Nutrilett har mange varianter av barene som skal hjelpe deg ned i vekt og skal fungere som en måltidserstatter. Men hva bør egentlig et måltid bestå av?

Og kan en slik bar erstatte den vanlige lunsjen eller middagen? Vi har gått nærmere inn på næringsinnholdet til Nutrilett Smooth Caramel Bar.

- Et fullverdig måltid er et måltid hvor du får et balansert inntak mellom de energigivende næringsstoffene protein, fett og karbohydrat, sier Line Gåsland, ernæringsfysiolog med bachelor i samfunnsernæring.

- Dessuten, etter min mening, består et måltid av skikkelige råvarer i form av friske og solide produkter som tilfører maten konsistens og smak og som øker matgleden. Denne baren kvalifiserer ikke til å være skikkelig mat, fordi den minner mer om en sjokolade enn et reelt måltid, sier Gåsland.

Næringsinnhold i Nutrilett Smooth Caramel Bar

Gåsland har gått nærmere inn på næringsinnholdet til baren:

 Nutrilett Bar (56 g)Anbefalt fordeling av total energiprosent*Variasjon/vurdering
Karbohydrat22 (39E%)45-60E%For lav
- herav sukkerarter11 (22E%)<10E%Altfor høy
Protein13 (26E%)10-20E%For høy
Fett6,6 (29E%)25-40E%For lav
- mettet fett6,6(13E%)<10E%- lav, men for høy i fordeling innad i fett
- enumettet fett1,8(8E%)10-15E%- lav
- flerumettet fett1,4 (6E%)5-10E%- lav
Fiber4,125-35gOK
*Helsedirektoratet (2015)   

Nutriletts tilsvar til næringsinnholdvurderingen

- Produktkategorien «Måltidserstattere» er underlagt et EU-regelverk som har spesifikke krav til næringsinnhold per produkt. Dette regelverket sier at en måltidserstatter må ha minimum 25 % av energiinnholdet fra protein, mens energien fra fett ikke skal overstige 30 %. Resterende energi vil da måtte komme fra karbohydrat. Som vist over er innholdet i baren i henhold til dette. Som følge av regelverket for måltidserstattere vil derfor en direkte sammenligning med hensyn på Helsedirektoratets anbefalinger ikke være mulig for alle næringsstoffer i en bar alene, men kun for kostholdet sett under ett i kombinasjon med vanlig, sunn mat, slik vi anbefaler at produktene brukes.

Kilde: Siril Johansen, klinisk ernæringsfysiolog i Orkla Health som står bak Nutrilett.

- Det er et sjokkerende høyt innhold av sukker i denne baren, sier Gåsland.

- Sukkermengden er høy i forhold til anbefalt mengde raffinert sukker, som helst ikke bør overstige 10 prosent av alt du får i deg av drikke og mat i løpet av en dag. Om Nutrilett ønsker å kalle sukkeret sitt for sukkerarter, utgjør ikke det noen stor forskjell i anbefalingen. Det er fremdeles tilsatt energirikt sukker i produktet og dette er altfor høyt til å kunne kalle dette produktet en fullverdig måltidserstatter. 

- Fiberinnholdet er derimot relativt høyt, men burde egentlig komme fra andre råvarer som frukt, korn og grønnsaker i stedet for en slik bar, sier Gåsland.

- De bør gå under kategorien snacks, eller en sjelden gang fungere som et mellommåltid på farten. Men du bør ikke erstatte god og frisk mat med slike barer. Da vil du både kunne tape matglede, og kunnskap om matlagning og råvarene du spiser.

- Jobber med å redusere sukkerinnholdet

En sukkerbit veier i snitt mellom 2-2,5 gram, og skal man omdefinere de 11 gram sukkerartene i denne baren til sukkerbiter, vil det derfor tilsvare cirka fem sukkerbiter per bar.

- Vi jobber kontinuerlig med å se på hvordan vi kan redusere sukkerinnholdet i våre produkter. De siste årene har vi relansert flere varianter som Smooth Caramel og Chunky Peanut med henholdsvis 18 % og 38 % mindre sukker. Dette arbeidet vil fortsette, sier Siril Johansen, klinisk ernæringsfysiolog i Orkla Health som står bak Nutrilett.

Johansen mener at deres måltidserstattere er ment å skulle erstatte enkelte av dagens måltider, men ikke hele kostholdet.

- Produktene skal derfor kombineres med sunn og kalorikontrollert mat. Vi er enige i at det beste vil være om man kan spise et sunt og variert kosthold som i tillegg er gunstig for vekten, men vet at dette er en utfordring for mange, sier hun.

MÅLTIDSERSTATTER: Vi har smakt baren, og den smaker godt, mener blant annet Camilla Hoel, sjefsredaktør i Fitnessbloggen. FOTO: Jenny Mina Rødahl

- Bedre som mellommåltid enn hovedmåltid

- Skal du ned i vekt, kan dette være litt lite som et helt måltid, spesielt for menn. Avhengig av hvor mye du skal ned i vekt og hvordan du fordeler kaloriene i løpet av dagen, vil en slik bar på 200 kcal være litt liten som et hovedmåltid, men sammen med for eksempel en liten salat med grønnsaker kan det gå fint til for eksempel lunsj, sier ernæringsfysiolog Hanne Hennig Havdal.

Erstatte brødskiva?

- Nutrilettbarens innhold av energi (kalorier), kostfiber og protein er ganske likt som en skikkelig grov brødskive med margarin og hvitost. Baren inneholder mer vitaminer, mineraler og sporstoffer fordi den er tilsatt dette. Til gjengjeld inneholder alltid ordentlig mat stoffer som er bra for helsa, og som man ikke bare kan tilføre produkter, sier klinisk ernæringsfysiolog Elisabeth Adolfsen Høisæther.

- Baren inneholder også noe tilsatt sukker, det gjør ikke brødskiva. Som måltidserstatter i en periode man ønsker å gå ned i vekt, kan denne fungere. Den er bedre enn mye annet du kan kjøpe på kiosken, og bra hvis du har vanskeligheter med å begrense mengden vanlig mat du spiser til ett måltid, sier hun.

- Men hvis valget står mellom en brødskive og baren vil jeg alltid heie på brødskiva, men måltidserstatteren er bedre enn veldig mye annet!

Hjelp for de som vil ned i vekt

- Våre barer kan være en hjelp for personer som ønsker å gå ned i vekt, men som synes at dette er vanskelig på egen hånd, og som heller ikke ønsker å gå på en streng slankekur. Med måltidserstatterne får man færre måltider å "passe på" i løpet av en dag, slik at man kan innføre kostholdsendringer i noen måltider først, og så ta tak i flere etter hvert, sier Johansen.

Dette gir cirka 200 kcal

  • 2 grove knekkebrød (av Husman-størrelse) med margarin og pålegg.
  • 1,5 dl yoghurt naturell med 2 spiseskjeer usøtet kornblanding eller havregryn og 1-2 teskjeer rosiner.
  • 1 ekstra grov brødskive med tynt lag margarin og pålegg.

Pålegg kan da være:

  • Fisk og skalldyr: Makrell i tomat, røkt makrell, sild, alle typer laksepålegg, tunfisk, sardiner, reker, krabbe, crabsticks, osv. Hvis du ønsker majones på skalldyrpålegg; bruk et tynt lag lettmajones.
  • Ost: Velg gjerne magre oster, som Norvegia Lettere, Synnøve Lett Gulost, Jarlsberg Lite, alle smøreoster, kvarg/kesam og cottage cheese.
  • Kjøtt og fjærkre: Velg varianter med maks 10 % fett, som f.eks. kokt skinke, hamburgerrygg, leverpostei med mindre fett, salt bankekjøtt, roastbiff, alle typer ren skinke, kylling og kalkunpålegg og skinkestek.
  • Majonessalater med maks 10 % fett
  • Egg

Kilde: Ernæringsrådgiver Hanne Hennig Havdal

Inneholder vitaminer

Det finnes mange ulike barer og måltidserstattere på markedet, og man bør ta en runde og sjekke hva som passer for en selv og sitt behov, mener ernæringsrådgiver Hanne Hennig Havdal.

Akkurat denne baren, Smooth Caramel Bar, gir 200 kcal per stykk. På forpakningen står det «Helps you lose weight».

- Det jeg undrer meg over, er at baren skal smake søtt og inneholder sukker. Den inneholder både melkesjokolade- og karamellbiter, sier hun.

- Det fine er derimot at den inneholder flere vitaminer og mineraler som kroppen trenger, eksempelvis både jern, kalsium, jod og vitamin D. Dette er næringsstoffer mange kan ha utfordringer med å få i seg nok av, sier Havdal.

- Nutriletts måltidserstattere er sammensatt slik at de tilfører kroppen de energigivende næringsstoffene den behøver, i tillegg til viktige vitaminer og mineraler, sier Siril Johansen i Nutrilett, og fortsetter:

- Sammensetningen av karbohydrater, fett og protein i produktene er i henhold til et eget regelverk for måltidserstattere, som er felles for hele EU. Selv om produktene har en del sukker i seg, så inneholder de også komplekse karbohydrater. Produktene er rike på fiber, og har et høyt innhold av protein.

Enkelt å beregne kalorier

- Jeg er likevel en tilhenger av å spise mat og spise variert. Å sette sammen et sunt og variert kosthold, som også er kalorifattig, trenger ikke å være vanskelig, sier Havdal.

- Og det finnes mange verktøy på nettet eller apper hvor du kan legge inn hva du spiser og se kaloriene dette gir, i tillegg til fordelingen av de energigivende næringsstoffene (fett, karbohydrater og proteiner).

- Om du er på farta vil selvsagt en bar være grei å ha i vesken slik at du ikke velger et noe mer usunt alternativ som en bolle, et wienerbrød eller annen rask mat som ofte gir lite næringsstoffer, mye mettet fett og/eller sukker og mye kalorier.

NUTRILETT SMOOTH CARAMEL BAR: Fungerer fint på farta, men blir litt lite som et hovedmåltid, mener ernæringsfysiolog. FOTO: Jenny Mina Rødahl

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!

Sunne mellommåltider

Småspiser du nok?

Du trenger mange kalorier i løpet av en dag! Her er mellommåltidene som sikrer deg all den sunne næringen du trenger.