Gå til innhold

Trenger hjelp til sunn mat til sær gutt på 14!!!!


milla75fikk en gutt

Anbefalte innlegg

Har barselpermisjon og tenkte å bruke litt mer tid på kostholdet til 14åringen. Han spiser veldig mye sukkerholdig mat, lite frukt og grønt og vokser ekstremt mye og trener flere ganger i uka. Er ganske slank. Han drikker ikke brus og får ikke godteri så ofte, men han spiser bare syltetøy på brødskiva og cornflakes til frokost, vil ikke ha matpakke på skolen, har sluttet å drikke melk, skal bare ha saft. Han har aldri vært glad i grønnsaker. Trenger tips til mat som er sunn og næringsrik og som smaker godt og ser apetittelig ut. Noe han får lyst til å smake på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Mange tenåringer syns det er lite fristende med kjøttkaker og poteter til middag. for å få han til å spise mer grønnsaker kan du kanskje lage noe litt mer eksotisk?

Wok er jo populært for tiden, og er kjempesunt. her kan du trykke inn mye grønnsaker uten at sønnen din tenker så mye over at det faktisk er grønnsaker han spiser på. det blir liksom litt anderledes enn gulrøtter og erter ved siden av maten. finn på nye matretter - jamaicansk gryte er for eksempel kjempegodt og kjempesunt!

 

Da jeg flyttet hjemmefra spiste jeg mest pizza og annen usunn mat. frem til jeg begynte å legge på meg, og innså at det ikke var sunt for kroppen min. jeg begynte å lete etter lettlagde middager som i tillegg var sunne og gode, og det finnes mange av dem! De fleste unger liker jo pizza, og da er det bar å slenge på med paprika, mais og løk hvis han liker dette. lag bunnen litt tynn og ikke ha på så mye kjøttdeig, stek i olje istedenfor i smør, så blir det sunt og godt!

 

Sjekk ut matprat.no og søk etter eksotisk mat. Asiatere, jamaicanere, italienere og mexicanere er myye flinkere enn oss nordmenn til å finne på sunne matretter som både ser bra ut og smaker nydelig!

 

Ta en pause fra fiskebollene og kjøttkakene, lær å lage utenlandsk mat fra alle verdenshjørner - da lærer du jo masse nytt selv også, og kanskje du også finner en ny yndlingsrett!!!

Tortillas/taco/wraps er noe de fleste unge liker. det er ikke så usunt heller, men bruk gjerne kyllingkjøtt, svinekjøtt eller biffstrimler istedenfor kjøttdeig - dette er bra for sønnen din som trener mye.

 

Når det kommer til å få sønnen til å spise frukt, er dette ofte litt lettere.

Ha gjerne oppskjært frukt på stuebordet - epleskiver og sånn. mango er kjempegodt! Prøv litt cantaloupemelon og galiamelon - dette pleier å slå an. Friske jordbær, eplebåter, druer og appelsiner pleier de fleste ungdommer å like. Dersom det er oppskjært og dandert pent på et fruktfat, er det mye større sansynlighet for at sønnen spiser litt frukt foran tv'en enn hvis det ligger noen slitne epler fra forrige uke i en skål.

 

Du kan også gå til innskaffelse av en smoothiemaskin. her er det bare å hive oppi frukt, yoghurt, iskrem og isbiter, så har du en kjempegod og kjempesunn dessert! Dersom du tar initiativet og lager til ham, er det stooor sansynlighet for at han drikker det!

 

Du kan også prøve å presse juice selv. Nypresset kald appelsinjuice er mye bedre og sunnere enn saft (og konsentratjuice), og er ikke så vanskelig heller. De fleste mixmastere har en sånn sitronpressegreie. denne kan du også bruke til appelsiner, epler eller andre frukter. prøv deg frem, lag din egen blanding av fruktjuice! Skal du ha ananas i middagen, er det bare å hive ananasjuicen sammen med din egne appelsinjuice - dette er nyyydelig!

 

Håper dette ga deg noen gode ideer. jeg er jo fremdeles ungdom selv, og tror jeg har klart å lære meg selv til hvordan jeg skal orke å spise sunt:)

 

lykke til!

 

klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei :o)

Datteren min har nå gått fra å spise INGENTING på skolen (ikke frokost heller...) til å spise 4 baguetter hver dag!

Jeg kjøper sånne pakker med halvstekte GROVE baguetter, steker dem kavlden før, legger paprika, ost og skinke inni dem, pakker dem i cellofan og legger dem i kjøleskapet. Så bare henter hun dem der før hun går.

Til frokost tar hun enten en banan og / eller en baguett.

 

Grønnsaker har hun alltid plukket vekk fra middagsmaten tidligere

 

Til middag nå, lager jeg til masse div. grønnsaker (feks wok) og deler opp kjøtt / kylling / fisk

Så legger jeg dette på Vraps (Soft Tortilla) gjerne med reven ost og og pakker det sammen.

Grønnsaker og alt går ned på høy kant! -Sikkert fordi hun ikke ser hva hun spiser?? Hun spiser tre vraps til middag.

Noen dager prøver vi uten vrapsene, at hun må spise det som er. Da ligger alltid grønnsakene igjen...

 

Så dette er min varmeste anbefaling!!!

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...