Gå til innhold

UL på SØF


løven78

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har fått min innkallelse til UL på SØF. Har hørt at de der ikke sier noe om kjønnet på barnet selv om man ønsker å vite det. Dette begrunner de med at de har tatt feil før og bevisst ikke sier noe om kjønn.

 

Noen som har vært på UL der som kan si noen om det er hold i dette jeg har hørt?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også hørt at de ikke vil si noe om kjønnet på barnet, men det er fordi det skal prioriteres å se etter andre ting. Tiden strekker ikke til hvis man skal lete mye for å finne kjønnet.

Hos meg derimot tok jordmor seg tid til å lete litt, men kunne ikke komme i rett vinkel og kunne derfor ikke si noe om det.

Det du kan gjøre, hvis du vil vite kjønnet, er å si at du har hørt at de ikke prioriterer det, men om de ser det tilfeldigvis eller får tid til en ekstra titt, vil du gjerne vite det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke prioritert å se etter kjønnet. Sist jeg fødte for 2 år siden ville de ikke bruke tid på det. Denne gang tok jordmor seg god tid og tittet extra for å se hvilket kjønn det skulle bli. Det avhenger nok litt på hvem som tar UL på deg. Hvis du gjerne vil vite kjønn, kan du jo ta deg en tur på Volvat i uke 28 +/- :-)

 

Hilsen 3 gangsfødende på SØF. Termin 18 september

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på UL der og jm lette faktisk veldig lenge for å se kjønnet. Men klarte det ikke da babyen lå og knep sammen bena. Men hun var hyggelig og jobbet lenge med dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Var på ultralyd på SØF og kjenner meg ikke igjen i dette. Jordmor brukte masse tid på å se etter kjønn fordi vi ønsket det ; ) Selvsagt er det de andre funnene som prioriteres først,,,,men ikke noe problem der vi var i allefall. Jordmoren het Audhild Kjeldsberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok det har veldig mye å si hvem du treffer på der nede..

Jeg har vært fulgt opp pga div problemer, og det er selvfølgelig viktigst å sjekke at babyen har det bra pga det, men jeg har selvfølgelig spurt, på HVER eneste UL, inkl rutine-ul'en om kjønnet, og vi snakker da om foreløpig 18 ul til sammen, og kun 1 jordmor har giddet å prøve å se etter kjønn!!!!!

Så ja, jeg tror moralen der nede er at det "gidder vi ikke bruke tid på", men er du heldig,så treffer du på ei som faktisk er litt hyggeligere!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg gikk med vesla, fikk vi faktisk spm om vi ville vite kjønnet. Denne mannlige legen byttet arbeidssted mot slutten av svangerskapet, så han er nok ikke der lenger. Hun jordmora som sjekka meg på rutine-ul nå, prøvde kort å se etter kjønnet, men fant det ikke ut. Hun sa at hun personlig aldri hadde villet vite kjønnet. Jeg var også på en ul for ca 1mnd, og han legen der sa at "det ser han ikke etter, og det viktigste var jo at babyen var frisk". Jeg ble ikke sur av den grunn, for jeg vet jo at de faktisk ikke har plikt til å se etter dersom vi spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det stemmer ja.. iallefall i vårt tilfelle. Ho jordmora va skikkelig sur og sa omtrent ingenting da vi var der. Men tror også det kommer ann på hvem en møter. Men det viktigste er å bruke tiden på å se om ting er iorden, så er vel enig i at det ikke kan prioriteres å se etter kjønnet. Og er det andre som venter på sin tur kan de jo ikke bruke tid på det heller. Men synes jo de kan være litt hyggelige...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

jeg går til kontroller på søf og har uktralyd vær gang. jm har sett at det blir en gutt og jeg har fått med ul bilder alle gangene uten å ha spurt. mulig jeg bare har hatt flaks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

JEG VAR LITE FORNØYD MED BEHANDLINGEN JEG FIKK I FREDRIKSTAD FOR 2 1/2 ÅR SIDEN. HADDE 4-5 ULTRALYDER OG PÅ ÉN AV DE FIKK JEG BRA BEHANDLING. JEG SPURTE OM KJØNN HVER GANG, MEN DET VAR DET INGEN SOM VILLE OPPLYSE MEG OM DA DE IKKE KASTET BORT TIDEN SIN PÅ SLIKE BAGATELLER. GREIT NOK AT DE IKKE VIL OPPLYSE OM DET, MEN JEG SYNES IKKE DE SVARTE MEG PÅ NOEN GREI MÅTE... ELLERS SÅ FIKK JEG IKKE SE PÅ SKJERMEN PÅ DEN ENE ULTRALYDEN. JEG HADDE MANGE SPØRSMÅL RUNDT ENDEL KOMPLIKASJONER JEG HADDE, VAR JO ENGSTELIG, MEN INGEN VAR SPESIELT INTERESSERT I Å FORKLARE MEG NOE SOM HELST.

NÅ HAR JEG VÆRT PÅ ULTRALYD I MOSS, EN HELT FANTASTISK OPPLEVELSE!! DENNE DAMA FORTELLER OG FORKLARER OM ALT HUN SER!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei!

Jeg tok ultralyd på SØF når jeg fikk mitt andre barn i 2004 og da fikk jeg greie på at det var ei jente, så jeg tror nok heller da at det har litt med hvilken lege som tar UL. men de påpeker jo at de ikke kan være helt sikre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har vært der 2 ganger og begge gangene letet de..men fant ikke kjønnet da:) men syns de tok seg god tid...dro på volvat i uke 30 jeg da, fikk vite at jeg venter jente:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På søf kommer det an på hvilken jordmor/lege du treffer på... Noen er skikkelige grinebitere og burde sittet i skranken på biltilsynet sammen med de andre sure sitronene der!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Hadde en super dame under vår ordinære ul kontroll.. Hun var rolig, og veldig koselig.. Hun forklarte oss grundig hva vi så og hvordan ting var på bilde, en helt super opplevelse.. Og da vi spurte om hun eventuelt kunne se hva vi ventet oss, så stoppet hun bilde og viste oss skrittet til vår datter.. Men siden jeg har en fra før, har jeg vert til en del kontroller der, og det er ikke alle som var like koselig som henne for å si det sånn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Jeg var på ul på SØF og hun jeg hadde var litt stille, men gikk gjennom alt hun gjorde under ul og forklarte hva hun så osv. På slutten spurte jeg om det var mulig å se kjønn, og da brukte hun ganske lang tid på å se etter det. Jeg så det selv også før hun sa noe og vi var enige om at det så ut som ei jente. Men hun var ikke så veldig hyggelig egentlig....men hun tok seg ihvertfall tid til å se etter kjønnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg hadde UL på SØF den 30.11.07 og hadde en jordmor som heter Audhild Kjelsberg. Hun var helt super og forklarte alt nøye og viste de forskjellige organene osv. Spurte henne om vi kunne få se kjønn og det var ikke noe problem. Hun så ganske kjapt at det var en gutt:)

Så jeg hadde en veldig bra opplevelse av min UL:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg var på UL på SØF i dag, og jordmora, som het Sigrid, var veldig hyggelig. Hun såg litt streng ut, men viste seg å forklare oss en masse, peke... Mannen min spurte om hun trodde det var mulig å se kjønn, og hun sa kanskje... Men det var veldig tydelig på flere bilder at det var en gutt, og da sa hun det... God opplevelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på UL for 1 uke siden, og fikk ikke vite kjønnet pga morskaka lå i veien, fikk ikke sett så mye av babyen pga dette, men de som var på UL forann meg fikk vite :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Jeg kan bare si at vi hadde en veldig god opplevelse

på Søf i september 08. Jordmor brukte også her god tid

på å finne ut kjønnet.. og det var ikke så lett å se for han snudde seg helt rundt.

 

Ellers ble vi veldig frustrert av den informasjonssamtalen vi fikk

samtidig med UL. Det var tydelig ikke satt av tid til dette,

og vi ble sendt til blodprøver, og fikk med en masse papirer

hjem som jeg ikke helt vet hva jeg skal gjøre med..

Alt rundt var preget av stress, men UL brukte vi nesten 40min på!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var på ul der i uke 19. hadde en helt grei opplevelse. var veldig rutine-preg over dama som gjorde det.. spurte helt på slutten om hun kunne se hva det ble og hun fant ut at det ble en gutt.. hun ble ikke sur når jeg spurte, men virka ikke så entusiastisk.. litt tråkig dame.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...