Vi hører ofte om god og dårlig fordøyelse, men hva er det egentlig det er snakk om?

- Fordøyelse er den prosessen der maten brytes ned til så små biter at de er klare for absorpsjon eller opptak inn i cellene i tarmveggen, for så å gå over i blodbanen eller lymfen. Fordøyelsens endepunkter er avføring og urin, sier ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky.

Sjelden avføring

Maten du spiser bruker vanligvis ett til tre døgn på å fordøyes og forflytte seg gjennom tarmene, og ifølge Arsky kalles det forstoppelse dersom du har hard og sjelden avføring, færre enn tre ganger per uke.

- Men husk at det kan være svært individuelt hvor ofte du har avføring, og det er bare du som vet hva som er normalt for deg. Om du merker at avføringen kommer sjeldnere enn den pleier og du føler deg stinn eller proppet, kan det være at du har forstoppelse, sier hun.

Dette kan føles svært ubehagelig og i slike tilfeller kan kosttilskudd hjelpe.

Probiotika dårlig fordøyelse

Det finnes flere ulike produkter å velge mellom. Et valg er probiotika.

- Probiotika er betegnelsen på såkalte fordøyelsesfremmende bakteriekulturer, og prebiotika er ufordøyelige karbohydrater eller uløselige fibre for oss mennesker, men flott mat for nyttige probiotikabakterier, sier lege og forfatter av boken "Mat med mer" Berit Nordstrand.

Riktig mat for magen

Man trenger imidlertid ikke å ta kosttilskudd for å få i seg verken probiotika eller prebiotika.

- De finnes prebiotika naturlig i mat som fiberrike rotgrønnsaker, artisjokk, løk, hvitløk og fullkorn, og mange meieriprodukter, som yoghurt og syrnet melk, inneholder naturlige bakteriekulturer eller probiotika, sier Nordstrand.

Noen ganger er probiotika også tilsatt produktet, og enkelte antyder at honning også kan ha prebiotiske egenskaper.

- Det å ta konsentrert tilskudd av probiotika kan nok likevel være nyttig for å rette opp en ubalanse i bakteriefloraen - særlig etter antibiotikakurer, legger hun til.

Næringsrikt og godt

Nordstrand tror flere studier vi kunne belyse og avklare de mange erfaringene i forhold til nytteeffekten av probiotika fremover.

- Men selv om flere studier er velkomment også her, ser det ut til at probiotika kan hjelpe mot både diaré, infeksjonssykdommer, kroniske betennelsessykdommer, allergiplager, eksem, irritabel tarmsykdom og flere typer matintoleranse, sier hun.

Nordstrand forteller at mye forskning pågår i forhold til en balansert bakteriefloras rolle både med tanke på å stabilisere og stimulere immunforsvaret ditt og i forhold til din psykiske helse.

- Det å spise en hverdagskost rik på probiotika og prebiotika er bivirkningsfritt. Det gir en rekke næringsstoffer kroppen trenger og samtidig nydelige smaker, sier hun.

Tørket frukt og korn

Det finnes også kosttilskudd med andre virkestoffer som hjelper på en ustabil mage.

- Kostfiber fra ulike kilder er kanskje den vanligste formen for aktivt virkestoff i kosttilskudd mot fordøyelsesbesvær. Tørket frukt og korn er gode kilder til kostfiber, men det finnes også andre planter som er kjent for sin mageregulerende, fordøyelsesfremmende og lett avførende effekt slik som artisjokk og amla, sier Gunn Helene Arsky.

Kjøper du slike kosttilskudd ber Arsky deg se etter et høyt fiberinnhold per døgndose, eller eventuelt høyt innhold av andre virkestoffer.

Drikk mye vann

Husk så å følge bruksanvisningen nøye og drikk mye vann. Selv om kostfibre er naturlig og bra for fordøyelsen kan det nemlig bli for mye hvis du ikke drikker nok, og da blir avføringen enda hardere og tørrere.

Ernæringsfysiologen sier videre at man også bør være forsiktig med kostfibre hvis man har problemer med lav blodprosent. Tilskuddet kan nemlig hemme opptaket av for eksempel jern fra tarmen.

- Trenger du sterkere krutt, finnes det dessuten reseptfrie legemidler på apoteket, men disse kan også ha bivirkninger så snakk med legen din, sier Arsky.

Kan gi flere helseplager

Og husk at fordøyelsesplager er ikke noe å kimse av. Ubalanse i magetarmfloraen kan gi seg utslag i mange slags diffuse helseplager. En del vil oppleve at de får lite overskudd og energi, konsentrasjonsplager og depresjonsfølelse. Ifølge Nordstrand kan du også oppleve plager fra magetarmsystemet som diaré, luftplager og magesmerter, samt ulike plager fra et immunforsvar i ubalanse som betennelser, allergier og hudplager.

- Sliter du med slike diffuse helseplager bør de alltid utredes hos din fastlege slik at du i samråd med ham eller henne kan forsøke både kosttiltak og eventuelle tilskudd som ledd i en medisinsk behandling, sier Nordstrand.

Vurderingen

Vi har kjøpt inn tre ulike fordøyelsesfremmende tilskudd med varierende virkestoffer, styrker og kombinasjoner med andre stoffer. To er kjøpt på helsekostbutikker, ett på apoteket.

Vurderingen er gjort av ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky.

Vi tar forbehold om endringer i pris og innhold. Før du går til innkjøp av tilskuddet, sjekk pakningen for å se om produktene har endret seg siden vi kjøpte inn og vurderte disse tilskuddene.

Kosttilskudd for fordøyelsen

TILSKUDD: Klikk Helse og bladet Bedre Helse har sett nærmere på innholdet i tre utvalgte kosttilskudd for bedre fordøyelse. Fra venstre Frukt&Fiber (Ortis), TriphalaPlus ( Maharishi Ayurveda) og Cyanara (A. Vogel) © FOTO: Petter Berg HM Foto

Navn

TriphalaPlus

Cynara

Frukt & Fiber

Type tilskudd

Urtetilskudd

Urtetilskudd

Fibertilskudd

Produsent

Maharishi Ayurveda

A. Vogel

Ortis

Ingredienser

Amla, Terminalia chebula, Terminalia belerica, roseblader, stivelse, overflatebehandlingsmidler.

Uttrekk av Cynara scolymus (artisjokk). Alkohol 59 % vol.

Fiken, hvetesirup, rabarbra, glycerol, guarkjernemel, tamarind, daddel, aroma.

Mengde og type aktivt virkestoff per døgndose

Tre tabletter: 1048 mg amla, 1048 mg T.chebula, 582 mg T.belerica, 233 mg roseblader.

90 dråper: 427-808 mg frisk Cynara scolymus.

1 terning: 1,56 g fiber.

Dette står på etiketten

Kan virke lett avførende og rensende på mage og tarm. Kan også brukes som styrkemiddel.

Artisjokk er tradisjonelt blitt brukt for ubehag i fordøyelsessystemet. Cynara er effektiv ved plager som luft i magen, trykkfølelse, fullhetsfølelse og i perioder med mye mat og drikke.

Fremmer en naturlig tarmfunksjon. Virker effektivt og behagelig, og gir velvære som følge av en god tarmfunksjon.

Antall døgndos

Inneholder 60 tabletter, Én-tre stk. pr. dag

Inneholder 50 ml, 30 dråper tre ganger pr. dag

Inneholder 24 terninger, én pr. dag

Form

Tabletter

Uttrekk

Tyggeterninger

Pris pr. forpakning, kr

169

132

199

Pris pr. dag, kr

8,45

Kan ikke regnes ut

8,29

Vurdering

Triphala betyr tre blader på sanskrit. Dette tilskuddet er laget med basis i like deler av tre urter. I ayurvedisk (indisk) medisin har disse urtene vært brukt i flere tusen år mot fordøyelsesbesvær, men også mot andre plager som rammer lever, lunger og nyrer. Finnes også som urtete. Det er ikke dokumentert at urtene virker avførende og rensende, men de virker antibakterielt.

En full dagsdose tilsvarer under ett gram frisk artisjokk. Det forekommer oss at frisk artisjokk både smaker bedre, og er mer effektiv, idet du lett overstiger ett gram artisjokk i en middagsporsjon! Selv en kvart artisjokk gir deg minst 20 g frisk artisjokk, til en billigere pris også. Sjekk ut grønnsakdisken neste gang du ønsker artisjokkens hjelp til mageregulering!

En fiberrik kombinasjon av ingredienser, uten at du får altfor mange kalorier på kjøpet. Guarkjernemel (E412) er et tilsetningsstoff som virker som fortykningsmiddel og stabilisator. Det er rikt på fiber og er nok tilsatt med tanke på fiberinnholdet fremfor å tykne terningen. Vi savner likevel en gruppebetegnelse som angir effekten av dette tilsetningsstoffet.

Vår favoritt!

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!

Fruktose

Er fruktose egentlig skadelig?

I stadig større grad tilsettes fruktose i brus og godterier. Ekspertene er imidlertid uenige om hvor farlig dette søtningsmidlet er.