Utfordringer

Selv om Lazarides lister opp mange ulike årsaker til væskeansamling i kroppen, er det bare lekk tarm og matreaksjoner som tas opp i selve dietten. Som så mange strenge kostplaner, er denne dietten ikke så lett å tilpasse til en hverdag med flere familiemedlemmer med egne behov for mer næringstett mat. Du kan også oppleve at det i de tre første månedene (Fase 1 og 2), er vrient å gå ut å spise. Det er lettest å lage all mat selv, fra bunnen av. Om du ikke er flink til å spise mye mandler og bruke kalsiumberikede melkeerstatninger av soya eller ris, kan det lett bli for lite kalsium i kosten, noe som heller ikke er bra for vekten. Sørg for å spise så variert at du ikke går lei av dietten for fort. Hvis du slutter, vil du gå raskt opp i vekt igjen, og så vil du kunne få en jojo-effekt med stadige slankere og tyngre perioder. Dette kan til syvende og sist ødelegge forbrenningen din, og gjøre det tilnærmet umulig å gå ned i vekt.

Kilde: Gunn Helene Arsky, ernæringsfysiolog cand. scient

Allerede i 1999 utkom britiske Linda Lazarides med boken «The Waterfall Diet».

- Vannfall-dietten er relansert som en revolusjon innen slanking, fordi den tar opp uønskede væskeansamlinger i kroppen som årsak til for høy kroppsvekt, sier ernæringsfysiolog cand.scient, Gunn Helene Arsky.

Ved hjelp av enkle matlister over hva du bør og ikke bør spise, og en matplan over tre faser kan du lett få fart på vekt­reduksjonen, hevder ernæringsterapeuten og forfatteren.

Noe for deg?

Har du prøvd «alt» for å gå ned i vekt? Om du synes du spiser omtrent ingen ting, og trener regelmessig, og likevel ikke klarer å gå ned de siste kiloene, kan det hende det skyldes for mye vann i kroppen. Vannfall-dietten skal hjelpe dersom du har en oppblåst mage, om du har hevelser i huden og i anklene, og om du har mye cellulitter.

Vannfall-dietten

Vannfall-dietten dreier seg om å bekjempe idiopatisk ødem - en tilstand med væskeansamlinger i kroppen, som ikke har noen kjent medisinsk forklaring. Denne formen for ødem hos kvinner sees ofte i menstruerende alder, selv om de hverken lider av hjertesykdom, leversykdom eller nyresykdom.

- Ofte opptrer ødemene rett før menstruasjonen, men det kan også dreie seg om et mer konstant og alvorlig problem. Det ser ut til at de som har idiopatisk ødem har en lekkasje i de minste blodårene (kapillærene) slik at væske forflytter seg fra blodårene ut i det omkringliggende vevet, forteller Arsky.

- Dermed vil pasienten også ha et mindre totalt blodvolum, noe som igjen fører til at nyrene holder igjen salt. Og dermed er du inne i en negativ spiral, ettersom mer salt i kroppen betyr enda mer væskeopphopning.

Tung av vann

Vannfall-dietten baserer seg på teorien om at væskeansamlinger i kroppen er med på å øke kroppsvekten. Linda Lazarides mener at det er flere tilstander som kan føre til at væske hoper seg opp:

Lekk tarm og matallergi: Med alderen blir magesekken dårligere til å lage nok saltsyre, det som er med på å bryte ned proteiner fra maten før de skal suges opp i tarmen. Dårlig nedbryting betyr at proteinene kommer hele ned i tarmen og fører til irritasjon og inflammasjon. En irritert tarmoverflate kan så bli «lekk» og slippe andre og potensielt skadelige stoffer inn i blodet. Immunsystemet bekjemper fremmedstoffene blant annet ved å øke væskemengden i kroppen. Ifølge Lazarides er det mat som hvete, melkeprodukter og egg vi oftest vil reagere på, og som dermed kan være årsaken til væskeansamlingene.

Giftstoffer i kroppen: Ifølge Lazarides vil kroppen bruke ekstra vann på å tynne ut giftstoffer fra forurensing, sigarettrøyk og medisiner, noe som kan føre til økte mengder væske i kroppen. Dersom dette er årsaken til din væskeansamling, vil det ta noe lengre tid å miste det overskytende vannet.

For høyt saltinntak

- Den viktigste faktoren som bestemmer hvor mye overflødig vann friske personer har i kroppen, er saltinntaket, sier Birger Svihus, professor i ernæring ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet.

- Kosten vi spiser i dag inneholder altfor mye salt, omtrent 10 gram mer enn hva vi trenger. Og salt binder vann, forteller han.

Du drikker gjerne også mer vann når du spiser mye salt, som igjen bidrar til et høyt væskeinntak.

- En reduksjon i saltinntaket fra dagens gjennomsnittlige 10 gram til dagsbehovet på under ett gram, føre til at vanninnholdet i kroppen synker med 1,5 liter!

Svihus legger til at både alkohol og koffein påvirker vannbalansen i kroppen.

Ligner lavkarbo

Vannfalldietten ligner mye på de generelle kostrådene fra de norske helsemyndighetene, med unntak av at du ikke skal spise hvete, selv ikke fullkorn, i den første fasen. Matvarene som anbefales, er sunne, rene og fulle av næringsstoffer. Vann anbefales som den beste tørstedrikk - som også kostrådene gjør. Dietten er ikke lavkalori i seg selv, men du vil nesten automatisk spise færre kalorier i de to første fasene - fordi så mye av kosten skal være basert på frukt, grønnsaker og magert kjøtt. Faktisk minner kosten litt om en lavkarbodiett, som jo virker slankende på mange av oss.

Kilde: Gunn Helene Arsky, ernæringsfysiolog cand. scient

Slik følger du dietten

Dersom du eliminerer de matvarene som skaper problemer for deg, vil væskeansamlingene reduseres og du går raskt ned i vekt. Opptil sju kilo på to uker, lover Lazarides. Diettplanen er delt i tre faser, og det er ikke snakk om en lavkaloridiett, men å velge riktig mat.

Fase 1: Kvitt deg med maten du reagerer på. Varer i to måneder og hjelper deg til å bli kvitt overflødig væske så fort som mulig ved å kutte ut alt som kan gi en allergisk reaksjon. I denne fasen kan du spise frukt, grønnsaker, belgvekster, brun ris, nøtter, frø, soyaprodukter, tofu, kylling og fisk. Du skal unngå brød, pasta, hveteprodukter, melk og meierivarer, egg, rødt kjøtt, ferdigmat, sukkerholdig mat, sjokolade, majones, alkohol og kaffe.

Fase 2: Finn ut hva du tåler. Fasen varer i fire uker og lar deg reintrodusere matvarer for å se hvilke som fører til væskeansamling. Du spiser som i fase 1, men i de første fem dagene av uke 1 reintroduserer du hvete. Om du får vondt i hodet, blir trett eller går opp i vekt, stopper du umiddelbart. Uansett skal du ikke ha hvete de to siste dagene i uke 1. I uke 2 reintroduserer du i tillegg meieriprodukter på samme måte som med hveten. I uke 3 er det egg som skal reintroduseres, og i uke 4 gjær­ekstrakt.

Fase 3: Forhindre at væsken samler seg opp igjen. Fasen fortsettes på ubestemt tid og tillater flere matvarer. Likevel oppfordres du til å la 90 prosent av kosten din bestå av det du spiste i Fase 1, og bare 10 prosent av det du prøvde ut i Fase 2 eller hva annet du ønsker, såfremt du ikke reagerte på det.

Fett eller vann?

Er du er i tvil om de ekstra kiloene dine skyldes fett eller vann, finnes det gode badevekter å få kjøpt som enkelt måler mengden muskler, vann, fettvev og skjelett i kroppen. Mange treningssentre tilbyr også kroppsanalyser med enda mer spesifikk informasjon. For å utelukke andre, og mer alvorlige, årsaker til væskeansamlinger bør du imidlertid sjekke med en lege før du begynner på dietten.

Aller først kan du prøve denne enkle selvtesten. Svarer du ja på to eller flere av spørsmålene, kan du være blant dem som vil har væskeansamlinger i kroppen.

  • Har du fulgt vanlige slankekurer, men aldri kommet under et visst vektnivå, selv om du har holdt på med dietten i flere måneder eller år?
  • Press en fingernegl hardt inn i fingeravtrykket på tommelen din. Syns neglemerket godt, selv etter et par sekunder?
  • Press fingertuppen din hardt inn i huden ved leggbenet. Kan du lage en grop?
  • Pleier anklene dine å hovne opp?
  •  Har skostørrelsen din økt med årene?
  • Har du av og til problemer med å få på deg ringene dine?
  •  Er magen din ofte stram og oppblåst?
  • Om du er kvinne - lider du ofte av ømme bryster?
  •  Kan vekten din endres flere kilo i løpet av 24 timer?

Kilde: The Waterfall Diet av Linda Lazarides

Seks oppskrifter fra Vannfall-dietten

Her er seks oppskrifter fra boken til Linda Lazarides bok "The Waterfall Diet: Lose Up to 14 Pounds in 7 Days by Controlling Water Retention":

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!