Det er ikke bare kvinner som slanker seg. Også menn kjemper mot de overflødige kiloene. De går kanskje mer stille i dørene med overvekten sin. Men det betyr ikke at de ikke går inn for saken.

Del på Facebook Share

- Når menn skal gå ned i vekt, har de et litt annet mønster enn kvinnene. De har også en annen motivasjon - og ofte et annet utfall, sier Vibeke Landaas, ernæringsfysiolog og medforfatter av boken «Fra Tjukkas til Kjekkas».

Menn unngår jojo-slanking

I flere år har Landaas hjulpet menn til å redusere kroppsfettet sitt.

- Menn som slanker seg, får etter min erfaring ofte gode resultater. Når de først har bestemt seg, går de inn for oppgaven med hud og hår. De går ned i vekt - og forbausende mange greier å holde denne vekten også. I alle fall sammenlignet med kvinner - som er mye mer tilbøyelige til jojo-slanking, sier Landaas.

Mindre forfengelige enn kvinner

- Også motivasjonen bak ønsket om vektnedgang opplever jeg som litt annerledes. Gutta har nok litt lettere for å akseptere at magen vokser og vekten øker. Først når vektøkningen er stor reageres det.

- Ofte er det fastlegen som pirker dem i ryggen fordi de har fått påvist for høyt blodtrykk eller for høye kolesterolverdier. Der kvinnene ennå noen år er beskyttet av østrogenet sitt, står overvektige menn i fare for å få hjerte- karsykdommer allerede fra 40-årsalderen.

Les også: Skaff deg en slankehund

AVSLAPPET: Gjennomsnittsmannen er ikke så opptatt av kalorier og næringsinnhold, sier forfatter Vibeke Landaas.

AVSLAPPET: Gjennomsnittsmannen er ikke så opptatt av kalorier og næringsinnhold, sier forfatter Vibeke Landaas. © Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

Spiser for å kose seg

- Selvsagt er det forskjell på gutter også. Men jevnt over har de et mindre «nevrotisk» forhold til mat enn kvinner. Gjennomsnittsmannen er som regel ikke så følelsesmessig engasjert i hva han stapper i seg - og er heller ikke så opptatt av kalorier og næringsinnhold, sier Landaas.

De har ofte ikke de trøste- og belønningsmekanismene som kan få kvinner til å overspise. De vet også mindre om kalorier og næringsinnhold.

Menn spiser for å bli mette - og fordi mat smaker godt.

Les også: Fedme er like farlig som røyk

Tynn? Nei. Velbygd? Ja!

Når menn først går inn for å slanke seg kan denne mangelen på engasjement ha sine fordeler, mener Landaas, fordi de da har lettere for å følge enkle kostholdsprogram.

MUSKLER: Om menn reduserer fettet, vil de gjerne beholde muskelmassen. Det er et sunt utgangspunkt for å gå ned i vekt.

MUSKLER: Om menn reduserer fettet, vil de gjerne beholde muskelmassen. Det er et sunt utgangspunkt for å gå ned i vekt. © Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

- Det er ikke om å gjøre for gutter flest å bli modellslanke og rase flest mulig kilo ned i vekt. En vanlig mann vil være velbygd i stedet for tynn. Om de reduserer fettet, vil de gjerne beholde muskelmassen. Det er et sunt utgangspunkt for å gå ned i vekt.

Ulikt mediepress

Psykolog Sigurd Stubsjøen har skrevet boken «Tenk deg slank». Han er enig i at det er forskjeller både i hvordan og hvorfor kvinner og menn legger på seg, og hva som får dem til å lykkes med å gå ned i vekt.

- Menn har mindre press på seg for å bli slanke. Se bare på media, der menn figurerer i alle tenkelige former på film og tv, mens kvinner alltid er tynne, sier Stubsjøen.

Forfengelighet viktigere enn helse

Han mener likevel at presset på menn gjennom media er blitt sterkere med årene.

- Jeg er 49, og da jeg vokste opp var det aldri snakk om å ha sixpack. Nå hører du snakk om det hele tiden. Gutter vokser i dag opp med et voldsomt press om ha en veltrent kropp.

Han tror menn legger mer press på kvinner når det gjelder utseende, enn omvendt.

- Forfengelighet er vanligvis en sterkere motivasjon for å gjøre noe med kropp og utseende, enn helse. Med mindre man har vært alvorlig syk eller døden nær på grunn av helsetilstanden, sier Stubsjøen.

Les også: Populært med korsett for menn

Trøstespising er vanlig blant begge kjønn

- Det er ikke vanlig at menn blir overvektige av emosjonelle grunner, men det er vanlig at de legger på seg enda mer på grunn av trøstespising når alderen tar dem igjen. Det som er sunt å spise som 20-åring, legger du på deg av som 40-åring.

Her mener Stubsjøen menn og kvinner er like.

- Både menn og kvinner kan spise av emosjonelle grunner. Mat styrer følelser hos begge kjønn. Det man putter i munnen gir et umiddelbart behag, særlig hvis det er søtt og fett, og det distraherer og avleder vonde følelser. Begge kjønn går ofte inn i en fase der overvekten kan være selvforsterkende, en slags ond sirkel der man trøstespiser fordi man har innsett at man er blitt feit, sier Stubsjøen.

Les også: Fem myter om kvinnekroppen

Stolte menn

Psykologen mener menn og kvinner lykkes med ulike slags strategier når de vil slanke seg.

- Kvinner har større sosiale nettverk og kan derfor ha større nytte av å slanke seg sammen. Menn lykkes bedre med å slanke seg hvis de spiller på egen stolthet. Følelsene som knytter seg til å være stolt av egen kropp, eller flau av å ikke ha en flott nok kropp, er viktige for menn som vil slanke seg.

Les også: Slik blir barnet en sosial vinner

Bruker forretningsideen på egen kropp

- Det er beinhard jobbing å gå ned i vekt og holde den nye vekten, sier Espen Søntvedt, som kvittet seg med 35 kilo for seks år siden.

Søntvedt bruker mestringsstrategier fra sin egen forretningsfilosofi til å holde kroppen slank. Til daglig jobber han i firmaet iD-Capital med å hjelpe bedrifter til å kutte bort alt som er overflødig.

Det var flere grunner til at han bestemte seg for å gå ned i vekt.

- Jeg var så overvektig at det var gått ut over helsen. Jeg følte meg i elendig form. Både fettprosent, kolesterol og blodtrykk var faretruende høyt, sier Søntvedt.

I dag er det nesten gått seks år siden han begynte på sitt første Grete Roede-kurs. Siden er det blitt oppfølgingskurs.

Les også: Svinaktig sunt

Dropp fire feil

- Hvis vi skal lykkes med et prosjekt over tid, må vi først kartlegge grunnene til at vi mislykkes.

Les også: Bli slank med en spiseskje eddik

I Espen Søntvedts forretningsfilosofi viser han til fire typiske feil når man forsøker å få til endring. Disse feilene har han nå overført til sin egen slankekur:

Feil nummer 1

Vi er ikke tilstrekkelig mobilisert.

Mobilisering handler om god selvinnsikt og følelsen av at noe må gjøres. Når mennene sendes ut på Grete Roede-kurs av sine partnere, gjør de den første feilen: De lar seg jage dit av sin kone.

Jeg har vært i slankegrupper hvor det bare har vært menn. Det blir lett en pinlig stemning i disse mannegruppene. Man står og skuler på hverandre, fordi man dypest sett føler at man ikke har noe der å gjøre

Men det å slanke seg og forbli slank er så vanskelig at det rett og slett ikke lar seg gjøre uten skikkelig motivasjon.

- Jeg har vært i slankegrupper hvor det bare har vært menn. Det blir lett en pinlig stemning i disse mannegruppene. Man står og skuler på hverandre, fordi man dypest sett føler at man ikke har noe der å gjøre.

Løsning:

Skal vi nå et mål, må vi vite at dette vil vi! Dette går vi for!

Les også: Ned i vekt med suppekur

Feil nummer 2

Fremtidsutsiktene er ikke fristende nok.

Vi vet at vi vil. Men vi klarer ikke å identifisere oss med resultatet.

- Selv hadde jeg og en kamerat en konkurranse som vi kalte «vaskebrett» - med en jury bestående av fem kvinner. 1. juli 2003 skulle jentene kåre den av oss som hadde flottest vaskebrettmage. Hele prosessen gikk meg til hodet. I praksis betød det en knallhard proteindiett med fisk og kyllingbryst, pluss beinharde øvelser hver dag i 10 måneder - mens jeg hele tiden visualiserte meg selv gå i badedrakt foran de fem jentene.

- Det hører med til historien at jeg vant vaskebrettkonkurransen. Men siden har jeg sluppet magen litt ut igjen. Man skal tross alt leve.

Løsning:

Det gjelder å visualisere et fremtidsbilde som er så attraktivt at vi er villig til å gå gjennom ild og vann for å nå dette. Et slikt konkret mål er helt avgjørende. Det skal være visuelt og emosjonelt. I tillegg er det viktig å se det nye livet for alle roller man spiller - pappa, mann, kamerat og kollega.

Les også: Flat mage på fire uker

Feil nummer 3

Vi følger ikke opp med praktiske valg.

Vi er motivert. Vi har målet klart for øyet. Men det er nå jobben begynner. Noe må velges inn i livet vårt - og noe må velges bort.

Ett av de mest drastiske tiltakene var skilsmissen fra sjokoladen – for livstid

- For meg som var så ille ute å kjøre, har jeg måttet være knallhard. Ett av de mest drastiske tiltakene var skilsmissen fra sjokoladen - for livstid. Men i stedet har jeg sagt ja til alkohol - i helgene vel å merke!

Les også: - Drikk heller øl en brus

- Videre har jeg sagt nei til bil og ja til sykkel. Jeg sykler til og fra jobben hele året. Det er nei til lengre tid i sengen om morgenen og ja til styrkeøvelser: Tre ganger 40 push-ups og tre ganger 70 sit-ups. Hver dag.

Les også: Dropp situps, disse triksene hjelper

Løsning:

Foreta valg - og legg opp nye rutiner. Hodet vårt er som en skog full av veier og stier. Å anlegge nye rutiner er som å trå opp nye spor i bevisstheten vår. Dette er kanskje den tøffeste fasen.

For hele tiden ligger den gamle veien der og roper på at vi skal komme tilbake til et makelig bilsete, en skål full av sjokolade, et bedagelig, fett liv.

Les også: Helgekosen fører til vektøkning

Feil nummer 4

Vi faller tilbake på gamle vaner.

- Jeg tok mine valg, fikk nye vaner og veier - og fulgte dem en stund. Så kom hverdagen - og med den kom de gamle tankene og handlingsmønstrene tilbake. Og hvorfor gjorde de det?

- Inni meg bor det fortsatt en godt overvektig mann på 120 kilo - og den gamle veien er fortsatt mye tydeligere i terrenget enn den nye. Det merker jeg når jeg fra tid til annen sprekker og går opp i vekt igjen.

lek

SPREKERE: Det er lettere å være en aktiv far uten overflødige kilo. © Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

Løsning:

- Hold prosessen levende! På seminarer og foredrag om imagebygging bruker jeg meg selv som eksempel på at forandring er en tidkrevende og møysommelig prosess. Jeg gjør det fordi det er et godt pedagogisk grep. Men også fordi jeg på den måten kommuniserer prosessen og legger et enda større press på meg selv. Dessuten blir det et større nederlag ikke å få det til.

Å slanke seg - og holde seg slank-handler først og fremst om å holde - og beholde fokus.

Les også: Lett ferdigmiddag gir flere kalorier

Espens gode grunner til å forbli slank

  • Jeg kan leke med sønnene mine på en ny og sprekere måte.
  • Jeg er blitt et godt eksempel på min egen forretningsidé.
  • Det er blitt morsomt å kjøpe klær.
  • Jeg er mindre syk.
  • Jeg har mer overskudd.
  • Det er blitt lettere å holde rundt kona mi.
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!