Åtte av ti nordmenn har slitt med vond rygg. Men pasienter blir bedre av å bevege seg mer, ikke mindre, sier Helge Hartmann, overlege ved et nytt forskningsprosjekt om ryggsmerter ved Sykehuset Levanger, til NRK.

Ola Eriksrud er enig, fysioterapaut for Olympiatoppen og fagansatt ved seksjon for fysisk prestasjonsevne ved Norges idrettshøgskole innen fagfeltet biomekanikk og anatomi.

- Vi er skapt for bevegelse, sier han.

Send kroppen på service

Ved Idrettshøgskolens laboratorie for bevegelsesanalyse analyserer de profesjonelle idrettsutøvere samt deltakere i ulike forskningsprosjekt, men Eriksrud mener folk flest også burde teste kroppen en gang i blant.

- Jeg mener det har stor verdi å kartlegge hvordan kroppen beveger seg. Vi sender bilen på service, hvorfor sjekker vi ikke kroppen på samme måte? Mange tar bedre vare på bilen sin enn kroppen, mener han.

Feil bevegelser gir feil belastning

Arenaklinikken i Oslo har spesialisert seg nettopp på kartlegging av kroppsbevegelse. Klinikken kaller seg et medisinsk kompetansesenter for integrert medisin og tilbyr blant annet bevegelighetsanalyser og posturologi, læren om god kroppsholdning. Begge metodene skal kunne kartlegge feil og skjevheter i kroppen.

- Vi har ledd i hele kroppen. Og beveger du ett ledd feil, får du feil belastning i kroppen, og da er det lett for å bli problemer overalt, sier Erland Halden daglig leder ved Arenaklinikken.

=Lege Anniken K. Sjo og daglig leder ved Arenaklinikken, Erland Halden, demonstrerer hvordan en bevegelsesanalyse foregår.

BEVEGELSESANALYSE: Lege Anniken K. Sjo og daglig leder ved Arenaklinikken, Erland Halden, demonstrerer hvordan en bevegelsesanalyse foregår. © Foto: Gabrielle Graatrud

Arenaklinikken gjør bevegelsesanalyser på en balansematte som gir ustabilt underlag. Testholder kan fort se hvilke deler av kroppen pasienten benytter for å stabilisere kroppen, og hvor i kroppen pasienten har svake ledd.

- Mange har en tendens til å la bena falle innover på grunn av svak leggmuskulatur. Dette kan gi svai i ryggen og vondt på innsiden av kneet, forklarer Halden.

Andre har svakhet i anklene. Eller i hoftene. De som er ustabile på foten eller har vondt i ryggen, går ofte bredbeint for å stabilisere.

Det samme gjør "tøffe gutter" som vagger fra side til side. Begge metoder kan gi vondt i rygg, nakke eller hofter. Mange som går med bena utover i v-form har problemer med bekkenet.

Viktig med bevisstgjøring om feilene

Ved Arenaklinikken kartlegger de hvor bevegelsesfeilen ligger, og gir deretter treningsveiledning og øvelser som skal styrke kroppen. Senteret tilbyr også medisinsk akupunktur.

- Har du haltet lenge, er dette blitt et mønster som ligger i lillehjernen. De fleste trenger egentlig bare bevisstgjøring om problemet. Forstår de at de går med en fot lenger ut, er det lett å gjøre noe med det, mener Halden.

Han anbefaler folk å gå mer i ujevnt terreng, bruke treningsformer som stabiliserer muskulaturen som pilates og lignende, eller benytte instabile sko.

- Det er kun de siste 100 årene at folk har gått på rette flater. Før gikk folk rundt i ujevnt terreng og fikk ujevn belastning på kroppen, forteller han.

Ustabilt grunnlag er bra for analyse

Metoden hos Arenaklinikken er utarbeidet av bevegelsesanalytiker Håvard Engell. Han er tidligere profesjonell ballettdanser og har blant annet jobbet 15 år i Olympiatoppen med hovedansvar for teknikkanalyse, teknisk trening, koordinasjonstrening og skadeforebyggende arbeid. Han hevder at den ustabile matten er god for å kartlegge bevegelsesfeil.

- Det er utrolig mange som har vondt i knærne, hofter, skuldre og rygg. Ofte skyldes dette at kroppen er blitt feilbelastet over tid. Da er det viktig å finne ut hvordan man belaster kroppen, og deretter forsøke å få mennesket tilbake i god funksjon. Svakheten i kroppen kommer lettere til utrykk på et ustabilt underlag. Da blir det mye lettere å gjøre en analyse av bevegelsene, sier Engell.

Større bevisthet om teknikk

Ola Eriksrud ved idrettshøgskolen kjenner godt til arbeidet til Håvard Engell, og anbefaler lingnede metoder.

- Det er litt samme hvilken profesjon man oppsøker, så lenge de kan analysere bevegelse og hjelpe deg i å skape bedre løsninger på den prestasjonen eller aktiviteten man utfører, sier han.

Han forteller at det den siste tiden har blitt mer bevissthet rundt trening og teknikk, og dermed også om riktig belastning av muskler og ledd.

- Det er etter hvert forskjellige kommersielle aktører som benytter seg av ulike analyseverktøy for å analysere bevegelser. For eksempel Løplabbet bruker dette for å se på hvordan folk løper, for så å kunne gi dem riktige sko. Dette er bra og skaper mer bevissthet om hvordan man trener. Det kan forebygge mange skader, og sørge for at folk holder seg aktive, mener han.

Han forteller at man kan få store plager om man har skjevheter i kroppen eller påfører kroppen asymmetriske belastninger. Vi bør derfor forsøke å observere oss selv i forhold til treningen. Er jeg symmetrisk i alle handlingene mine? Bruker jeg høyre og venstre arm og bein like mye i ulike idretter eller funksjoner?, er begge viktige spørsmål.

Test deg selv

- En enkel test for dem som for eksempel skal sykle Birken, er å sjekke om man tråkker like mye ned på høyre som på venstre pedal. Sitter man skjevt på setet?, sier han.

En annen enkel test kan være å se seg selv i et speil mens man gjør knebøy. Man bør sjekke om kroppen heller over mot høyre eller venstre, om man glir over enten høyre eller venstre bein.

- Dette er lett å føle selv. Trener du feil, kan det gi deg økt risiko for skader. Skjevhet i kroppen kan gi symptomer og plager i områder som ikke er grunnen til disse. Et godt eksempel er ryggen.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!