Gå til innhold

Noen med høyt blodtrykk her?


Villeville

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Gratulerer med gode resultater! Spennede å se om du blir mor neste torsdag eller om den lille gutten din fortsetter å vokse:-). Ringrever er bra å ha.

 

Jeg har vært veldig sliten de siste dagene og har brukt mye tid på å krangle med kommunen. Har brukt mesteparten av min energi på å være en sinna heks, og det er dumt, men håper at det fører til at jeg får viljen min til slutt. Det er i hvertfall sikkert at det ikke hjelper å være hyggelig lenger. Rådmannen, komunalsjefen og oppvekstsjefen skal ha et møte om min barnehagesituasjon på mandag, så nå får vi se! Jeg tror de begynner å forstå at jeg er ganske sinna og ikke gir meg!

 

Har også vært til lege og er som jeg pleier ; dårlig, men stabil:-) Har fått noe høyer bl.trykk men det er nok kommunalsjefens feil og vil nok roe seg igjen etterhvert. Får ikke øke medisinen min ennå. De vil jeg skal ha 160/110 før jeg øker eller at doppleren om 3 uker viser at ting ikke fungerer optimalt.

 

Merker at formen er dårligere og at jeg orker lite men er usikker på om det skyldes at jeg er blitt et sofadyr, om det er normalt når man er gravid eller om jeg er dårligere? I dag sov jeg til kl 14.50!!!

Har også oppdaget at jeg endrer meg veldig i humøret også. Tåler mindre, blir lettere sint og trist og stresset.... Men det kan jo hende det også skyldes kommunalsjefen? Eller kanskje jeg rett og slett henger meg opp i detaljer og småting fordi jeg har for lite å gjøre på?

 

Har tenkt veldig mye på livet på nyfødtposten og på fødselen til gutten min. Ting må være veldig nærmt for deg nå Maggi? Jeg både gruer meg og gleder meg. Har bestemt meg igjen for å klare 32-34 uker som jeg hadde planer om. Nå har jeg begynt å få igjen troen på at det kan gå. Synes du er veldig modig derdu går og venter nå. Vet at det er kjempevanskelig og at du må være en smule bekymret innimellom. Er spent på morgendagen din og det er nok du også! Må du legges inn i forkant eller får du være hjemme fram til fødselen?

 

Jeg skal ikke til legen igjen før på mandag og har fått beskjed om å ligge på rygg og slappe av til da!

 

Steinbukk77, hatt en fin tur til Trondheim?

Lenke til kommentar

Fortsetter under...

Hei Villeville!

 

Pokker ta den fordømte kommunalsjefen! Skjønner ikke hva som er problemet jeg da, kan de ikke bare sørge for at barnehagen tar sønnen deres to dager til pr. uke i de få månedene det dreier seg om??

Bra at du ikke gir deg, og røsker opp litt i dette byråkratiske systemet! (Synes du sa at du hadde overlatt saken til din mann, men du blir vel engasjert og greier ikke helt å holde deg unna?) :-)

Det er ikke det minste rart om du blir sliten av dette, du står midt oppe i to vanskelige situasjoner, og den ene av dem er jo nok til å vippe hvem som helst av pinnen.

Det skulle bare mangle at man ikke blir mer følsom og amper i humøret av å gå slik på nåler som jeg tror vi begge gjør i øyeblikket.

 

Merker det godt selv også, at det skal svært lite til for å vippe meg av pinnen i øyeblikket. Eks; Datteren vår er inne i en periode hvor hun gråter når jeg går fra henne i bhg. Hun gjør dette når pappaen leverer også, men det er ikke fullt så dramatisk da. Hun har ingenting i mot å gå i barnehagen, løper og kler på seg når jeg sier at hun skal det, og går glad og lykkelig sammen med meg dit, men det er når jeg sier at jeg må få en kos for at jeg skal gå at hun går i vranglås. Hun klamrer seg til meg og vil ikke slippe - gråter og hyler og vil at jeg skal være der. Dette har pågått et par ukers tid, og jeg synes det er utrolig slitsomt at det er sånn. Spesielt nå som jeg ikke jobber og skal bare hjem igjen (og på sykehuset da...) Vi har prøvd å snakke med henne om det, spurt hvorfor og blitt enige om at i dag skal hun ikke være lei seg når mamma må gå, og hun er enig som bare det - helt til vi er i situasjonen. Når jeg minner henne om at vi har blitt enige om at i dag skulle hun ikke være lei seg, sier hun "jammen, jeg vil være lei meg, mamma". Jeg vet at hun har det fint i bhg., for i løpet av 5 min. etter at jeg er ute av syne, er hun i full vigør og leker og koser seg. Synes dette er trist hver gang det skjer, men i dag tok det litt overhånd for meg - jeg gikk hjem med tårer i øynene og da jeg kom innenfor døren hjemme (bor 50 m fra bhg) spruta tårene, og jeg fikk nesten åndenød.

Jeg er blitt sylta forkjøla oppå det hele, og det gjør forresten ikke lunta noe lenger det heller....

Sambo får også merke mitt "anstrengte" humør til stadighet, han føler seg nok ikke helt rettferdig behandlet alltid.

Ber om unnskyldning da, og prøver å forklare det med at "det er den som står i skuddlinjen som får høre det".

 

Jeg har de siste dagene prøvd å finne ut hvordan en hverdag på nyfødt-intensiven blir med et barn født i uke 32 +/- blir i.f.t. til med et barn født i uke 27. De 4- 5 ukene som er i forskjell har angivelig mye å si i.f.t. liggetid med Cpap, liggetid i kuvøse, ammetrening osv. osv. Jeg frykter ikke tiden der, for jeg har jo gode erfaringer fra sist gang, men på den andre siden hadde jeg jo absolutt foretrukket å ikke måtte innom der denne gangen også.

Men, når ting er som de er, så får jeg bare være glad for at de er så flinke som de er der, og håpe at de vil ta like godt vare på oss nå som sist gang. Har tenkt å be om å få ta en tur ned på avd. i neste uke, samt snakke med en av barnelegene - selv om jeg har vært gjennom det før, så kan det jo være greit å forberede seg på nytt hva som skal skje. Og så er det jo greit å snakke med en barnelege ang. å få barn i uke 31/32, hvordan forløpet stort sett arter seg da...

Du har rett i at jeg er en smule bekymret innimellom, jeg går og kjenner etter livstegn fra magen hele tiden, og i går kveld og i dag syntes jeg at det har vært veldig stille. Og så kommer jeg til CTG, og der tikker det et hjerte taktfast og leverer i løpet av 16 minutter det datamaskinen ber om for å være fornøyd. Men, jeg måtte spørre legen uansett jeg da, om denne maskinen virkelig fanger opp alle nyanser i.f.t. at babyen har det bra. Da lo han, og sa at jeg ville bli verdensberømt om dette nå skulle gå galt når CTG-målingene var så fine - de indikerer at babyen der og da har det fint.

 

Er litt usikker på hvordan neste uke blir - men jeg tar nå (oppe i hodet mitt) utgangspunkt at KS skjer neste torsdag.

Aner ikke om de vil ha meg på sykehuset en dag eller to før, eller om det er greit at jeg er hjemme og kommer den morgenen det skjer.

Med tanke på rush-trafikk osv. (+ at jeg er et B-menneske), og forberedelser m.t.p. keisersnittet, er det vel det greieste at jeg blir på sykehuset iallefall natt til torsdag (selv om jeg neppe kommer til å sove så mange timene den natten).

Blir det noen dårligere målinger av babyen og gjennomstrømningen igjen, så er det ikke umulig at de ber meg om å bli der fra tidligere.

Datteren vår skal til farmor neste uke når ting skal skje og være der noen dager. Jeg blir jo liggende på sykehuset i 5 dager, og pappa'n vil gjerne være med så mye som mulig, så det er forsåvidt en grei løsning. Tror ikke søsken har adgang på nyfødt-intensiven heller på denne tiden av året, p.g.a RS-virus-sesongen, så se på lillebror må hun likevel måtte gjøre pr. bilde den første tiden.

 

Du spurte tidligere her om jeg har hørt noe om utvidede pleiepenger til far, og det står noe om det på prematurforeningen sine nettsider, men hvordan det løses i praksis, har jeg ingen anelse om. Ser det ikke som helt naturlig at vi begge skal sitte hos barnet hele tiden heller, men at han blir med den første uken på heltid, hadde jo vært fint. Sist fikk han pleiepenger den første uken - hvis reglene er lempet på så vil vi kanskje prøve å få det innvilget de første to ukene denne gangen.

 

I morgen er det ny UL - håper den er minst like bra som onsdagens: )

Det er virkelig rart å tenke på at om en uke så kan det være at lillegutt er her, og vi skal få lov til å bli kjent med ham.... Bør kanskje få litt fortgang i å bestemme navn også? Har noen alternativer, men greier liksom ikke å bestemme oss for hva vi liker best..

 

Du får bare holde sofaen utover og kose deg i helgen. Håper kommunefolka tar til vett på mandag, slik at du iallefall kan legge fra deg den byrden.

Har du forresten fått sett noen filmer, som du hadde planer om??

Jeg har omsider fått sett nesten hele 1. sesongen av Lost, har igjen 3 episoder (av 25), så nå har jeg også bestilt sesong 2.... Kommer nok neppe gjennom den før ting begynner å skje!

Snakkes: )

Lenke til kommentar

Hei på dere!

 

Jeg har hatt en fantastisk, men slitsom tur til Trondheim! Tar fem timer å kjøre en vei! Men for et sykehus, tror alt jeg har hørt om dem stemmer. Koselige mennesker som er kjempedyktige både faglig og de er mennesker med sosiale antenner. Ikke alle leger som har det syns jeg!

 

Jeg har en baby i magen som er helt frisk :)

Blodgjennomstrømningen er helt som den skal være på dette tidspunkt (17+4). Men slik har det vært i de to foregående svangerskapene også på dette tidspunktet, (har ikke blitt målt motstand før, men ting har vært som de skal) så gleden er ikke total, men allikvel så er jeg litt mer optimist nå enn på onsdag.

 

Det er mulig jeg venter ei lita jente. UL dama sa først : det er ei jente, så så ho på ho en gang til, ja det er ei jente. Men så var det nok noe som gjorde henne usikker og ho så på babyen en tredje gang og da sa ho at ho ikke var helt sikker allikevel. Kunne hende han hadde liten penis eller at klitoris var litt stor enda. Vi får se, kanskje de kan se tydeligere om et par uker.

 

Jeg skal til trondheim igjen om sju uker. Da skal jeg være 24 uker på vei. De skal samarbeide med Elveum fram til da slik at jeg slipper å reise til trondheim annenhver uke fremover. Det hadde blitt grusomt slitsomt. Men det er veldig betryggende å ha to sykehus i ryggen (fy søren så heldig jeg er egentlig). Hun i trondheim ville henvise meg til en reumatolog også. Dette for å få en full sjekk på blodet mitt.

 

På tirsdag var jeg hos legen. BT på 132/82. Fint trykk. Ingen proteiner, mne hadde noe som kaltes ketoner. Dette hadde folk med diabetes i urinen, eller det kunne komme av at jeg var sulten. Og jeg var jo sulten da jeg tissa på glasset for det var om morran. Hadde ingen sammenheng med svangerskapdiabetes så lenge jeg ikke hadde sukker i urinen. Skal ta glucosebelastningstest da jeg er 24 uker på vei for å sjekke svangerskapsdiabetes. Er litt overvektig, og da må man passe på! Jeg spurte om denne testen selv jeg. Vet at mange overvektige blir sure da legen sier de skal ta en slik test, men syns det er betryggende å få vite jeg da. Jeg er jo fullt klar over at jeg veier for mye og må da ta konsekvensene av det.

 

Har noen av dere vært borti ketoner i urin?

 

Dere skriver om humøret deres. tror ikke det er en enkelt faktor som utløser den iriitasjoen. Tror det er summen av alt jeg. Vi er i en MEGET stresset situasjon alle tre. Og da får man litt kort lunte. Jeg selv merker også at lunta er kortere enn vanlig og i tillegg er det ikke så mye som er viktigere enn den lille i magen. Merker det spesiellt godt da jeg er på jobben. Er også mye mer iriitert på de jeg jober sammen med, prøver å ta meg sammen, men er ikke så enkelt.

 

Villeville. du må slappe av!

Maggi du må bare følge med på bevegelsesmønsteret til gutten din. Pass godt på han, og det vet jeg at du gjør. Godt med slike gamle ringrever, de gir en god trygghet. Tror kanskje vil være litt annerledes på nyfødtintensiven da barnet er nesten 32 uker da det blir født kontra at barnet bare er 27 uker. Han har jo utviklet seg masse i løpet av disse fem ukene. Men at det er en tøff periode med alle maskiner og alarmer allikevel, det kan jeg forestille meg.

Var å besøkte en liten gutt som var født i uke 27, da jeg så han første gang var han 32 uker og det var jo slanger overalt og det pep i maskinen. Kjempeskummelt syntes jeg.

 

Jaja! Jeg får vel fortsette å jobbe litt til jeg da. Går hjem halv to så det er snart :)

 

Skal forresten til ny UL på tirsdag igjen! Vi tælas!

Lenke til kommentar

Hei Maggi!

 

Nei kommunalsjefer er ikke til å stole på, og dessverre er min mann litt for lett å overbevise. Han blir heller ikke så rasende som meg over de tåpelige forslagene ( som toåring alene på bussen! ) og forstår ikke helt at de spiller et spill. Saken tok ikke skikkelig av før jeg hadde vært hos legen og han sa at han hadde fått kjeft av kommunalsjefen for at han prøver å hjelpe meg og at han måtte tenke på kommunens økonomi, at de ikke hadde budsjett osv. Da så jeg rødt! ....og etter det har vi vært i full krig....

 

Kan godt forstå at slike situasjoner med gråtende datter i bhg sliter deg ut. Spesielt nå når nervene er litt på høykant og du vet dere går inn i en periode som tærer på kreftene med mye omveltninger for hele familien. Å være sylta forkjølet hjelper nok heller ikke:-) Synes du beskriver det fint med "å gå på nåler" . Kjennes litt slik, ja.

 

Håper hverdagen på nyfødtintensiven blir lettere denne gangen nå når du har en sånn "stor" gutt:-) Tror det er noe forskjell på uke 27 og uke 31-32. Virker som en god ide å snakke med barnelegen om det. Jeg er også spent på hva han sier. Håper du er heldig og får mindre tid i kuvøse og med Cpap. Har også gode erfaringer, men håper at det går litt lengre tid i magen med henne her for å slippe spesielt Cpap og få færre pustestopp. Synes de var det mest slitsomme med det hele. Det gikk stort sett bra, men hadde en stygg en da veslegutt var 1mnd. Det skremte meg en del.

 

 

Har tenkt mye på hvordan det blir å bli mor til to de første ukene etter ks. Forrige gang var jeg så syk etter fødselen og måtte ligge noen dager på overvåkning og 11 dager totalt. Da fikk far 14 dager med pleiepenger. Håper det ikke blir så ille denne gangen, men har begynt å lure på hvordan alt dette skal fungere og om det hadde vært fint om han fikk pleiepenger lenger dersom jeg blir lagt inn i forkant og må være lenge borte fra veslegutt. Da hadde det nok vært fint med noen å dele tiden med. Vi få se. Jeg har ennå god tid å tenke på:-)

 

Håper du hadde en fin UL i dag. Kos deg nå med Siux feet...Det er nest siste episode i dag:-(

 

Snakkes!

 

 

Lenke til kommentar

Hei Steinbukk771

 

Gratulerer med en frisk og fin baby! Det var jammen gode nyheter. Fint at du blir godt tatt vare på! Er litt misunnelig på forholdene ved fine nye St. Olavs... kk på Haukeland i Bergen er et høl. Virkelig... Men de har flinke leger der også:-)

 

Du skriver at alt var fint på dette tidspunkt de andre gangene også. Hvor mange har du mistet og hvor langt kom du?

 

Jeg har ikke vært borti ketoner i urin før, og er ikke sikker på hva de betyr, men synes det er en god ide å ta alle tester du kan få, også raumatolog, det gjør iallefall jeg. Har selv fått påvist for lite røde blodlegemer etter testing og det er visst lurt å overvåke. Jeg er glad for alle ting de finner ut av og slik er vi vel alle...

Fint at du skal tilbake til St.Olavs i uke 24.

 

Arbeider du full tid eller deltid og går det greit? Nå som du har fått så gode meldinger må du ta godt vare på deg selv og "ruge" som legen min sier.

 

Ha en god helg og fortell hvordan det går!

 

 

 

Lenke til kommentar

Hei Villeville!

 

Jeg må le litt når du beskriver forskjellen på deg og din bedre halvdel, det er nesten som du beskriver forholdene her i huset. Det er alltid jeg som ender opp med slike vanskelige saker, fordi jeg blir så provosert og forbannet av slike saker som f.eks. denne, og det blir en prinsippsak for meg å få kjørt de gjennom. (Sta, heter det visst...)

Jeg synes for øvrig at kommunalsjefen bør tenke litt lenger enn nesetippen sin her jeg da - han må gjerne argumentere med økonomi, men han bør da tenke lenger enn de få månedene frem til august? Tror jeg hadde sprukket om jeg hadde fått det argumentet slengt i fjeset. Du kan jo servere ham et "case" som beskriver hva som kan skje om du ikke får denne avlastningen i disse få månedene, og hva det kan komme til å koste kommunen i fremtiden..... Tenker da på et verst tenkelig scenario hvis barnet skulle bli født så tidlig at det medfører handicap som krever tilrettelegging og spesialoppfølging i år etter år fremover - så kan han jo regne litt på det! Åhh, jeg kjenner jeg blir helt opprørt her jeg sitter - økonomi er underordnet i slike sammenhenger!

 

UL i dag viste fortsatt akseptabel gjennomstrømning, men foreløpig er planen KS torsdag uansett.

 

Vil tro at det er lettere å få pleiepenger over et lengre tidsrom når man har en liten en hjemme også - når du er satt ut av spill, blir jo far den som må ta seg av sønnen deres også.

 

Sitter med PC'en på fanget og ser på at Claire er helt på bærtur i øyeblikket... og det ser ut til at du har rett med tanke på at Nate kommer til å gå igjen som faren gjorde: ) Er dette den siste sesongen av Six feet under noensinne, eller kommer det mer til høsten?

 

Snakkes!

Lenke til kommentar

Annonse

Hei Steinbukk77

 

Fint å høre at du har hatt en fin tur til Trondheim. Regner med at dere ikke kjørte opp/ned på en dag, men overnattet? Hvis ikke kan jeg skjønne at det har vært en litt vel slitsom tur... Bra de skal samarbeide med Elverum, slik at du slipper å ta den turen så altfor mange ganger frem og tilbake. Vil du bli lagt inn til observasjon på St. Olavs også da, om det skulle være nødvendig etterhvert som tiden går?

 

Godt å høre at alt ser fint ut med babyen så langt, og at det kanskje blir en liten jente: )

Fint blodtrykk har du også, og det er jo også et godt tegn: )

Har ikke hørt om ketoner før....

 

Lurer forresten på hvorfor ingen har bedt meg om å ta en sånn glukosebelastning - er ingen småjente jeg heller, og er nok sånn sett i faresonen for svangerskapsdiabetes, men her er det ingen som har nevnt det med et ord.... Nå er vi jo så nærme målet at jeg gidder ikke å begynne å spørre om det heller - vi ville vel knapt rekke å få svar på prøvene før babyen er ute likevel...

 

Lurer som Villeville på om du ikke burde være sykemeldt i den situasjonen du er i - jeg er sikker på at det ikke kan skade iallefall.

Selv var jeg 20 % sykemeldt allerede fra uke 8, deretter 50 % fra uke 16, og så 100 % fra uke 24, ikke fordi jeg hadde noen symptomer på det tidspunktet som gjorde at jeg burde være det, men fordi jeg har med meg den historien jeg har.

Vet at legen som følger meg opp nå hadde sykemeldt meg 100 % enda tidligere om han hadde vært inne i bildet på det tidspunktet.

 

Skjønner godt at du fant nyfødt-intensiven skremmende med alle slanger og alarmer som piper i tide og utide, men det er ikke så skremmende som det ser/høres ut til. I starten av oppholdet sist ble jeg sinna fordi jeg syntes sykepleierne av og til reagerte så tregt når alarmen gikk, men etter hvert lærte jeg selv å høre forskjell på de alarmene som var noe å bry seg med, og de alarmene som ikke var så farlige. Til slutt syntes jeg nesten det var en skummel tanke å skulle koble henne fra disse alarmene, for hvordan skulle vi nå fange opp om det skjedde noe (de koblet henne selvfølgelig ikke fra før hun var stabil på alle mulige måter, men akkurat der og da var det en skremmende tanke for meg!) Trodde at jeg ikke kom til å tørre å sove da vi fikk henne hjem, og at jeg og sambo måtte innføre skift for at alltid en av oss skulle ha oppsyn med henne når hun sov, men det gikk forbausende fort over.

 

Ha en god helg og kos deg med den positive opplevelsen i Trondheim.

Dette besøket kan med god grunn gi grobunn for stor optimisme i tiden fremover:-)

Er det ordinær UL du skal til nå til uken? Da kan du kanskje få bekreftet om det er en jente også?

Snakkes!

 

Lenke til kommentar

Hei Maggi!

 

Kanskje dette blir den siste uken din som gravid! Er spent på hvordan det går med deg i morgen. Du må fortelle hvordan det går:-) Jeg skal også på UL i morgen, men er nesten like spent på hva kommunalsjefens møter vil bringe. Har skjønt at du også er den som avogtil må ordne opp i viktige spørsmål:-) Mannen min er stort sett en rolig og snill fyr, men synes han kunne tatt litt mere av innimellom....sånn som på kommunalsjefen:-) Det eneste som får ham til å bli som en løve har vært når jeg er på sykehus, eller sønnen vår har vært det. Da vokter han oss som en smed og er skeptisk til det meste. Snodige greier...

 

Har du hatt en fin helg? Jeg fikk helt frysninger på ryggen da Brenda fødte på six feet på fredag. Det er så uvirkelig å se på:-) Hele "fødselen" min var jo over på 3min og kjentes mere bisarr ut enn smertefull...

 

Så at du hadde skrevet et innlegg på prematurforumet. Jeg må si at jeg er enig med deg i at opplevelsen min av å få et prematurt barn stort sett har vært veldig positiv. Javisst har det vært noen tunge stunder underveis på nyfødtintensiven, men jeg var så utrolig glad for at han var i live at det har overskygget det meste. Jeg var av en eller annen grunn heller aldri i tvil om at det kom til å gå bra enda så underlig det kan høres ut. Vet jo at ikke alle har den følelsen for jeg traff mange forskremte mennesker på avdelingen hvor vi lå og som kanskje også var mindre mentalt forberedt på det som kom til å skje og hadde sykere barn enn meg. Jeg lå jo på obs og ventet et stykke tid og var rimelig godt forberedt både på hva som kom til å skje og på tilstanden til veslegutt.

 

Skal du be om å få snakke med barnelege denne uken? Er spent på hva han vil si. Jeg planlegger nemlig å ruge minst like lenge som deg:-)

 

Ha en fin dag i morgen!

Lenke til kommentar

Hei hei: )

 

Ja, nå er avgjørelsen tatt - det blir KS på torsdag! Vi hadde ny UL i går, mandag, og babyen har det fint, det er nok fostervann og gjennomstrømningen er ikke så ille, men babyen har fortsatt ikke lagt på seg rundt magen, så det vil jo i prinsippet si at han blir tynnere og tynnere....

Legen mente at sikkert mange hadde vurdert det til at vi kunne dra det til over helgen, men at han nå syntes at nok er nok, og at han ikke vil ta noen sjanser. Tror han tenker på at det også er slitsomt for mor som hele tiden får kontrabeskjeder....

 

Skal være på sykehuset fra 10.00 i morgen, ha samtale med barnelege, anestesilege samt ny UL. Skulle også få ta en tur ned på nyfødtintensiven som en liten forvisitt. Tror nok at det eneste som kan stoppe KS på torsdag nå er at anestesilegen sier at jeg er for syk til å bli operert på torsdag. Er fortsatt veeeeldig forkjølet, og har de siste par dagene hatt veldig vondt i bihulene. Skyller og skyller med saltvann og bruker nesespray, men ikke før jeg føler at jeg får pustet, så tetter det seg til igjen.

Fikk beskjed i dag at jeg må være fastende fra kl. 24.00 før operasjonen, og det vil si verken mat eller drikke. Lurer på hvordan jeg skal greie å la være å drikke på så mange timer når jeg er så tett i nesa som jeg er nå. Puster kun om munnen, og da blir jeg tørr som bare det langt nedover i lungene (det føles iallefall sånn...)

 

Helgen har vært ok, bortsett fra at jeg på lørdag ble kalt inn til en ny CTG-måling på lørdagskvelden, da legen som så på den syntes at den kanskje hadde litt lite variasjon. Ble ganske "heit" da jeg fikk telefonen, og greide selvfølgelig ikke å la være å bekymre meg resten av dagen/kvelden. Fikk tatt en test til ved 9-tiden på kvelden, og den så fin ut, det samme gjorde søndagens test. Når overlegen som følger meg opp hørte at jeg måtte inn igjen på lørdag, ble han nesten sinna, for han hadde sett på målingen og syntes legen som hadde kalt meg inn igjen hadde overreagert. Blir litt sinna jeg også når slikt skjer, for det fører jo til at man engster seg mer, men på den annen side så synes jeg jo at det er veldig fint at han tar action om han ser noe han ikke liker...

 

Men, nok om meg! Nå er jeg veldig spent på hvordan det gikk med deg på gårsdagens UL, samt hvordan det har gått i kommunalsjefens møter ang. barnehageplassen til sønnen din! Fortell!

Tenk at du nå har kommet til uke 19 allerede! Du skal se at du ser 30-tallet du også før de må hente ut vesla! Bare 5 uker til du evt. blir lagt inn til observasjon da, vel - eller?

 

Jeg regner med at jeg skal hjemom en tur i morgen kveld for å hente tingene mine, og så reiser jeg tilbake til sykehuset og "sover" der natt til torsdag. Skal prøve å komme innom og skrive noen ord når jeg er hjemom i morgen. Ganske håpløst - det finnes ikke trådløst nettverk på sykehuset, og heller ikke på hotellet i øyeblikket!

Kan vel etterhvert som jeg blir mobil komme meg på nett på biblioteket på hotellet da, der står det pc'er til fri benyttelse.

 

Snakkes!

Lenke til kommentar

Heisann!

 

Ja nå blir du snart 2-barns mamma:-) Det blir kjempespennende! Er nok lurt å hente ham ut nå siden han ikke blir noe særlig tykkere. Han skal jo tåle å miste litt vekt til å begynne med så vidt jeg husker. Gutten min veidde 1010gram og var 35 cm lang da han ble født og noen dager etterpå var han bare 870. Da var jeg litt redd og lei meg. Heldigvis er han en storspiser så alt snudde etter det. Håper du ikke blir for syk til å få ham ut, men blir fort frisk nå. Du må huske på at du skal jo treffe ham når han kommer ut også:-) Åååå - det blir spennende!

Det er forferdelig ekkelt å være tett i nesten og tørr i munnen. Jeg er heldigvis ikke forkjølet i tillegg, men må opp en gang om natten for å drikke vann nå etter at jeg begynte på trandate. Den medisinen er ikke særlig god for systemet. Hele gapet kjennes ut som en ørken. Det må være kjempeekkelt å være førkjølet i tillegg og måtte være uten drikke så lenge. Da gutten min ble født fikk jeg suge på isbiter rett før operasjonen for jeg var så tørst. Ikke det helt store , men tar vekk det verste av sandpapirfølelsen. De tok hasteks på meg og bestemte seg for å hente ut gutten min kl 11 og 1221 var han født! Var så vidt mannen min rakk det. Jeg fikk epidural og hadde både spist og drukket til frokost. Ikke så mye da... så jeg tror nok kanskje det går an å snike seg bittelitt vann om natten om du tør:-) Vet det er annerledes om du skal i narkose. Skal du være våken eller ikke under fødselen?

 

Er så spent på hvordan det går med deg! Hadde en oppløftende samtale med en av spesialistene mine etter UL i går. Hun sa at det ser så fint ut for babyen, men ikke fullt så bra med meg. Dårlig, men stabil igjen. Det er fint. Vet jo at det ikke er håp på noe bedring før babyen er ute. Det oppløftende var at hun hadde lest gjennom sønnen min sin journal fra første svangerskapskontroll til oppholdet på nyfødtintensiven . Da fant hun ut at jeg hadde ganske dårlige verdier tidlig i forrige svangerskap også, men ikke fullt så ille som i dette. Dette har jo jeg hele tiden vært klar over, men det er hyggelig at hun også fant det ut. Hun sa at siden jeg fikk gutten min i uke 28 sist, så kunne jeg håpe på at jeg gikk 3-4 uker lengre med neste mann. Det var visst vanlig ved morkakesvikt. I tillegg har jeg jo tatt det mye roligere denne gangen og er under god oppfølging. Slik som med deg?

Min videre skjebne avgjøres visstnok etter dopplerundersøkelsen i uke 22, 11/4. Er spent på den.

Jeg ble i hvertfall skikkelig oppmuntret i går. Endelig en doktor med litt håp! Har jo hittil bare fått høre at dette ikke sikkert går bra, håper på uke 24 og håpe på 28. Nå håper jeg atter en gang på uke 32! Fikk jo beskjed om å ikke håpe på for mye og ikke ta helt av. Dessverre har jeg gjort det i dag. I min lykkerus har jeg både vært i butikker og å tatt sol. Nå i kveld har jeg vært skikkelig uggen. Blir nok bedre i morgen:-)

 

Kommunalsjefen skal ha møte med ordføreren torsdag. Hadde ikke råd liksom, så jeg klagde ham inn igjen og truet med avisen. Nå får vi se!

 

Er nysgjerrig på visitten din på nyfødtposten. Fortell meg om du kan hvordan det går med deg. Hvis ikke så må du skrive når du blir mobil og får tilgang på nett igjen. Skal tenke masse på deg på torsdag. Håper vi snakkes før det. Hvis ikke: LYKKE TIL!!!!!!!!!!!!

 

Har du funnt navn?

 

 

 

Lenke til kommentar

Hei Maggi!

 

Vil ønske deg masse LYKKE TIL i morgen. Håper du er så frisk at lillegutt kan komme til verden! Tenk så spennende :)) Du blir snart tobarnsmamma, tenk på det da gitt :)).

 

Skal tenke på dere i morgen. Dette er jeg helt sikker på går kjempefint!

Og jeg håper tiden på nyfødtintensiven ikke blir enda bedre enn sist. Han har jo mye større og bedre utviklet lunger enn jenta di hadde!

 

Gleder meg til å høre referat fra deg da du er mobil igjen!

 

Masse klemmer til deg!

Lenke til kommentar

Hei igjen!

 

I går var jeg til ordinær UL hos en superdust og arrogant lege. Noen skulle man ha "kaldkvælt". Grrrr!

 

Jeg kommer inn, og så sier han at han skal gjøre screening av meg, og se hvor mange fosterer som er der. Halllooooooo. Jeg sa til han at på de fem foregående UL så har det bare vært ett. Ja da er det kanskje det nå også sier han. Kunne umulig ha lest journalen min veldig godt. Så fortalte jeg at jeg hadde vært til full screening i trondheim, men det gadd han ikke høre på! Sykepleieren spurte hvordan det hadde gått, og jeg svarte på det, men han satt og pratet med medisinstudenten som var med. Det hadde ikke komemt noen papirer fra Trondheim enda!

 

Så var det opp på benken og krem på magen. Screeningen som for det meste tar ca 30 minutter tok for han ca fem minutter, og han stakkaren av en medisinerstudent kunne umulig lære noenting, for legen sa ingenting. Så purte jeg om han kunne titte etter kjønn for i Trondheim så trodde de det med 80 % sannsynlighet var ei jente, men jeg fikk bare beskjed om at det var for tidlig å se noe, og at de i trondheim måtte ha superutstyr som klarer så se det.... Idiot. "Alle" andre som er til ordinær UL og får mulighet til å titte på "utstyret" får jo visst det. Ja ja tenkte jeg, skal til ny UL om ei uke og da til min snille gode faste overlege på sykehuset. kanskje ho kan være så snill å bekrefte eller avkrefte kjønn!

 

Så kommer vi til terminberegning. Han måler hodet to ganger til 46 og en gang til 48.

Hvis han hadde brukt 46 så hadde terminen blitt ca 17. august som jeg mener er riktig. men han ville bruke 48 og fikk termin 13 august. Jeg sa at det ikke stemte med mine eggløsningstester. Men det gadd han ikke høre på! Han hadde rett!

Det som antageligvis vil skje nå er jo at jeg får ei dårligere måling i forhold til termin neste gang, og at da klikker psyken min ut. Men skal prøve å tenke slik at han gjorde en "feil" på ordinær UL! Skal nevne dette til den faste legen på sykehuset også!

 

Så per i dag har jeg termin 13 august og er 19+3. Og venter mest sannsynlig ei lita jente.

 

Så spurte jeg om økt dosering av blodfortynnenede! Suzanna (overlegen min) sa forrige gang at jeg skulle øke dosen rundt uke 20. Så jeg tenkte at det kanskje var fornuftig nå ettersom målingene i trondheim var så gode. Og for at vi skulle være sikre på at det ikke skulle bli noe dårligere (elelr iallfall gjort det vi kunne) så tenkte jeg vi kunne starte med økte doser med en gang. Men neida, det kunne han ikke se noen som helst grunn til! Så da måtte det også vente til neste uke!

 

Dette ble skikkelig sutrete, men jeg er fremdeles sur pga av dårlig og lettvind behandling.

Lenke til kommentar

Uff da ser en stygg feil

 

Håper tiden på nyfødintensiven blir enda bedre enn sist var det jeg mente!

Skrev om setningen og så ble det litt tull der!

 

Ønsker deg bare det beste :)

Lenke til kommentar

Annonse

Hei jenter!

 

Er en kjapp tur hjemme for å hente ting og tang som jeg trenger de neste dagene på sykehuset.

Har hatt samtaler med barnelege og vært på en snarvisitt på nyfødt-intensiven i dag.

Fikk en følelse av at barnelegene ser på det å få et barn i uke 31 + 4 er en enkel utfordring, selv om de selvfølgelig ikke gir noen garantier.

Må regne med litt tid i kuvøse til å begynne med, siden han er såpass liten, og 1 - 2 uker med cpap. Deretter er det å lære å spise selv....

 

Er fortsatt ganske så forkjølet, og gruer meg til en natt uten fri tilgang på drikke. Iflg. anestesilegen så betyr faste = absolutt ingen drikke, men det spørs om jeg kommer til å snike meg til en liten slurk likevel i løpet av natten når det blir for ille.

Har tatt blodprøver i dag, og CRP'en var på 124, så det er nok ting som tyder på at jeg har en bakteriell infeksjon i kroppen. Er verdiene like høye i morgen, tipper jeg det blir en antibiotikakur på meg i tillegg....

Blir sikkert en fin mix med antibiotika og bøtter av smertestillende i skjønn forening: )

Skal være våken under keisersnittet i morgen, håper å få et glimt av junior før de løper videre med ham: )

Vi har et par navn i kikkerten, men har ikke tatt den endelige avgjørelsen enda. Skjer nok i morgen det også, tenker jeg!

 

Villeville: Lykke til med kommunalsjefen - håper de tar til vett snart!

Jeg har satt Six feet under på taping, håper å kunne se det direkte, men om jeg ikke får det så har jeg iallefall muligheten til å se den i ettertid!

 

Steinbukk77: Morsom screening du har hatt denne uken - takk og lov for at du får mange flere UL gjennom graviditeten! Tenk for en katastrofe om dette var den eneste UL'en du skulle til (slik som de med "vanlige" svangerskap) og du hadde fått en slik opplevelse! Uggh!

 

Jeg kommer innom og oppdaterer dere så snart jeg har en mulighet, mulig det ikke blir før over helgen...

Ha en fin helg så lenge og kos dere med magene deres:)

Lenke til kommentar

Heisann!

 

Huff det hørtes ut som en dum fyr. Heldigvis er man ikke så ofte ute for dem, men har støtt på dem jeg også innen helsevesenet. Tror nok jeg hadde blitt sinna jeg også. Får håpe han oppførte seg slik fordi han er usikker eller skal vise seg fram for legestudenten. Virker fornuftig å nevne det for din faste lege i neste uke og forholde seg til den terminen du fikk på st.Olavs eller tidligere. De skal ikke endre termindatoen for deg nå dersom du har hatt mer enn en UL. De skal bare notere seg veksten og skrive hvordan den forholder seg til tidlig UL og ordinær UL. Hvordan skulle de ellers kunne fange opp vekstavvik om de ikke har et fast utgangspunkt?

Det er ihvertfall det de har fortalt til meg både på kk og hos spesialist. Min termindato er bertegnet utfra UL i uke 13 som var min 5 UL. Da hadde jeg hatt tre målinger med "Korrekt" vekst tre uker på rad og det er denne datoen alle har forholdt seg til siden. Kanskje den legen du traff er uerfaren??? og derfor ikke hører etter på deg. Tror nok at jeg hadde blitt ganske sint og eksplodert om han hadde overkjørt meg sånn!

 

Artig at du også får ei lita jente, også samtidig med meg!!!

 

Hvordan er formen ellers. Går det bra med deg??

 

 

 

Og til MAGGI!!!!

 

LYKKE-LYKKE-LYKKE TIL!

Skal tenke masse på deg og lillebror i morgen:-)

 

 

Lenke til kommentar

Heisann!

 

Hvordan går det med deg og kommunalsjefen? Har du vært til mer kontroll med bebbisen din da? Og formen din er fortsatt stabil dårlig, eller?

 

Jeg skal til legen i dag og måle BT igjen! Jeg er i fortsatt god form så jeg håper BT er i orden!

 

Lurer på om det er bra med Maggi jeg! Håper at hun har det etter forholdene bra!

Lenke til kommentar

Hei hei!

 

Er fremdeles i krangel med kommunalsjefen. Jeg gir meg IKKE! Har det ellers sånn noenlunde. Er fremdeles "dårlig , men stabil", heldigvis:-) Nå for tiden er jeg på "ferie" hjemme hos mor og far mens jeg får nytt baderom. Blir ganske bortskjemt og det er deilig. Har masse barnevakt og slipper å gjøre noe som helst. Fant ut at det er best å gjøre ting ferdig i huset før vi blir 4!

Merker dog at formen er lavere og at jeg tåler mindre og mindre. En handletur på 2 timer får meg nå til å sove 3-4. Synes det er litt slitsomt, men har begynt å forstå at jeg ikke kan gjøre noe med det før babyen er ute.

Skal på kontroller hos JM og fastlege fram til 11.4 pga påske. Da skal jeg til ny full UL og doppler på sykehuset. Er veldig spent på doppleren og om minien får nok mat:-) Har vært på UL denne uken også og jenta hadde det bra. Litt tynn, men innenfor normalvekst.

 

Flott at du er i god form. Håper BT holder seg stabilt for deg. Slapper du litt mere av på dette svangerskapet nå eller er du fortsatt nervøs?

 

Jeg er også veldig spent på Maggi. Vi hører nok fra henne snart....

 

 

Lenke til kommentar

Hei jenter!

 

Da har jeg kommet meg til en PC på biblioteket her på Ullevål...

 

Lille Victor og jeg har det bra - han ble hentet ut på torsdag formiddag kl. 10.25. Veide 1284 gram og var 38 cm lang : )

Nå bor han i kuvøsen sin på nyfødt-intensiven, men denne gangen ble vi lagt på en intermediær stue; dvs. ikke en av de mest intensive stuene.

Han har ligget med Cpap de første par dagene, men nå har han vært av i nærmere et døgn, og det ser ut til å gå kjempefint.

Sliter litt med fordøyelsen, så han får bare litt mormelk i magen sin, men han får pedamix og litt glukose intravenøst i tillegg for at han ikke skal gå altfor mye ned. Hadde gått ned til 1194 gram i dag.

Ellers har de begynt å gi ham antibiotika fordi han har vært litt hissig rød rundt navlen. De gir det for sikkerhets skyld - de har tatt en del blodprøver som foreløpig ikke viser tegn til infeksjon, og så har de tatt noen dyrkningsprøver som de får svar på først i slutten av uken.

Han har hatt en natt i lyskasse, fordi bilirubinverdiene hans var litt høye (dvs. at han hadde tendens til gulsott).

Keisersnittet gikk fint, jeg var våken (hadde spinalbedøvelse) og etter at de hadde tatt babyen ut for å sjekke ham, kom de inn igjen til meg med ham slik at jeg skulle få hilse på ham før de tok ham med til nyfødt-avd. Har hatt forbausende lite vondt etterpå, men det har kanskje en sammenheng med at jeg har fått en del smertestillende jevnt over. Skal ta ut "stiftene" i morgen, og da blir jeg utskrevet fra sykehuset også. Flytter da forhåpentligvis over på pasienthotellet. De prøver å si at det er så dårlig kapasitet, og at jeg må kanskje bo hjemme, men det kan de bare glemme - jeg vil være i nærheten av gutten min - iallefall ut denne uken (har 15 - 20 minutter m bil hjem). Det er faktisk nedfelt i forskrifter at man barn på sykehus har rett til å ha en av foreldrene sine hos seg, så de får bare finne et rom til meg!

 

I går så jeg datteren vår igjen for første gang siden onsdag, og det var et hjertelig gjensyn. Skal prøve å fordele tiden min mellom sykehuset og henne fremover, så når jeg er med henne får pappaen sitte ute med lillegutt.

 

Nå stenger biblioteket straks, men jeg kommer sterkere tilbake en annen dag: )

 

Ha det fint så lenge, og ta det med ro!

Lenke til kommentar

Gratulerer Maggi :))

 

Du og Victor rører meg til tårer. Så fint å høre at dere har det bra begge to.

Håper du får bo sammen med barnet ditt, det har du krav på. Kan ikke skjønne hvordan man skal holde ut om man må reise fra barnet hver kveld selvom man bare har 15 min å kjøre til sykehuset.

 

Jeg er fortsatt i fin form. Har også fått bekreftet at det er ei lita jente. Men er jo kjempebekymret allikevel. I går var tulla litt roligere enn ho pleier har heller ikke fått sterke dytt enda i dag, men jeg vet jo at dette er normalt, men allikevel.... Var jo til UL i går.... Skal prøve å skjerpe meg, men det er ikke lett.

 

Kos deg fremover.

 

Klem

Lenke til kommentar

HURRA - HURRA - HURRA!!!!!!

 

Gratulerer kjempemasse! Victor! Flott navn! Sååå bra at det gikk fint med dere. Har nok tenkt mye på dere. Så fint at du fikk hilse på ham før de tok ham med.Jammen bra dere ikke havnet i "den innerste stuen" men havnet litt nærmere utgangen. Og at veslegutt var så stor...Håper likevel du slipper å se han gå lenger ned i vekt. Husker at det var noe av det verste for meg + CPAP,en og apnene selvfølgelgelig. Håper dere slipper noe særlig av de.... Så fint at han er av CPAP allerede! Det må jo være litt luksus? Kan tenke meg at jenta deres måtte bruke den litt lenger?

 

Fint at du har lite vondt etter snittet. Da er du heldig. Kanskje du vet mer hvordan man ikke skal bevege seg denne gangen? Jeg synes det var helt fryktelig sist og håper på en måte å slippe det denne gangen. Hvordan går det med deg? Får du sovet og hvilt ut? Klarer du å pumpe ut noen dråper? Formen ellers?

 

Håper du har klart å klore deg fast på pasienthotellet. Skjønner godt du ikke vil være vekke fra prinsen! Hvor lenge tror du de må ha dere der denne gangen? Skriv mere!

 

Tenker masse på dere!

 

Klem fra

Lenke til kommentar

Hei igjen:)

 

Her er jeg igjen - denne gangen fra pc'en hjemmefra!

Jeg ble utskrevet fra sykehuset i går, uten å ha fått hotellrom. Fikk derfor tilbud om en hybel i et hybelhus på sykehusområdet, og sambo og datteren vår var bortom og hjalp meg med å flytte over dit. Rommet var helt greit, men det var felles toaletter og dusjer og de var ikke helt greie....

Dessuten; 25 - 30 hybler og 2 dusjer/2 doer på deling!

Blæh - jeg føler at jeg var ferdig med slik hybeltilværelse for 15 år siden!

Satt med Victor ute på kvelden, og tuslet over på hybelen etterpå.

Etter 2 minutters rådslagning med meg selv tok jeg med meg bagen min og tok en taxi hjem - jeg hadde dundrende hodepine og hadde absolutt ikke lyst til å tilbringe kvelden/natten på dette triste stedet!

Kom hjem og fikk trøst av sambo, og våknet i dag i min egen seng og fikk kos av datteren vår: )

Har levert nøkkelen tilbake, med beskjed om at jeg blir hjemme frem til hotellrom blir ledig, noe det forhåpentligvis blir til helgen. Vanskelig å kreve hotell også - det jeg har krav på er en overnattingsmulighet i nærheten av barnet vårt, og det har jeg jo i bunn og grunn fått tilbud om, så da må jeg bare ha tålmodighet..... Det er litt deilig å sove i sin egen seng også, og så lenge alt er stabilt og fint med lillemann så tror jeg at jeg skal få sove også: )

 

Victor har snudd trenden; han er snart tilbake på startvekten sin : )

Har også begynt å fordøye maten sin litt bedre, så nå er vi oppe i 7 ml morsmelk i timen: )

Et par ml til i timen, så kan vi fjerne pedamix og tilsetningene som han får intravenøst, og det er jammen bra, for for å få i seg dette må han ha en veneflon inne i den lille armen sin, og den må byttes ofte fordi den går tett, og det betyr jo mye stikking : (

Han har litt sart og tynn hud ennå også, så i samråd med pleierne tok jeg med et lammeskinn hjemmefra for at han skal kunne ligge mykt og godt. Det ser virkelig ut som han har det som plommen i egget der han ligger i kuvøsen sin: )

 

Cpap'en er heldigvis borte for godt, og det er jammen bra, for den var han skikkelig irritert på - på lørdag, mens den ennå var på, greide han å slite den av nesa, og putte den i munnen for å sutte på den: ) Jenta vår lå mye lenger med Cpap ja, tror det var i nærmere 5 uker, men det betyr jo at de sluttet omtrent samtidig; rundt uke 32...

Han har noen apneer innimellom, men det er lenge mellom hver, så jeg antar/håper han slutter med dem om ikke lenge : )

 

Jeg har fremdeles ikke så mye plager med snittet - de har tydeligvis gjort en god jobb der. Det kjennes jo selvfølgelig at det har skjedd noe i mageregionen, men vil ikke si at jeg er så mye plaget av det - foreløpig: )

Pumping er jeg godt i gang med - har begynt å fryse ned en del allerede, for med levering på drøye halvliter'n i døgnet og lillegutts forbruk på 7 ml i timen så blir det litt til overs. Tenkte jeg skulle få levert litt til mm-sentralen denne gangen også, for jeg ser ikke hensikten med å ha 20 liter mm i fryseren her hjemme heller.

 

Ser for meg at oppholdet på sykehuset sikkert blir frem til starten av mai - sist kom vi hjem 3 uker før termin, og det er noe slikt jeg ser for meg nå også. Det kommer jo an på hvor kjapt han legger på seg, og hvor kjapt han han får trent inn å spise selv. Tipper det er et par-tre uker før vi skal starte med ammetrening - må nok bli litt større og sterkere først. Denne gangen skal jeg ikke gi meg før jeg har fått til denne amminga! Sist ga jeg nemlig opp litt for fort - jeg så at veslejenta spiste mye mer av flaske enn av puppen, og der og da var det viktigste for meg at hun fikk i seg nok mat, så jeg endte opp med å pumpe i 8 mndr. for å gi henne mm på flaske..... Jeg gjorde det med glede da, men i etterkant har jeg skjønt at det var i overkant slitsomt. Hvis ikke han her heller ikke vil ta puppen, er jeg redd jeg kommer til å servere mme en del tidligere enn til forrige: )

 

Det er forresten forbud for barn under 12 år å komme inn på avd. nå frem til 1.5. p.g.a. smittefare (RS, influensa, forkjølelser osv. osv.), og det betyr at datteren vår ikke har sett broren sin ennå (bortsett fra på bilder da....)

Tror hun synes det er litt rart, for alle snakker jo om denne lille babyen som ligger på sykehuset, og snakker med henne om broren hennes som heter Victor, men hun har jo ikke sett noen bror, og hun lurer fælt på hvorfor hun ikke kan få besøke ham : (

I dag har vi spist middag sammen alle tre, og så reiste sambo på sykehuset og tok Victor ut på brystet mens jeg var hjemme og koste med og la veslejenta. Det tror jeg vi hadde godt av begge to.

Det blir nok rytmen stort sett fremover; jeg reiser på sykehuset på formiddagen, blir der til sen ettermiddag, og så vil sambo sitte ute med ham på kvelden mens jeg legger datteren vår. Også bytter vi sikkert litt tidlig og sent i helgene.

 

Ja, det var litt om ståa her hos oss - jeg vil gjerne høre status fra dere også, f.eks. hvordan går det med den h.......

kommunalsjefen? Og hvordan dere har det og babyene i magen har det: ) Er badet ferdig og du har flyttet hjem igjen, Villeville?

 

Snakkes! Nå må jeg legge meg slik at jeg kommer meg opp og får reist til Victor i morgen tidlig: )

Lenke til kommentar

Hei hei!

 

Når jeg leser det du skriver blir jeg flyttet tilbake i tid og inn på nyfødtintensiven igjen....

 

Jeg fikk også tilbud om et slitent hybelrom uten dusj og kjøkken sist og tuslet som deg hjem om natten...

Har tenkt ganske mye på hvor synd det er at norske sykehus ikke har lagt det bedre til rette for mødre og familier til premature barn. Jeg vet at i Lund i Sverige får man familierom i tilknytning til nyfødtintensiven hvor man etterhvert som barna ikke trenger veldig mye intensivpleie får ha barna hele tiden , men under overvåkning. Her får vi hybel uten do....

Men det er deilig å sove i egen seng da, og dusje i egen dusj synes jeg. Sikkert fint for jenta di også at mor sover hjemme.

 

Så fint at Victor er tilbake på startvekten sin! Det synes jeg gikk fort. Er jo et godt tegn da!

Husker godt styret med veneflonene i de tynne små årene. En gang de satt inn ny på gutten min fikk de det bare ikke til og jeg så på de knuste årene mens han skrek og felte en tåre. Etter det passet de på å gjøre så mye som mulig av den slags når jeg var ute av syne...

Jeg har vært ute og kjøpt et lite lykkedyr til babyen min (håper jo dette går bra) som hun skal få ha i kuvøsen eller sengen når hun kommer ut. Har vært litt slapp og dårlig i det siste, men har stabile verdier av alt untatt det at jeg nå også har fått 2 og 3 på ødemer også. Nå kan jeg ikke bruke noen av skoene mine lenger unntatt crocsene så jeg må ut i dag å kjøpe 2 nummer for store sko:-( Ja,ja... Jeg ser ikke ut for tiden....

 

Så heldig du er som får til dette med pumpingen. Jeg slet sånn sist og pumpet meg hver tredje time ( også om natten! ) i 2 måneder med et heller dårlig resultat. Når gutten min var 1 måned måtte de spe på med ammemelk og deretter mme. Jeg tror jeg var den eneste på avdelingen som ikke ble anbefalt å fortsette med pumping og amming når vi skulle reise hjem og gutten min gikk over til mme på flaske. Det gikk greit det også og jeg var såååå glad for å slippe å pumpe mere:-) Tror det har noe med å gjøre at jeg var så syk da han ble født. Du må være en helgen som pumpet i 8 mnd! Det hadde jeg ikke holdt ut!

 

Håper dere slipper noe særlig mere apneer. Høres ut som om det er en del lettere å få i uke 31 enn uke 27 og 28. Håper jeg varer like lenge som deg. Synes også dere har funnet en fin ordning med sykehus og sånn. Tror nok vi går for en lignende løsning om vi kommer så langt. Hvordan gikk det med pleiepenger til far?

 

Nå er badet nesten ferdig og jeg er flyttet hjem igjen i går kveld. Mangler ennå møbler men det får jeg i helgen. Vi bor i et bittelite hus fra 1935 så her er mye å gjøre. Har begynt å tenke på hvordan vi skal organisere våre knøttsmå 68m2 for å få plass til 4. Det er en utfordring. Heldigvis har vi en stor og usjenert hage med mye sol så om sommeren er vi nesten bare ute.

Kommunalsjefen er på påskeferie så ham finner jeg nok ikke på en stund. Tror ikke jeg får viljen min, men jeg akter å plage ham en stund til for det. Han får meg så sint og jeg synes ikke de kan behandle folk slik.

 

Jeg skal til legen i dag også. Det blir min siste undersøkels før doppler den 11/4 så jeg får påskeferie jeg også. Babyen har det bra som hun pleier. Litt tynn, men innen for normalen og jeg er "dårlig ,men stabil":-)

Skal også en tur til fotpleier for å stelle ballongene mine. Det blir nok bra!

 

Kjekt å høre fra deg og at det går så bra!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei hei!

Har fått en skikkelig opptur i dag! Babyen var stor og fin, er 22+1, og veidde 456 gram sa legen. Blodgjennomstr, morkake og det hele var aldeles supert. Mye bedre enn de kunne forventet sa legen og smilte bredt til meg!:-) Hurra!!! Han sa også at hun kan bli værende lengre i magen enn gutten min ble men at nå var alt avhengig av min form. Jeg er som jeg pleier: dårlig men stabil:-) Det er da noe... Ble tatt blodprøver for å se om de kunne finne ut hvorfor jeg har så mye blod og proteinen i urinen og hvorfor jeg er så trett. Har vært litt trist i dag fordi jeg ikke er frisk nok til å gå tiden ut, men ting er jo så bra som de blir for meg nå og det er jo fantastisk at hun har det så bra inni der:-) Har forresten fått ødemer på 2+ som de sier og i praksis betyr det sko i str 38 og ikke 36:-) Har kjøpt meg noen fine gullsko i 38 som nå er mine gravidesko. Etter fødselen blir alt normalt igjen heldigvis...

Rart at ikke du også fikk tidlig doppler siden vi er kommet like langt men fint at det går bra med deg. Ikke ta det med bl.trykket så tungt... Du får medisiner om det går opp til 160/100 tror jeg. Det er litt ubehagelig, men øker det må du bare sykemelde deg og ligge deg flat. Det er det eneste som virker for meg dessverre. Får virkelig håpe du ikke får svangerskapsdiabetes på toppen! Jordmora di har vel litt rett i det med å tenke positiv, men det er neimen ikke lett når man har et svangerskap utenom det normale. Og i hvertfall ikke om man har vært uheldig før! Det tror jeg nesten man må prøve for å forstå dessverre...

 

Hvilken barnevogn har du kjøpt? Jeg har vært på jakt i dag og funnet en knallrød Emmaljungavogn som jeg ønsker meg. Er heller ikke så "rosa":-) Jenta må nok dele rom med storebror som har himmelblått rom med grønne gardiner med kuer på:-)

 

Tror forumet vårt er oppe og går igjen. Slenger denne inn der også... Vi snakkes i morgen!

Var forresten på kinarestaurant og spiste svinekjøtt i sursøt saus til lunch i dag ette Doppler.... Nå får jeg risengrøt av mannen min. De sitte og venter begge to:-)

 

Lykke til i morgen!

 

Klem

Lenke til kommentar

HIPP HURRA - dette var vel så bra at det var vel verdt en kinesisk feiring: )))) Nå ble jeg glad!

Det er så godt å få bekreftet at den lille har det bra der inne: )

- nesten en halv kilo i uke 22 + 1 er jo kjempeflott!

Nå må du være flink til å ta det med ro og fortsette å dressere mann til å gjøre det han kan for at du skal kunne slappe av og ha det fint fremover. Sa de noe om en eventuell innleggelse for deg i uke 24 og evt. lungemodningssprøyter?

 

Det så ut til at press fra flere på ros & ris-sidene gjorde susen for sidene "våre" - det var bra, for dette er virkelig et forum som er viktig for de som har behov for det!

Har du hørt noe fra Steinbukk77, forresten?

 

Lenke til kommentar

 

Så fint at forumet "vårt" er oppe igjen :)

 

Så fint at den lille jenta di har det supert Villeville :) Gleder meg å høre.

 

Bare legger inn igjen det jeg skrev på 2. trimester i går og i dag ettersom Maggi spørr hvordan det står til med meg :) KOselig :)

 

Jeg har vært til kontroll selv i går, bare sjekket vekst av hodet på UL i dag. Må vente to uker til jeg for doplerundersøkelse. Skal til Trondheim da. Skjønner ikke hvorfor jeg får beskjed om i Elverum at det er for tidlig, da Villeville får det i Bergen?? Kanskje de ikke har godt nok utstyr? Og jeg ser jo den delen at uansett hva de finner på en slik doplerundersøkelse nå (22+2) så kan de ikke hjelpe fosteret noe enda. Alt så iallefall helt fint ut i dag :)

Og jeg hadde en fin samtale med gyn. Ho trøster og setter ting litt i perspektiv for meg. Må jobbe litt med nedturene mine. Ho sa jo at det var normalt med masse tanker, men at det er viktig at de ikke skal styre svangerskapet mitt. Ho mente at jeg da ville angre da jeg kom til august og alt hadde gått bra. Ville angre på at jeg ikke hadde tenkt slik eller sånn, og gjort bare koselig ting som "alle" andre gjør i svangerskapet.

Om fire uker skal jeg også ta glucosebelsatningstest for å sjekek svangerskapsdiabetes. Hadde BMI på 29 da svangerskapet begynte og det er en av grunnene. Men gyn hadde lest mer om diabetes og aborter og det var også litt grunn skjønte jeg. Men hio trodde ikke at jeg hadde sv.diabetes da det ikke var noen i familien som har hatt vanlig diabetes i ung alder. Vi får se. Er ikke det som er mest skremmende synes jeg, litt pes med mat og greier. Er jo vant med sprøyter da jeg går på fragmin!

 

Ellers kan jeg fortelle at på kontroll i dag hos vanlig lege hadde blodtrykket steget til 140/90........ Faen også! Er det slik neste uke klikker jeg. Vet ikke helt hva planen er da. Medisiner kasnkje??? Hadde tendens til å ha steget sist uke også serru, men da var det "bare 138/86...... Urinen er helt fin! Tiden snegler seg av sted. Bare 18 uker igjen til termin...hurra,. Fortsetter det slik, blir vel fødselen atskillig tidligere enn dette. Vi får ta tiden til hjelp.

 

Førdagen prøvde vi barnevogn bak i bilen vår. Den vi ønsker oss får plass :)) Vi skal ha Emmaljunga Edge Duo, svart eller svart og brun. Ellers så har jeg begynt å tenke på hvilke farger jeg ønsker barneriommet skal ha. Tror det blir kremgult med en grønnfarge som brytning. Her blir det ikke rosa rom selv om det blir jente. Rosa er ikke helt min greie. Øsnker meg også gardiner med husdyr på.

Tror jeg vet hvordan jeg vil ha det, men vet ikke helt hvordan jeg skal få tak i de stoffene jeg trenger.

 

 

HVordan er det med deg og Victor da MAggi? Han vokser seg vel stor og sterk? HVor lenge må dere være på sykehuset? Og har du fått plass på hotellet?

Vi tælas

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...