Gå til innhold

Sikkert et veldig dumt spørsmål ang rase, genetikk og arv


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Men det er altså ikke en korrekt oversettelse. En såkalt "falsk venn".

Anonymkode: 17878...328

Ok, da sier _du_ det sånn. Jeg velger å forholde meg til en ordbok godkjent av min arbeidsgiver, i forbindelse med utdanningen av Norges oppvoksende generasjon.

Anonymkode: b81e3...07f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Likevel bruker nettordboken Ordnett, en ordbok som brukes i den norske grunnskolen, nettopp ordet "menneskerase" som en av synonymene når ordet "race" oversettes til norsk...

Anonymkode: b81e3...07f

Men vi har da altså kun én menneskerase, og ikke flere.

Anonymkode: 876f1...fbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men vi har da altså kun én menneskerase, og ikke flere.

Anonymkode: 876f1...fbe

Tull! Det finnes selvfølgelig menneskeraser, akkurat som hunderaser. Det er ikke vanskelig å se forskjell på en asiat og en med nordisk opprinnelse. De har også ulike egenskaper.

Anonymkode: 0da9c...a2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men vi har da altså kun én menneskerase, og ikke flere.

Anonymkode: 876f1...fbe

Hvis det var snakk om "Menneskerasen", som i "The human race", tror jeg det hadde stått oppført annerledes. Her sto det i entall ubestemt form, og i samme kontekst som "rase" og "folk".

Dessuten, det er jo ikke bare hudfargen som skiller mennesker fra forskjellige deler av verden. Det er kroppslengde, form på øyne og nese, hodeform - for å nevne noe. Kan du gi et mer tilfredsstillende alternativ til "rase" enn "hudfarge" da? (Dersom man på død og liv skal gå store omveier for å unngå tenkt diskriminering og krenk)

Anonymkode: b81e3...07f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Tull! Det finnes selvfølgelig menneskeraser, akkurat som hunderaser. Det er ikke vanskelig å se forskjell på en asiat og en med nordisk opprinnelse. De har også ulike egenskaper.

Anonymkode: 0da9c...a2d

Vi ser forskjellige ut, men jeg er interessert i hvilke egenskaper som er forskjellig utfra utseendet. De kulturelle egenskapene tells ikke.

Anonymkode: 655a6...f65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Darwinia:-)
47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

race1 subst. /reɪs/

 rase, menneskerase, folk
 familie, slekt, generasjon, folk, stamme
 aroma, bouquet

(Ordnett)

Ok...?

Anonymkode: b81e3...07f

Homo sapiens ER et artsnavn. "Homo" er navnet på menneskeslekten og sapiens er artstillegget. Meneskeslekten omfatter alle de utdødde ARTENE (som Homo erectus, Homo habilis, Homo neandertalensis osv.) i tillegg til den eneste gjenlevende arten, Homo sapiens. At det finnes en side som snakker om "menneskerase" endrer ikke det faktum.

www.britannica.com/topic/Homo-sapiens.

 

Med forbehold om at man ikke refererer til teorien om at dagens mennesker og neandertal-menneske var underarter (les: raser) av samme art. Da må man i så fall bruke korrekt nomenklatur hvilket er Homo sapiens sapiens (det moderne mennesket) og Homo sapiens neanderthalensis (neanderthal-mennesket).

 

 

 

Endret av Darwinia:-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er en teori som er i ferd med å manes til jorden.

Anonymkode: 9d2e9...a97

De fleste jeg kjenner som er halvt norske og halvt afrikanske ( fra henholdsvisg ambia, ghana og zimbabwe ) er lyse i huden og har blondt hår og blå øyne. Noen afrikanske trekk er det, men hadde man ikke vist om at mor/far er afrikansk skulle man tro de var helt "hvite". Teorien om at det mørke er dominerende er det faktisk ikke hold i. 

 

Anonymkode: 33ef6...3f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Darwinia:-)
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Rase, familie og art er vel strengt tatt ikke helt avklarte begreper på norsk. Men alle mennesker som lever i dag er homo sapiens, med litt varierende arvestoffer fra tidligere menneskearter/raser.

Anonymkode: 17878...328

Jeg tror også at alle mennesker tilhører samme rase. Men navnet på den rasen er ikke "Homo sapiens" for det er navnet på arten (ref: binær nomenklatur). Det finnes ikke noe navn på "rasen vår" fordi det ikke finnes noen ANDRE raser, og da trenger man heller ikke noe navn for å skille dem😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, hva sier man da? Forskjellig folkeslag? Forskjellig etnisitet? 

Anonymkode: 6455a...32f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Okei, hva sier man da? Forskjellig folkeslag? Forskjellig etnisitet? 

Anonymkode: 6455a...32f

Siden hun lurer på fargen, ville jeg sagt mørkhudede og lyshudede.

Hadde hun lurt på hårfargen eller øyenfargen, så ville jeg omtalt det omtrent på samme måte som hudfarge.

Jeg kunne også sagt «asiatisk utseende», feks.

Det er ikke noe galt i å lure på slike ting. Jeg synes det er fasinerende.

Anonymkode: 655a6...f65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tull! Det finnes selvfølgelig menneskeraser, akkurat som hunderaser. Det er ikke vanskelig å se forskjell på en asiat og en med nordisk opprinnelse. De har også ulike egenskaper.

Anonymkode: 0da9c...a2d

Nei. Det fins ulike typer utseende; men de er ikke ulike raser. Hvis man snakker om rase i sammenheng med dyr, så er det fordi det er avlet fram ulike raser (av oss, ikke av seg selv) som skal tilfredsstille våre varierende behov. Ulike saueraser gir ulik type ull, klarer seg på ulik type mat og i ulike miljøer og værforhold. Ulike hunderaser er avlet fram til å f eks være gode gjetere eller gode sporhunder. 

Mennesker er ikke "raser" i den forstand, vi har kun mer og mindre opphopning av melanin i huden basert på hvor mye eller lite sol våre forfedre hadde bruk for å tåle, samt noen andre mindre markører i utseendet.

Anonymkode: 9d2e9...a97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...