vil det forsvare prisen du betaler, sier Nielsen Kjøniksen.

- Skulle du derimot se at det er vanskelig å få det til, og at det blir ett til to besøk i måneden, bør du kanskje revurdere hva slags trening som passer deg. Kanskje kan det være bedre anvendte kroner å investere i utstyr til å trene hjemme i stedet, sier Nielsen Kjøniksen.

5. Hvordan er miljø og trivsel?

- Uansett om det er de du møter i resepsjonen, instruktørene eller personlig trener, er det viktig at du føler deg velkommen og ivaretatt. Dette kan være avgjørende for om du klarer å finne motivasjon nok til å trene fast eller om du "faller av lasset". Kanskje andre du kjenner trener der også? Å ha noen kjente å trene med er også en god motivasjonsfaktor. Velger du å bruke personlig trener er kjemi vel så viktig som utdannelse og erfaringen til treneren, sier Nielsen Kjøniksen.

Selve senteret:

6. Er treningsutstyret vedlikeholdt?

- Du kan få trent effektivt uten så mye utstyr, men velger du en treningsform som krever en del utstyr bør du sjekke at utstyrspakken er velholdt og oppgradert. Er den ikke det, kan du fort møte på mange apparater som er ute av stand eller oppleve at de ikke fungerer optimalt. Kabeltrinser og lignende bør ikke lugge når du bruker dem, sier Nielsen Kjøniksen.

7. Har de nok frivektsutstyr?

- Skal du trene styrketrening, bør det være godt utstyrt med frivekter - både stenger, vektskiver og manualer. Noe av den beste treningen får du nettopp med frivektsutstyr, og da hjelper det lite om senteret har aldri så mange apparater hvis det skorter på frivektene, sier Nielsen Kjøniksen.

PS. Sjekk også om senteret har kettlebells, i tilfelle du blir hektet på den svært så effektive treningsformen.

FRIVEKTER: Skal du trene styrketrening, bør det være godt utstyrt med frivekter ¿ både stenger, vektskiver og manualer. © ILLUSTRASJONSFOTO: Thinkstock

8. Tilbyr de funksjonell trening?

- I tillegg til frivektsutstyr bør det være andre muligheter for mer funksjonell trening. Det er absolutt ikke et must, men et fint alternativ for å gi variasjon i treningen. Slynge/TRX og fitnessball er eksempel på slikt utstyr, sier Nielsen Kjøniksen.

9. Har de godt utvalg i saltimer?

- Liker du aller best å trene i sal med instruktør, bør du sjekke dette tilbudet på senteret. Hvor mange timer har de, når har de timer, hva slags timer har de og hvor tilgjengelige er de? Mange timer er alltid fullbookede og vanskelige å få plass på. Er dette viktig for deg, bør du sjekke det opp. Saltimer er imidlertid ikke nødvendig for at du skal få trent bra, så dette gjelder kun hvis det er den treningsformen du liker eller foretrekker, sier Nielsen Kjøniksen.

10. Har de erfarne og godt utdannede instruktører?

- Hva slags kompetanse har de menneskene du benytter deg av på senteret? Skal du bruke en personlig trener eller veileder bør du undersøke bakgrunnen til vedkommende. Hva slags utdannelse og erfaring har han eller hun? Skal du ha hjelp med en skade, bør for eksempel treneren ha god kjennskap til rehabiliteringstrening. Skal du trenes opp etter graviditet, bør treneren ha kunnskap om dette. Undersøk alltid slikt før du tegner kontakt, sier Nielsen Kjøniksen.

INSTRUKTØRER: Hva slags kompetanse har de menneskene du benytter deg av på senteret? Skal du bruke en personlig trener eller veileder bør du undersøke bakgrunnen til vedkommende. Hva slags utdannelse og erfaring har han eller hun? © ILLUSTRASJONSFOTO: Thinkstock

Om kontrakten:

11. Krever senteret bindingstid?

- Finn ut om treningssenteret har bindingstid og i så fall hvor lang den er. Forbrukerombudet råder generelt forbrukere til å ikke inngå avtaler med lengre bindingstid enn ett år, sier juridisk rådgiver i Forbrukerombudet Sara Holthe Jaklin.

12. Kan jeg fryse avtalen?

- Er det mulig å fryse avtalen dersom du har behov for det, og hva er i så fall vilkårene for å fryse den? Mange treningssenteret krever sykemelding fra lege for å få innvilget søknad om frysing, sier Holthe Jaklin.

13. Gir sentret prøvetimer?

- Det kan være lurt å sjekke om det er mulig med prøvetime, prøvemedlemskap og om du har muligheten til å avbestille medlemskapet. Da unngår du å bli bundet til en lang avtale dersom senteret ikke svarer til forventningene dine. Gjør deg i alle fall kjent med hva som skal til for at du blir bundet til en eventuell avtale, sier Holthe Jaklin.

14. Hva koster det å trene der?

- Hva er prisen og hva er inkludert? Er prisen du får oppgitt inkludert etableringsgebyrer, startavgifter og lignende? Tenk også gjennom om du vil ha råd til dette gjennom hele avtaleperioden. Sjekk også om du må betale ekstra for å delta på timer eller for å benytte barnepassen, sier Holthe Jaklin.

15. Hva skjer når bindingstiden har gått ut?

- Hvordan må du si opp avtalen, og hvor lang oppsigelsestid er det? De fleste treningskontrakter går etter bindingstidens utløp over til å være løpende oppsigelige. Dette betyr at dersom du ønsker å melde deg ut, må du aktivt gjøre det. Å slutte å betale er ikke det samme som å si opp, sier Holthe Jaklin.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!