- Soyabønnen er i en særstilling blant bønner og andre belgvekster - og også blant grønnsaker generelt. Den inneholder masse protein og andre nyttige næringsstoffer, og i tillegg er den rik på såkalte planteøstrogener, sier ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky.

Stoffene, som kalles soyaisoflavoner, har nemlig en østrogenlignende effekt i kroppen.

Holder skjelettet sterkt

I soyaen finnes blant annet isoflavonene genistein og daidzein, og dette er ifølge Arsky de stoffene man tror kan dempe overgangsplager og holde skjelettet sterkt i en del av livet da kvinnen ellers opplever økt bentap.

- Man studerer også effekten soyaisoflavoner har på kolesterol og hjertesykdom, men der har man foreløpig ingen klare konklusjoner, sier hun.

Kosttilskudd med soya

En del av stoffene du finner i soyabønnene vil du også finne i soyatilskudd, så også et slikt kosttilskudd kan hjelpe på overgangsplager.

- Man bruker det derfor gjerne som et alternativ til østrogenpreparater, sier ernæringsfysiolog i Kvinnetrening.no og Themanutrition.no Therese F. Mathisen.

Fordi stoffene oppfører seg som østrogen i kroppen, vil de kunne være med på å gi mindre hetetokter og plager i overgangsalderen.

De har derimot ikke de problematiske bivirkningene som kan følge med østrogenprodukter.

- Dette kan derfor være et godt alternativ for dem som ikke ønsker å bruke hormonpreparater mot overgangsplagene, sier hun.

Effektiv dose

- Studier viser at soyatilskudd har god effekt mot slike plager, men en utfordring kan være å få tak i et tilskudd som har høy nok dose og virksom dose, sier Mathisen.

Det skal ifølge Mathisen være mulig å innta effektiv dose via soyabønner og produkter av denne i dagskosten.

- Men det er nok mer praktisk og enklere å få i seg virksom dose ved tilskudd. Du må ellers har fokus på bruk av soya hver dag i tilstrekkelige mengder. Alternative matvarer kan være soyamel, soyaflak og natto, sier Mathisen.

Trenger sunn tarmflora

- Det finnes imidlertid strengt tatt ikke isoflavonene genistein og daidzein i soyabønnen. Disse stoffene dannes fra stoffene genistin og daidzin, med nesten helt like navn, som finnes i bønnen, sier Arsky.

For at disse stoffene skal omdannes til de aktive isoflavonene vi kan dra nytte av, må stoffene innom tarmbakteriene våre.

- Den helseeffekten du kan forvente å få fra soyatilskudd, er dermed litt avhengig av om du har en sunn tarmflora som kan gjøre jobben for deg, sier Arsky.

Sjekk innholdsfortegnelsen

Gunn Helene Arsky forteller at det ifølge de beste studiene som er utført, ser ut til at du trenger en døgndose på opp mot 90 mg isoflavoner fra soya før man kan se en effekt på skjelettstyrke og typiske overgangsplager.

Det er derfor smart å sjekke på emballasjen til de ulike produktene hvor mye isoflavoner de inneholder.

Ikke for alle

Pass også på at du ikke får i deg for mye soya.

- Fordi soyaisoflavonene hermer etter våre egne kjønnshormoner, har det vært en viss bekymring for sideeffekter av kosttilskuddene. Selve soyabønnen og produkter som tofu, tempeh, miso, soyamelk og soyayoghurt som er laget av denne, har vært brukt i århundrer uten problemer. Det er imidlertid forskning som tyder på at kvinner som enten har eller har hatt hormonsensitive former for kreft, ikke bør bruke soyatilskudd, sier Arsky.

Ikke i soyaolje

- I de få studiene der man har sett på tryggheten ved langtidsbruk av soyatilskudd, er det likevel ingen bivirkninger ved daglige doser på opptil 100 mg i seks måneder, sier Arsky.

Hun legger til at det for øvrig ikke finnes soyaisoflavoner i soyaolje. Det må nemlig være protein i produktet for at de skal være til stede.

Vurderingen

Vi har kjøpt inn tre ulike soyatilskudd med varierende virkestoffer, styrker og kombinasjoner med andre stoffer. To er kjøpt i helsekosten, ett på apoteket.

Slik vurderer ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky de tre produktene:

Bra! Mot overgangsplager: Testens billigste produkt har det høyeste innholdet av aktive iso-flavoner - i alle fall sammenlignet med Super Soy, samtidig som det inneholder kalsium.

Dette betyr at produktet er en svært god kombinasjon for kvinner i overgangsalderen, spesielt fordi forskerne ennå ikke er sikre på om soya alene er nok til å ta vare på skjelettet.

Femarelle: Femarelle het tidligere Tofupill og er et kjent produkt. Likevel stusser vi over at det ikke oppgis mengde aktive virkestoffer i produktet, bare hvor mye soya som inngår.

I en søknad fra produsenten til det europeiske mattilsynet, EFSA, for å få bruke diverse helsepåstander på Femarelle, avslås dette, nettopp fordi det ikke kan dokumenteres mengde og type virkestoff i produktet. Dette er et alvorlig minus for et så kjent produkt.

Super Soy: Et midt-på-treet-produkt både når det gjelder pris og mengde virkestoff. For å få i deg den anbefalte døgndose med isoflavoner, må du huske å ta en kapsel tre ganger om dagen. Det står også at du kan bruke færre kapsler der-som du ikke har et så stort behov - det betyr billigere døgndose.

PS: I helsekosten finnes det en mer kraftfull versjon av dette produktet også. Kan være verdt å sjekke ut!

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!