Vi har lett for å tenke at en tynn kropp betyr en sunn kropp.

Men er det nødvendigvis slik? Eller kan du være noe overvektig og vel så sunn?

- Det finnes mye dokumentasjon på at det ikke er sunt å være fet. Det stemmer fortsatt. Men så kan man spørre seg hva som egentlig er et godt mål når man skal måle fedme, sier overlege Jøran Hjelmesæth til Bedre Helse.

Han er leder ved Senter for sykelig overvekt i Helse Sør-Øst ved Sykehuset i Vestfold.

BMI er greit

Hjelmesæth mener BMI er et greit verktøy når man skal måle fedme i store befolkningsstudier.

Men han er ikke overbevist om at BMI sier like mye om hvert enkelt individ.

- Det er fullt mulig å være litt overvektig og i god fysisk form, og det er mye sunnere enn å være tynn og inaktiv, sier han.

Og best helseeffekt får man ved å trene med høy puls.

Usynlig fare

For selv om vi har lett for å se på tynne mennesker som sunnere enn dem som har noen kilo for mye, stemmer ikke alltid dette.

Når man måler BMI-en til en person, defineres en BMI på over 30 som fedme og en BMI mellom 25 og 30 som overvekt.

- Her i landet er to tredeler av befolkningen overvektige eller lider av fedme. Omtrent halvparten av oss har en BMI på mellom 25 og 30. Men hvis man som overvektig er fysisk aktiv, og man ikke er i faresonen for livstilsykdommer som diabetes type 2 og hjerte- og karsykdommer, behøver man ikke å bekymre seg så veldig, mener Hjelmesæth.

En annen historie på innsiden

Er du overvektig og fysisk aktiv og har en inaktiv og tynn venninne, er det svært sannsynlig at ting ser motsatt ut på innsiden av kroppene deres enn utenpå, med hensyn til hvem som har den sunneste kroppen.

Det kan nemlig være opphopninger av fett på innsiden av blodårene også på tynne mennesker.

Dette verken merker eller ser man, men det kan like fullt føre til sykdommer og skrantende helse. Det er til og med vist at overvektige som får hjerteinfarkt har bedre sjanse til å overleve enn de som er normalvektige.

"Fitfat"

- Det er kroppssammensetningen som er viktig, samt i hvilken grad en person er fysisk aktiv, sier professor ved Norges idrettshøgskole Jorunn Sundgot-Borgen.

Fagfolk kaller det å være trent ("fit" på engelsk) - og samtidig i godt hold - for "fitfat".

I dette begrepet ligger det at man faktisk kan ha en del ekstra fett, dersom man bare er fysisk aktiv.

Da reduserer man nemlig risikoen som vanligvis er knyttet til fedme.

- Det er farlig å være inaktiv, men det er ikke farlig å ha fem eller ti kilo for mye hvis man er aktiv. Husk at en tynn kropp langt ifra alltid er sunnere enn en tykk. Undervekt kan ha mange årsaker og mange medisinske konsekvenser. Og hvis man råslanker seg, vil man ofte ha mangel på både energi og sentrale næringsstoffer. Videre taper man lett muskelmasse ved rask vektreduksjon eller langvarig underernæring, sier Sundgot-Borgen og forklarer at dette vil bidra til redusert energiomsetning, endret varmeregulering, frafall eller bortfall av menstruasjonen og irritabilitet.

- Over lang tid, det vil si mer enn seks måneder med fravær av menstruasjon, vil kvinner også kunne utvikle osteoporose, sier Sundgot-Borgen.

Ikke stol på BMI

Jøran Hjelmesæth mener at det finnes verktøy som er bedre når du skal sjekke helsen enn BMI-kalkulatoren. Et enkelt målebånd kan i mange tilfeller si mer om helsetilstanden din enn BMI-en.

- Det fettet som legger seg rundt midjen, er det vil skal være mest redde for. Mye magefett øker risikoen for hjerte- karsykdommer, mens fett rundt rumpe og lår egentlig bare er bra for oss, sier Hjelmesæth.

Årsaken er ganske enkel: Fettet rundt magen legger seg rundt tarmene dine og gjør deg fet på innsiden.

- Mål midjen for å se hvordan det står til. Menn som har et midjemål på mer enn 102 centimeter, har økt risiko for disse sykdommene, og det samme gjelder kvinner med midjemål over 88, sier han.

Mange kvinner vil oppleve at det blir vanskeligere å holde magefettet borte etter overgangsalderen. Fordi man da får lavere verdier av kvinnelige hormoner, vil man lettere kunne få den karakteristiske ølmagen som mange menn sliter med.

- Ulempen med BMI er at den ikke tar hensyn til kroppssammensetningen hos den enkelte. Det er sammensetningen som er vesentlig, ikke den totale massen, sier Sundgot-Borgen.

Hun anbefaler heller andre metoder for å sjekke tilstanden til kroppen din:

En DEXA-skanning (DEXA står for dual-energy X-ray absorptiometry) som måler prosentandeler av fett og beinmasse i kroppen, kalipermålinger (du klyper sammen en hudfold og måler kroppsfett med klypeinstrumentet) og ultralyd.

Senior Hispanic woman with bike=

AKTIV: En halv time med fysisk aktivitet om dagen er det viktigste for helsen.

Trim mer

Mer fysisk aktivitet er første bud når du vil bli kvitt magefettet ditt, og det gjelder enten du er overvektig eller relativt tynn.

Er du i dag helt inaktiv, vil helsegevinsten være enorm bare du begynner å bevege deg rundt i huset eller tar trappen i stedet for heisen.

- Videre er helsegevinsten stor for dem som går videre til moderat trening, som betyr rundt en halv time fysisk aktivitet daglig. Da er risikoen for sykdommer enda mer redusert, du sover godt og hjernen din fungerer bedre, sier Hjelmesæth.

Stort mer enn dette trenger ikke kroppen din for å fungere som den skal. Magefettet vil nå begynne å renne av, men det er ikke sikkert du ser det på BMI-verdien din av den grunn.

- Hvis en person med BMI på 30 begynner å trene moderat, går han kanskje bare ned én kilo av magefettet samtidig som han øker muskelmassen. Til tross for redusert midjemål, vil han derfor ha samme BMI som tidligere, men helsen hans er likevel betydelig bedre. Dette viser hvordan en person som er fet kan ha like god helse som en som er slank, sier Hjelmesæth.

Best å være slank

- Vi lever i et svært fedmedisponerende samfunn. Vi har en overflod av energitett mat full av sukker og fett. Den smaker godt, koster lite og markedsføres aggressivt, og sånn sett er det nesten rart at ikke flere er overvektige, sier Hjelmesæth.

Når du fyller bensin, nærmest kaster de sjokoladebollene etter deg, og spiser du en pose med tre, har du fått i deg godt over 1000 kalorier uten å bli mett en gang.

Og du må bevege deg ganske mye for å forbrenne en pose med snacks.

- Det er viktig at man har fokus på fedme og helse, men man skal ikke bli helt hysterisk heller. Det beste er helt klart å være slank og i god form, men det er på ingen måte automatisk noen sammenheng mellom det å være slank og det å være sunn, sier han.

Normalvektig eller for fet?

- Det er faktisk ganske utfordrende å bestemme hva som er normalvekt for den enkelte. Det beste er å registrere kroppssammensetningen, hvis du skal finne det som medisinsk sett kan være den optimale andelen med fett og muskelmasse, sier professor Jorunn Sundgot-Borgen.

Hun mener mange får helt feil informasjon ved bruk av BMI-tabeller.

For eksempel vil en mann med stor andel muskelmasse, som veier seg og kun ser på vekta i forhold til høyden, kunne bli vurdert som overvektig - til tross for at han ikke har for mye fett.

- Dersom du kan gå en rask tur tretti minutter sammenhengende, kan du stort sett føle deg trygg, sier hun.

Vekk fra vekt

I stedet for å henge deg opp i vekten, bør du heller tenke gjennom hvor mye du faktisk beveger deg i løpet av en dag.

- Det er dramatiske tilstander i Norge. Vi er dårligst i klassen i Europa når det gjelder det å bevege oss i fritiden, og vi er på topp når det gjelder hvor stor andel som blir overvektige, sier Sundgot-Borgen.

Hun tror det er lett å fokusere for mye på vekt fordi dette er et tilgjengelig, objektivt mål som alle har et forhold til - på godt og vondt.

- Dessuten er vekt et ord som går igjen i veldig mange sammenhenger i det daglige. Vi blir innprentet hver dag hva vekt betyr for folkehelsen. Men nå er det på tide å endre fokus, mener professoren.

- Jo mer du tenker på og ønsker å ha kontroll over vekta, jo mer tar den kontroll.

Trykk her og følg Klikk Helse på Facebook

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få ukentlige oppdateringer på epost

LES OGSÅ:

Unngå de verste treningstabbene

Dette er den ultimate treningsøvelsen

Her er sjekklisten for deg som vil spise sunt

Debatt: - Bør jeg slutte å drikke lettbrus?

Pulver gir deg raskere slankeresultater

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!