Gå til innhold

Å velge bunad man ikke har tilhørighet er gruelig patetisk


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Og det hjelper ikke at din tippoldemors fetter en gang bodde på stedet i to uker på gjennomreise. 

Da fikk jeg det ut..

Anonymkode: 73be9...615

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men hvordan har du kontroll på folks tilknytning? Hadde jeg dukket opp med beltestakk, er det svært få som vet at faren min er fra Bø siden han ikke har bodd på samme kant av landet siden jeg var lita. Bunaden som er herfra er lite fin, så derfor ville jeg ikke valgt den. 

Anonymkode: 1ea28...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men hvordan har du kontroll på folks tilknytning? Hadde jeg dukket opp med beltestakk, er det svært få som vet at faren min er fra Bø siden han ikke har bodd på samme kant av landet siden jeg var lita. Bunaden som er herfra er lite fin, så derfor ville jeg ikke valgt den. 

Anonymkode: 1ea28...132

Ettersom du verken er født eller oppvokst i Telemark er det all grunn til å stusse selv om far din bodde der som barn. Du har din tilknytning et annet sted.

Anonymkode: 73be9...615

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hi, hvordan vet du hvor folks familie er i fra da ? Jeg har bodd i et fylket hele livet, men begge mine mine besteforeldre og oldeforeldre (på begge sider) kommer fra et helt annet fylke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, 3 i april skrev:

Men hi, hvordan vet du hvor folks familie er i fra da ? Jeg har bodd i et fylket hele livet, men begge mine mine besteforeldre og oldeforeldre (på begge sider) kommer fra et helt annet fylke. 

Siden du har bodd i et fylke hele livet burde valg av bunad være meget enkelt.

Anonymkode: 73be9...615

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke et emne jeg har sterke meninger om...men har skjønt at folk ikke har en kusine fra Toten, men fjerne slektninger fra vest-telemark.

Mannen min fra vest-telemark traff på en med samme bunad som lurte på hvor dialektar hans var fra, hehe 

Anonymkode: a5f9e...1c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Siden du har bodd i et fylke hele livet burde valg av bunad være meget enkelt.

Anonymkode: 73be9...615

Hvorfor det, når man kan velge fra foreldrenes fylker og? Jeg har og bodd i samme fylket hele livet mitt, og skulle jeg hatt bunad så hadde det ikke blitt den fra mitt fylke, men den fra der mamma kommer fra

Anonymkode: c3538...4bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du virker en smule trangsynt hi. Er svært få som vet at jeg er født i ett annet fylke, flyttet som 3 åring hit. Hele slekt og familie bor i fylket jeg er født, mens jeg bor i andre kanten av landet. Har samme bunad (nydelig arvebunad) som resten av slekten

Anonymkode: f8338...30a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ettersom du verken er født eller oppvokst i Telemark er det all grunn til å stusse selv om far din bodde der som barn. Du har din tilknytning et annet sted.

Anonymkode: 73be9...615

Han har bodd der 25 år. Farmoren og farfaren min er fra hhv. Bø og Sauherad, og de bodde Bø til devar 80 og 95 år gamle, og jeg har tilbragt utallige ferier der selv innom far ikke var en god og engasjert far.  Hvordan kan du påstå at jeg ikke har tilknytning til stedet? 

Anonymkode: 1ea28...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Siden du har bodd i et fylke hele livet burde valg av bunad være meget enkelt.

Anonymkode: 73be9...615

Hehe Deilig å ikke bry seg om hva du mener 😁 Jeg bor i Sarpsborg. Kanskje jeg kjøper meg Nordlandsbundaen. Den er fin !

Anonymkode: 1db48...240

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis er det ikke du som bestemmer hvilken bunad folk skal ha, HI. 

Tenk, jeg har faktisk to bunader;

1) min blå nordlandsbunad (enda jeg har bodd de siste 20 årene i Oslo, men jeg snakker fremdeles Bodø-dialekten min, så er det godkjent da, deres høyhet?). 

2) min blå Vest-Opplandsbunad som jeg har arvet fra min mormor, som var født og oppvokst på Gjøvik. 

Og vet du? Jeg bærer begge med den største selvfølgelighet og ikke minst med stolthet. 

Hva du måtte mene om det bryr meg midt i ryggen kjenner jeg. 

Anonymkode: 290d4...cc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig i at man må velge bunad, man har tilknytning til. Men man kan jo velge bunad fra foreldre sitt bosted, selv om man aldri har bodd der selv, og mange arver jo bunad fra besteforeldre, det er jo helt naturlig.

Jeg har bodd mesteparten av mitt liv i Oslo, min mor er fra Oslo, min far er fra Hedmark, jeg har og bodd der i 12 år, nå bor jeg ett helt annet sted, har bodd her i 8 år, og planer om å bo her i mange flere år. Men jeg ville valgt bunad fra Oslo eller Hedmark, da jeg ikke har noe tilknytning til stedet jeg bor nå.

Anonymkode: c7aca...d49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg er enig i at man må velge bunad, man har tilknytning til. Men man kan jo velge bunad fra foreldre sitt bosted, selv om man aldri har bodd der selv, og mange arver jo bunad fra besteforeldre, det er jo helt naturlig.

Jeg har bodd mesteparten av mitt liv i Oslo, min mor er fra Oslo, min far er fra Hedmark, jeg har og bodd der i 12 år, nå bor jeg ett helt annet sted, har bodd her i 8 år, og planer om å bo her i mange flere år. Men jeg ville valgt bunad fra Oslo eller Hedmark, da jeg ikke har noe tilknytning til stedet jeg bor nå.

Anonymkode: c7aca...d49

Enig i at man kan velge fra foreldres hjemsted dersom man har flyttet på seg og ikke har en bestemt tilknyting til et sted. Men om man har bodd hele livet i samme fylke mener jeg man må velge bunad derfra. Har man arver fra besteforeldre kan man selvsagt bruke den, men å få sydd ny bunad valgt etter hvilken man syns er penest- det er teit det!

Anonymkode: 73be9...615

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akk. Det å henge seg opp i andres bunad (eller GUD FORBY, feststakk 😱 eller hva pokker det heter) er så veldig veldig bittesmått. Hev blikket lizzom. 

Anonymkode: d28c4...15a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har man arver fra besteforeldre kan man selvsagt bruke den. 

Anonymkode: 73be9...615

Wow... Det må jeg si var generøst av deg, altså. 

Anonymkode: 290d4...cc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste får bunad i konfirmasjonsalder, gjør de ikke?  Og da blir det etter famulietilknytning. Ikke etter der du bor som voksen.

Anonymkode: 7eafc...d9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne få lov å dele denne linken med deg, HI. Dette er altså hjemmesiden til Norsk Institutt for bunad og folkedrakt. Første avsnitt/spørsmål på siden sier som følger, og dette er et sitat. Legg spesielt merke til det jeg har understreket, HI: 

Kva slags bunad skal eg velje?
Vi råder deg til å setje deg godt inn i kva bunader som finns i dei områda du føler tilknyting til. Dette kan vere det området du er oppvaksen i, eller plassar du har slektningar frå. Du kan også velje bunad frå den staden du har flytta til. Det er ikkje forbode å velje noko anna, men du må vere forberedt på at folk forventar at du har tilknyting til den plassen bunaden din er frå.

 

http://www.bunadogfolkedrakt.no/index.php?parent=0&groupid=59&sidetittel=Ofte

Anonymkode: 290d4...cc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enig i at man kan velge fra foreldres hjemsted dersom man har flyttet på seg og ikke har en bestemt tilknyting til et sted. Men om man har bodd hele livet i samme fylke mener jeg man må velge bunad derfra. Har man arver fra besteforeldre kan man selvsagt bruke den, men å få sydd ny bunad valgt etter hvilken man syns er penest- det er teit det!

Anonymkode: 73be9...615

Ikke bør, men faktisk. Så du mener noe annet enn det bunadreglene sier. Godt du ikke bestemmer da

Anonymkode: c3538...4bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke bør, men faktisk. Så du mener noe annet enn det bunadreglene sier. Godt du ikke bestemmer da

Anonymkode: c3538...4bd

Hvilke bunadsregler?

Anonymkode: 73be9...615

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvilke bunadsregler?

Anonymkode: 73be9...615

Åh! Er det plutselig ikke bunadsregler nå? Eller er det bare DINE regler som gjelder kanskje? 

Anonymkode: 290d4...cc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ettersom du verken er født eller oppvokst i Telemark er det all grunn til å stusse selv om far din bodde der som barn. Du har din tilknytning et annet sted.

Anonymkode: 73be9...615

Du kan da ikke bestemme hvilke steder andre føler de har tilknytning til? Jeg har bunad fra der faren min er fra. Det er det stedet der besteforeldrene mine bodde gjennom hele oppveksten min, og som vi alltid kom tilbake til selv om vi selv flyttet rundt over hele landet. Det er det eneste stedet jeg alltid har hatt et forhold til, og det er der jeg har følt meg hjemme, selv om jeg aldri har bodd der.

Det er ikke en av de peneste eller mest populære bunadene, jeg har valgt etter stedet jeg føler tilknytning til da det er det jeg føler er riktig. (Men legger meg ikke borti hvordan andre gjør det...)

Anonymkode: 6a07e...7f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du kan da ikke bestemme hvilke steder andre føler de har tilknytning til? Jeg har bunad fra der faren min er fra. Det er det stedet der besteforeldrene mine bodde gjennom hele oppveksten min, og som vi alltid kom tilbake til selv om vi selv flyttet rundt over hele landet. Det er det eneste stedet jeg alltid har hatt et forhold til, og det er der jeg har følt meg hjemme, selv om jeg aldri har bodd der.

Det er ikke en av de peneste eller mest populære bunadene, jeg har valgt etter stedet jeg føler tilknytning til da det er det jeg føler er riktig. (Men legger meg ikke borti hvordan andre gjør det...)

Anonymkode: 6a07e...7f4

 

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vil gjerne få lov å dele denne linken med deg, HI. Dette er altså hjemmesiden til Norsk Institutt for bunad og folkedrakt. Første avsnitt/spørsmål på siden sier som følger, og dette er et sitat. Legg spesielt merke til det jeg har understreket, HI: 

Kva slags bunad skal eg velje?
Vi råder deg til å setje deg godt inn i kva bunader som finns i dei områda du føler tilknyting til. Dette kan vere det området du er oppvaksen i, eller plassar du har slektningar frå. Du kan også velje bunad frå den staden du har flytta til. Det er ikkje forbode å velje noko anna, men du må vere forberedt på at folk forventar at du har tilknyting til den plassen bunaden din er frå.

 

http://www.bunadogfolkedrakt.no/index.php?parent=0&groupid=59&sidetittel=Ofte

Anonymkode: 290d4...cc2

Og i mange tilfeller er selvsagt dette helt riktig. Min familie på farssiden er fra Telemark og min bestemor og alle mine tanter har beltestakken. Selv er jeg fra Rogland hvor jeg er født og oppvokst. Da velger jeg selvsagt ikke bunad fra Telemark. Men dersom jeg hadde flyttet rundt omkring gjennom barndom og voksenliv kunne det ha vært naturlig å velge den fra Telemark. Å derimot velge ut fra hvilken man syns er penest syns jeg er patetisk. Har du klingende stavanger-dialekt går du ikke i beltestakk.

Anonymkode: 73be9...615

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser dette, begynner jeg å tenke på min egen datter. Jeg er oppvokst i Rogaland, men bor på Østlandet. Min datter er oppvokst her. Vi tilbringer mye tid på Vestlandet, og jeg bærer min Jelsabunad med stolthet. Jeg håper at hun velger samme bunad, og hun har absolutt tilknytning nok, til å bære den.

Anonymkode: 9bcf8...301

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...