UTSATTE: Kvinner rammes oftere av migrene enn menn. © FOTO: CRESTOCK

Rundt en halv million nordmenn lider av migrene. Selv om ikke all hodepine kan kontrolleres, er det mye du kan gjøre for å unngå dundrende hodepine:

  • Sjokolade, ost, krydder, sitrusfrukter, alkohol (spesielt rødvin), nøtter, melkeprodukter, kaffe, te, cola, pølser, plommer, tilsetningsstoffer, kunstige søtningsmidler og gjærbakst er blant mat- og drikkevarene som kan utløse hodepine. Nyt i små mengder eller unngå disse produktene, om du tror hodepinen din forsterkes eller utløses av dette.
  • Både for lite og for mye søvn gir hodevondt. Ikke ta igjen tapt søvn ved å sove til langt utpå dagen når du har fri. Prøv heller å stå opp til noenlunde samme tid hver dag.
  • Sult utløser også migrene. Spis derfor regelmessig og ha alltid en liten nødrasjon i veska for å unngå høylytt mageromling. Spiser du regelmessig kan du unngå de store svingningene i blodsukkeret som kan utløse hodepine.
  • Mange får migreneanfall i stressende perioder. Vær føre var og unngå at ting hoper seg opp. Lær deg å takle stresset.
  • De som har kraftige migreneanfall mer enn tre ganger i måneden kan få anfallsmedisiner og/eller forebyggende medisiner.

Hodetelefonen

Kvinner rammes oftere av migrene enn menn, og noen ganger spiller det inn hvor i menstruasjonssyklusen du befinner deg. Derfor kan for eksempel nøtter utløse hodepine en dag, mens du ikke merker noe andre dager. Menstruasjonen kan også utløse migrene.

Dersom du har spørsmål om migrene og andre hodepine kan du også ringe Hodetelefonen: 800 80 880. Det er en gratis hjelpe- og opplysningstelefon fra Norges Migreneforbund.

Her får du prate med en person som selv har lang erfaring med lidelsen. Telefontiden er mandag, tirsdag og torsdag, klokken 18 til 21.

Kilder: dinkost.no, lommelegen.no, matoghelse.no

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!