Gå til innhold

Bicorn Uterus sannsynlighet for seteleie? Erfaring?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg venter barn nr 2 i juli, og har todelt livmor. Får ekstra oppfølging på sykehuset fra uke 20 ca. Har en fra før, og det svangerskapet gikk helt fint - bortsett fra at jeg tror det ble litt trangt på slutten, og at det var årsaken til litt lite liv de siste ukene, som igjen førte til at planlagt KS ble fremskyndet littegrann. Men alt gikk bare bra.

 

Nå venter jeg altså nr to, og lurer på om det da vil være mindre risiko fordi livmoren alt har greid å fullføre et svangerskap tidligere. Tenker mye på hva som vil skje på slutten denne gangen. Er ikke sikker på hvilken side babyen lå i sist, men denne gangen har UL vist at h*n ligger i den venstre lommen. Ser det også tydelig når jeg ligger på ryggen, da har jeg en fin og fast liten kul på venstre side av magen. Mens den høyre er helt myk. Litt rart :-)

 

Det ble KS sist pga seteleie, babyen hadde ikke plass til å snu seg. Nå lurer jeg også på om det er sannsynlig at dette skjer igjen.

 

Er det noen der ute som har fått flere - eller er på vei - som har todelt livmor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

 

Jeg har også todelt livmor. Venter vårt første barn midt i mars. Fint å kunne dele erfaringer!! Barnet mitt ligger i seteleie, med ryggen til venstre, rompa ned i bekkenet og bena utstrakt opp i høyre "lomme". Hun kommer ikke til å snu seg, hun har ligget slik nesten hele tiden.

Du må nok regne med seteleie denne gangen også tror jeg.

I uke 37 skal jeg ta CT bilder av bekkenet og estimere fødselsvekt på den lille, og utifra det blir det bestemt om keisersnitt er å anbefale eller om jeg kan forsøke setefødsel. Jeg har blitt fulgt opp tett hele svangerskapet med ultralyd av barnet og måling av livmorhalsen, men det er også fordi jeg har hatt flere aborter og det ble oppdaget kort livmorhals.

Jeg lurer på en ting.

Det du forteller om at keisersnittet ble fremskyndet fordi du kjente lite liv og babyen hadde det trangt, har jeg aldri hørt om... Det er jo normalt å kjenne mindre liv mot slutten, spes når barnet ligger i seteleie. jeg ville tro at man da undersøkte vekst og morkakefunksjon mm, og hvis man så at alt var bra er det vel ingen grunn til forløsning??? Hvor lenge før termin tok du keisersnitt? Ble det aldri vurdert setefødsel i ditt tilfelle? Jeg er usikker på om det blir keisersnitt eller vaginal fødsel for min del. Det er litt opp til oss selv også.. Sist kontroll sa legen at det beste var å ikke sette dato for keisersnitt, men vente til riene starter, se hvordan det går og evnt ta keisersnitt da, for da er barnet og kroppen klar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Hyggelig å høre fra deg :-)

Jeg fikk også tett oppfølging helt fra starten i forrige sv.skap, men livmorhalsen holdt seg helt fin hele veien og denne gangen vurderer de det ikke som risikosvangerskap før godt i uke 20. Da begynner oppfølgingen med måling av livmorhalsen o.s.v. Føler jeg er i trygge hender.

 

Sist var det først planlagt KS 10 dager før termin. Legen ga meg rett og slett valget, men argumenterte ikke akkurat for setefødsel. Selv hadde jeg jo ikke erfaring med noe som helst. Så min usikkerhet og redsel for at dette ikke skulle gå bra gjorde at jeg valgte KS.

 

Men jeg ble lagt inn 3 uker før termin for oppfølging pga lite liv, antydning til høyt blodtrykk o.s.v. Det var rett og slett helt "stille" i flere dager og ultralyd viste at babyen lå veldig "keitete" om man kan si det sånn, med hodet brukket bakover og uten å røre seg i det hele tatt. I tillegg hadde veksten stoppet opp, hun var 2700g 2 1/2 uke før termin. Så det var vel flere faktorer som gjorde at de valgte å fremskynde.

 

Min erfaring med planlagt KS er god, jeg var fryktelig redd fordi også legene fryktet at noe kunne være galt med barnet. Men inngrepet gikk fint, babyen var liten men hadde det bra og jeg kom meg relativt raskt igjen. Så skal jeg velge en gang til, så tror jeg at jeg ønsker KS fremfor setefødsel hvis det er noen faktorer som tilsier at det kan bli komplisert fødsel og evnt. ende i hastesnitt isteden. Det vil jeg i alle fall ikke....

 

Min livmor er forresten fullstendig delt, med hel skillevegg. Har du såkalt "hjerteformet" eller fullstendig delt du også? Spennende å høre hvordan det går med deg. Så fint at du endelig har lykkes, og at det har gått bra så langt med kort livmorhals!

 

Spent på å høre fra deg igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

hei dere. jeg fikk greie på det at jeg har to delt livmor ( bicorn uterus) etter at jeg hadde født vaginalt.. mista 1 liter blod pga skile vegen sprak opp eller revna litt, måtte sy 3 sting og skjære av en liten bit som hang ned..mitt svangerskap gikk bra, fødte 5 dager over termin datoen. gutten min er nå 4 mnd det enneste er at han har vert så stiv i den enne siden så vi har vert til kiripraktor med han og det har hjelpt. husker det at han lå bare på høyre side inne i magen min. nå vet jeg hvorfor. det jeg lurte på er hvordan var det og få mensen etter at dere fikk greie på at dere har hjerte forma livmor.?? bløde dere masse.. og strevde dere masse med og bli gravide igjen? vil så gjerne ha enn til om ikke så alt for lenge til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...