- Det er lettere å komme tilbake til treningen i januar hvis du er litt aktiv hver dag. De som beveger kroppen også i juleferien får det ikke like tungt på nyåret som de som skipper det, sier personlig trener og blogger Desiree Andersen.

31-åringen sier at det å være aktiv ikke nødvendigvis trenger å bety trening.

- Jeg har både barn og hund, og er ute med disse hver dag. Å gå en tur på ski, leke i akebakken eller bygge en snømann er også eksempler på fysisk aktivitet som gjør godt for kroppen.

Positivt med et avbrekk

Hvor fort du mister formen hvis du går helt vekk fra vanlige rutiner kommer an på hva du vanligvis trener, sier Andersen.

- Du mister kondisjonen mye fortere enn du mister styrken. Hvis du trener mye styrke kan du være lengre vekke og komme fortere tilbake enn hvis du trener mye kondisjon. Forskning viser at du reduserer kondisjonen med 26 prosent hvis du har et opphold på 21 dager.

Hun sier at du likevel ikke må være redd for å slippe opp på rutinene i juleferien.

- Hvis du vanligvis trener to dager i uken kan det være hardt å komme i gang igjen i januar. De første øktene vil være tunge, men dette løsner fort opp. Hvis du er en av de som trener systematisk hver dag, kan et slikt avbrekk føre til at du returnerer i bedre form. Dette fordi du får tid til restitusjon og fylt opp lagrene godt med mat. Det kan gi deg ny energi og det lille ekstra når du kommer tilbake til treningen.

Ikke bli mett på ribbesvor

Det sies at det er det du spiser mellom nyttår og jul som teller, ikke hva du spiser mellom jul og nyttår. Det er Andersen delvis enig i.

- Siden julen begynner i november og ikke slutter før i januar, synes jeg likevel det blir litt rart å gjemme seg bak et slikt utrykk. I et kalenderår finnes det faktisk ganske mange flere kosedager enn de som er mellom jul og nyttår, så for meg funker det best å beholde mye av kostholdet som jeg har ellers i året, sier hun, og fortsetter:

- I ferien passer jeg på å få i meg frokost, lunsj og middag som ellers i året. Det er ikke slik at jeg ikke unner meg god julemat, men jeg spiser meg heller ikke mett på ribbesvor. Da tar jeg heller litt ekstra grønnsaker på tallerkenen, slik at jeg fyller magen med det sunneste. Alle monner drar, så selv om jeg koser meg med mat og alt annet som hører julen til, prøver jeg å ta bevisste, sunne valg for kroppen min. Summen av dette blir at jeg får mer energi og overskudd, samtidig som jeg nyter kosen med god samvittighet.

Kos skal være kos

For det er viktig at den mye omtalte julekosen faktisk er kos, sier hun.

- Kos i form av mat og godteri skal føles bra. Det føles ikke bra å ha vondt i magen fordi du har forspist deg, eller å ha en slapp kropp som ikke kommer seg opp fra sofaen. I tillegg må du ikke glemme at det også er mye annet som går under utrykket julekos. Se på tegnefilmer, være ute i snøen og pynte pepperkaker er like koselig for meg som maten. Det er viktig å definere hva kos betyr for deg selv, og ta valg basert på dette.

Også ernæringsrådgiver Thea Falck i Naturlig Sunn synes at du skal kose deg med de tradisjonene som er viktig for deg.

- Ikke bruk energi på å ha dårlig samvittighet for at du ikke trener og spiser mer søtt enn vanlig. For noen kan det være godt å fortsette med hverdagsrutinene, også i juleferien, slik at det blir lettere å komme ordentlig inn igjen i de etter ferien. For andre kan det være deilig å legge vekk alt som handler om trening og kosthold. Det finnes ingen fasit, så gjør det som passer deg best.

Tommel opp for sunnere snop

Falck er positiv til de som velger sunnere alternativer til bakst, godteri og annet snacks.

- Det kan være nyttig, og noe flere burde prøve seg på. Du vil bli overrasket over hvor enkelt det er å lage sunnere konfekt med tørket frukt eller hjemmelaget sjokolade med rå kakao.

Nå finnes det også et stort utvalg av søtningsmidler med lavere glykemisk indeks og mer nyttige næringsstoffer i helsekost, sier hun.

- Mange forbinder kos med noe usunt, men det synes ikke jeg blir riktig. Alle har vel opplevd å hygge seg med et sunt og velsmakende frokost-, lunsj- eller middagsmåltid?

Stress mindre

Ernæringsrådgiverens tips for en sunnere jul er å stresse mindre.

­- Bruk fridagene til å få frisk luft og bli fysisk sliten. Nyt lange frokoster og middager, for da blir det mindre plass til usunne søtsaker som gjerne kommer etter hovedmåltidene.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!