Gå til innhold

Sykemelding etter foreldrepermisjon


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har avviklet foreldrepermisjon og var ferdig i februar. Etter det har jeg avviklet ferie og er ferdig med det nå om 2 uker. Etter planen skal jeg ha ulønnet permisjon frem til jeg begynner å jobbe i august. Pga kronisk sykdom og store problemer med ryggen vurderer legen å sykemelde meg.. hun mente det ville være en fordel å sykemelde nå, sånn at arbeidsgiver ser at problemet oppsto før jeg etter planen skal begynne i jobb igjen..men har jeg rettigheter til det nå? Jeg tok det opp med legen, at jeg ikke tror jeg har rettigheter til det nå.. hun var også usikker. Er det noen her inne som vet? Tenker å høre med arbeidsgiver og, men har ikke fått tak i sjefen enda da hun er i ferie. 

Anonymkode: 0be5c...59e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dumt å avtale ulønnet permisjon når du er kronisk syk.

Anonymkode: 9143e...b4d

Mye mulig, men det var ikke spørsmålet. Hadde en lang god periode før svangerskap, ikke hatt noe sykemelding pga sykdommen på 2,5 år. Så vanskelig å vite at dette skulle skje nå. Har jo uansett ikke rukket å starte med ulønnet permisjon enda.. vet ikke om det har noe å si, men..

Anonymkode: 0be5c...59e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mye mulig, men det var ikke spørsmålet. Hadde en lang god periode før svangerskap, ikke hatt noe sykemelding pga sykdommen på 2,5 år. Så vanskelig å vite at dette skulle skje nå. Har jo uansett ikke rukket å starte med ulønnet permisjon enda.. vet ikke om det har noe å si, men..

Anonymkode: 0be5c...59e

Her bør du høre med Nav, siden du ikke har startet ulønnet permisjon enda, så kan det hende at du kan få sykepenger..

Anonymkode: 16cb2...dae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står det litt om dette :-)

Vi får stadig henvendelser på vår fagsupport om arbeidstakers rett til sykepenger fra arbeidsgiver når foreldrepengeperioden forlenges med ferie, og den ansatte blir sykmeldt direkte etter at ferien er avsluttet.

https://www.infotjenester.no/artikler/endret-praksis-for-sykepenger-etter-foreldrepermisjon/

Anonymkode: 16cb2...dae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir stadig forundret over hvordan folk tenker det er greit å utnytte den velferdsstaten vi er en del av! Sorry. Måtte bare få det ut

Anonymkode: 14f6c...a6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg blir stadig forundret over hvordan folk tenker det er greit å utnytte den velferdsstaten vi er en del av! Sorry. Måtte bare få det ut

Anonymkode: 14f6c...a6a

Utnytte? Hvordan da tenker du? 

Anonymkode: 0be5c...59e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her står det litt om dette :-)

Vi får stadig henvendelser på vår fagsupport om arbeidstakers rett til sykepenger fra arbeidsgiver når foreldrepengeperioden forlenges med ferie, og den ansatte blir sykmeldt direkte etter at ferien er avsluttet.

https://www.infotjenester.no/artikler/endret-praksis-for-sykepenger-etter-foreldrepermisjon/

Anonymkode: 16cb2...dae

Tusen takk for info!😊

Anonymkode: 0be5c...59e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ha rett på sykepenger må du miste lønnsinnekt. Det gjør du ikke hvis du har permisjon. For å ha rett til sykepenger må du så vidt jeg forstår derfor droppe den lønnede permisjonen. Da vil du være å regne som en vanlig sykmeldt person. Det vil også si at du må være klar til å jobbe redusert hvis du kan klare det.

Anonymkode: a940e...9ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom du har planlagt en periode uten lønn så vil du ikke kunne vise til et inntktstap som er en av forutsetningen ved en sykemelding, men mindre hensikten med permisjonen bortfaller pga din sykdom. Det vil si at om du hadde planlagt å passe ditt barn fordi det ikke skulle i barnehagen, men dere er nødt til å sende det i barnehage pga din sykdom så kan du ha krav på sykepenger fra NAV Du kan alternativt spørre din arbeidsgiver om den ulønnet permisjon kan slettes. Dersom den kan slettes vil du kunne ha krav på sykepenger selv om formålet med permisjonen ikke bortfaller.. Din arbeidsgiver har ikke noe betalingsplikt på sykepenger.

Det kan hende at det er andre regler som også slår inn her ettersom du har hadde en lang ferie. NAV arbeider med maksferie 4 uker og en dag og det ser ut som du har avvklet mer ferie enn dette. Anbefaler deg å ta en telefon til NAV for å oppklare dine rettigheter.

Anonymkode: 5e1f6...851

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du går rett fra permisjon ja. Hvis du går ulønnet først nei ikke nødvendigvis. Ble selv sykemeldt rett i etterkant av permisjon uten problem. 

Anonymkode: 81d13...10c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen! Jeg får ta noen telefoner til nav og arbeidsgiver over helga. 

Det stemmer forøvrig at jeg har hatt veldig lang ferie. Pga fast bestemt periode for ferieavvikling på jobben fikk jeg ikke brukt ferien i fjor, da jeg allerede var i permisjon da ferien ble avviklet. Fikk derfor all ferie for 2017 overført til i år og har nå avviklet ferie for både 2017 og 2018. Så skal undersøke i forhold til dette også, visste ikke at det også kunne ha betydning😊

 

Anonymkode: 0be5c...59e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør som hovedregel ALDRI ta ulønnet permisjon. Det er en enorm risiko, fordi man mister retten til sykepenger. Alle andre måter å organisere det på er bedre, f.eks. kan far jobbe tre dager i uken og mor to.

Anonymkode: 13e6e...5fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...