Ved å bytte ut vanlige matvarer med Nøkkelhullet der det er mulig, vil du uten andre endringer i kostholdet oppnå anbefalt nivå av både mettet fett og kostfiber.

Dette kom nylig frem da Helsedirektoratet presenterte sin nye satsing på Nøkkelhullet.

- Ikke-smittsomme livsstilssykdommer er vår tids største helseutfordring. I dag dør 80 prosent av kroniske livsstilssykdommer som diabetes, hjerte- og karsykdommer, kreft og kols. Mange dør altfor tidlig, sier helsedirektør Bjørn Guldvog.

- Dette er sykdommer som ofte kan forebygges. Risikofaktorene heter nå tobakk, alkohol, sukker, salt, mettet fett og stillesitting. Beskyttende faktorer er frukt og grønt, fisk og fiber og fysisk aktivitet. Vi må se på hvilke små grep i hverdagen som kan gjøre det enklere for folk å minimere risikoen og øke de positive faktorene.

Reduser mettet fett

Nøkkelhullet er et av disse grepene.

En beregning utført av Universitetet i Oslo viser hvilken ernæringsmessig effekt på kosten det vil ha å erstatte matvarer uten Nøkkelhullet med nøkkelhullsmerkede matvarer.

Om en person med et gjennomsnittskosthold i Norge konsekvent bytter ut vanlige matvarer med Nøkkelhullet kan han eller hun blant annet ...

  • ... redusere inntaket av totalt fett med opptil 13 prosent, mettet fett med nesten 27 prosent og energi (kalorier) med litt over fire prosent per dag.
  • ... nærme seg anbefalt energiandel fra mettet fett på høyst 10 prosent av energien.
  • ... få opptil 19 prosent mer fiber per dag, særlig hvis kjøpebrød byttes med nøkkelhullsmerket brød. Dette vil bidra til at inntak av fiber ligger innenfor anbefaling på 25-35 g/dag.

- Velger du nøkkelhullsmerkede matvarer, spiser du mindre mettet fett, sukker og salt og mer fiber. Dette har vi visst lenge. Men nå har vi fått beregninger som viser hvor stor forskjell dette ene grepet kan gjøre, og resultatene er svært gledelige, sier Guldvog.

Nøkkelhullet

Velger du nøkkelhullmerkede matvarer spiser du mindre mettet fett, sukker og salt, og mer fiber. Helsedirektoratet anbefaler et variert kosthold med mye grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter og fisk, og begrensede mengder bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt og sukker. Ofte kan det å gjøre små endringer i hverdagen ha stor betydning for helsen, ifølge Helsedirektoratet. Nøkkelhullet er et hjelpemiddel for å ta de små, sunne grepene i hverdagen.

Kilde: Helsedirektoratet.no

Professor positiv

- Nøkkelhullsmerkingen er både bra og viktig for folkehelsen. Det er fint at kravene for merking er blitt litt strengere, sier Jøran Hjelmesæth, leder av Senter for sykelig overvekt i Helse Sør-Øst ved Sykehuset i Vestfold og professor ved Universitetet i Oslo.

Han er også med i Nasjonalt råd for ernæring.

- Merkingen skal jo hjelpe folk til å følge de norske internasjonale anbefalingene om sunn mat som skal forebygge fremtidige kroniske sykdommer, overvekt og gi bedre helse, og merkingen er også bra for de som allerede har slike sykdommer som diabetes, hjertesykdom og fedme, sier Hjelmesæth.

Ned i vekt med nøkkelhullet?

- Jeg regnet raskt på hva fire prosent redusert energiinntak kunne bety i antall kilogram, sier han.

Han gjør oppmerksom på at dette ikke er en fasit, men en antydning om gjennomsnittlig vektreduksjon ved å gå over til nøkkelhullmerket mat.

- Dette vil være en fordel spesielt for personer som sliter med overvekt. Og desto større man er, jo større er fordelen ved å gå over til nøkkelhullmat, sier Hjelmesæth.

Hjelmesæth tok utgangspunkt i en person som veier 80 kilo og som er lite aktiv, og en tommelfingerregel sier at en slik person trenger omtrent 2400 kcal per døgn for å holde stabil vekt (30 kcal/kg/døgn). Sjekk hvor mange kcal du trenger her.

Regnestykkene under viser at: 

1. En person på 80 kg som spiser lite nøkkelhullmerket mat i dag kan gå ned inntil to kilo i vekt dersom han/hun går over til nøkkelhullmerket mat i hovedsak og ikke endrer fysisk aktivitet.

2. En person på 120 kg som spiser lite nøkkelhullmerket mat i dag kan gå ned inntil tre kilo i vekt dersom han/hun går over til nøkkelhullmerket mat i hovedsak og ikke endrer fysisk aktivitet.

- Kan skape forvirring

Stortingspolitiker Arild Grande (Ap) har tidligere vist en viss skepsis til merkeordningen. Til Dagbladet (2012) uttalte han følgende:

- Personlig har nøkkelhullsmerkingen irritert meg lenge som forbruker. Det gir motstridende råd. Det er et paradoks når frukt ikke merkes, mens pizza Grandiosa får nøkkelhull. Det viser at ordningen ikke er så god som vi håpet på. Masse kostholdsråd fra ulike aktører skaper kaos, og når du kommer til butikken er det massevis av ulike merkinger. Nøkkelhullmerke, økologisk og flere. Det er i butikken kaoset blir komplett.

Hva synes du om Nøkkelhullet nå?

- Endringene som har blitt gjort nå, blant annet vedrørende saltinnholdet, er flotte. Ordningen forbedres stadig. Men det er fortsatt en vei å gå for å unngå forvirring for forbrukeren. Nøkkelhullsmerkingen må kombineres med riktig informasjon til befolkningen, så ikke forbrukeren tenker at det er sunnere å spise en pizza Grandiosa enn et eple, bare fordi pizzaen har et grønt nøkkelhull på seg, sier Grande til Klikk Helse.

- Så ja, det kan fortsatt være vanskelig for forbrukeren å orientere seg. Nøkkelhullsmerkingen gir nødvendige opplysninger, samtidig som at merkingen fokuserer på å merke det sunneste alternativet innenfor visse typene matvarene. Da oppstår det at pizza blir merket som "sunt", mens frukt ikke har nøkkelhullmerking.

Økning i Nøkkelhullsalget

Tall fra Nielsen 2015 viser at det i dag er 1978 produkter med Nøkkelhullet i norske butikker. Det var en femdobling i antall nøkkelhullmerkede produkter i dagligvarehandelen fra 2009-2013 (fra 409 til 2001 produkter), og veksten flatet ut i fjor. Til tross for stagnasjonen kjøper forbrukerne nøkkelhullsprodukter som aldri før. Fra 2013 til 2014 økte salget av nøkkelhullsprodukter med fem prosent.

- Det er svært gledelig at salgskurven fortsetter å peke oppover, og om bransjen følger opp med enda flere produkter, blir det enda enklere for forbrukerne å ta sunne og populære valg, sier Guldvog.

Fakta om nøkkelhullet

• Nøkkelhullet er et symbol som skal gjøre det enkelt for folk å velge sunnere matvarer innen matvaregrupper og dermed øke muligheten til å sette sammen et sunt og variert kosthold i tråd med myndighetenes kostråd.

• Nye nordiske næringsstoffanbefalinger (NNR2012) ligger til grunn for kriteriene.

• Den 1. mars 2015 trådte ny forskrift i kraft, og kravene for å benytte merket ble strengere og tydeligere.

• Merkeordningen setter krav til minimumsinnhold av kostfiber og maksimumsinnhold av fett, mettet fett, salt og sukker i matvarer som inngår i merkeordningen.

• Sammenlignet med andre matvarer innen samme varegruppe, oppfyller produkter med Nøkkelhullet ett eller flere av disse kravene. En matvare merket med Nøkkelhullet betyr derfor at den er et sunnere valg innen sin matvaregruppe.

• Nøkkelhullet er en enkel og tydelig merking som veileder forbrukerne i en travel handlesituasjon og er dermed et verktøy for å gjøre det lettere å sette sammen et sunt og variert kosthold.

• Hensikten med ordningen er også å stimulere matvarebransjen til å utvikle flere produkter med mindre fett, sunnere fettsyresammensetning, mindre salt og sukker samt med mer kostfiber, fullkorn, grønnsaker og frukt.

• Bruk av Nøkkelhullmerket utløser krav om at ferdigpakkede varer må merkes med en næringsdeklarasjon. Slik kan forbrukerne enkelt sjekke innholdet av næringsstoffer i produktet. Frukt, bær, grønnsaker, fisk og sjømat er unntatt fra dette kravet. Brød, knekkebrød, kjøtt og ost som oppfyller nøkkelhullkravene, men ikke er innpakket, kan også markedsføres med Nøkkelhullet.

• Nøkkelhullet er en frivillig merkeordning for sunnere matvarer som myndighetene i Norden står bak. I Norge er det Helsedirektoratet og Mattilsynet som har ansvaret for ordningen. Nøkkelhullmerket var opprinnelig en svensk merkeordning.

• Nøkkelhullet er et svensk, registrert varemerke som eies av Livsmedelsverket i Sverige.

Kilde: Helsedirektoratet.no

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!