Gå til innhold

Hvor mye kan jeg gå ned på 1 år? Og hvordan får det til?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Veier 81-83 kg, 161 høy. Så feit! Men drikker ikke brus, spiser ikke godteri. Er mye stillesittende.

Hvor mye er det realistisk å gå ned på 12 måneder? Hvordan gjør jeg det? Har så mange matvareallergier så mye mat kan jeg ikke spise, og kan ikke drikke proteindrikker etc..

Anonymkode: c200e...5c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Veier 81-83 kg, 161 høy. Så feit! Men drikker ikke brus, spiser ikke godteri. Er mye stillesittende.

Hvor mye er det realistisk å gå ned på 12 måneder? Hvordan gjør jeg det? Har så mange matvareallergier så mye mat kan jeg ikke spise, og kan ikke drikke proteindrikker etc..

Anonymkode: c200e...5c5

Du kan gå ned 25 kg på et år, minst. Men da må du ut av sofaen.

Anonymkode: 56ed8...c59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan gå ned 25 kg på et år, minst. Men da må du ut av sofaen.

Anonymkode: 56ed8...c59

Hva foreslår du at jeg gjør? Får alltid vondt i bena hvis jeg går (sånn, hvis jeg f.eks tar meg en tur på 3-5 timer og går stort sett hele veien). Får vondt i bekkenet, og i bena. Har bekkenproblemer etter fødslene for snart 5 og 3 år siden. 

Hva er best, egentlig? Kunne tenkt meg å svømme, men har ikke selvtillit til å gå i badedrakt, samtidig som at svømmehallen er 12 kilometer unna så er et tiltak å ta toget ditt :)

Hva slags trening er best for meg, egentlig? (Ikke på treningssenter, men hjemme/i naturen). Tenkte kanskje styrke, med manualer? 

Anonymkode: c200e...5c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva foreslår du at jeg gjør? Får alltid vondt i bena hvis jeg går (sånn, hvis jeg f.eks tar meg en tur på 3-5 timer og går stort sett hele veien). Får vondt i bekkenet, og i bena. Har bekkenproblemer etter fødslene for snart 5 og 3 år siden. 

Hva er best, egentlig? Kunne tenkt meg å svømme, men har ikke selvtillit til å gå i badedrakt, samtidig som at svømmehallen er 12 kilometer unna så er et tiltak å ta toget ditt :)

Hva slags trening er best for meg, egentlig? (Ikke på treningssenter, men hjemme/i naturen). Tenkte kanskje styrke, med manualer? 

Anonymkode: c200e...5c5

Du trenger vel ikke å starte med å gåtur i 3-5 timer, begynn  med en time. Jeg er veldig glad i livegym.no, det koster 50 kr i måneden og da får man tilgang til rundt 1300 treningsfilmer. Jeg er veldig glad i kondisjonstimene til Marte Vrådal/Vårdal.

 

Anonymkode: 2cee6...b41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du trenger vel ikke å starte med å gåtur i 3-5 timer, begynn  med en time. Jeg er veldig glad i livegym.no, det koster 50 kr i måneden og da får man tilgang til rundt 1300 treningsfilmer. Jeg er veldig glad i kondisjonstimene til Marte Vrådal/Vårdal.

 

Anonymkode: 2cee6...b41

Jeg går ofte en time, altså. Og går ofte mye mer enn det også. 2-3 ganger i uka går jeg 1-4 timer. 

Anonymkode: c200e...5c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva foreslår du at jeg gjør? Får alltid vondt i bena hvis jeg går (sånn, hvis jeg f.eks tar meg en tur på 3-5 timer og går stort sett hele veien). Får vondt i bekkenet, og i bena. Har bekkenproblemer etter fødslene for snart 5 og 3 år siden. 

Hva er best, egentlig? Kunne tenkt meg å svømme, men har ikke selvtillit til å gå i badedrakt, samtidig som at svømmehallen er 12 kilometer unna så er et tiltak å ta toget ditt :)

Hva slags trening er best for meg, egentlig? (Ikke på treningssenter, men hjemme/i naturen). Tenkte kanskje styrke, med manualer? 

Anonymkode: c200e...5c5

Har du riktige sko? Hvor gå så mye på en gang? Er bedre om du heller går litt hver dag, eller i hvert fall flere dager i uka, i gode sko.

Men både svømming og sykling er mye mildere mot bekken, knær og rygg.

Anonymkode: b1642...337

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg går ofte en time, altså. Og går ofte mye mer enn det også. 2-3 ganger i uka går jeg 1-4 timer. 

Anonymkode: c200e...5c5

Men rusler du? Eller går i et såpass tempi at det er vanskelig å snakke? Du vet det sikkert, men kosthold er kg og trening gram. Så jeg ville nok begynt med å sett på hva du spiser i løpet av en dag. 

Jeg gikk selv ned fra 92 kg til 68, kun ved hjelp av kosthold. Etterhvert trente jeg i tillegg, for å kvitte meg med siste kg. Da løp jeg opp og ned et lite fjell (3km hver vei, 245moh) 4-6 ganger per uke. Tok meg max 35min opp og ned. Du trenger ikke gå i timesvis for å få effekt.

Plages selv med bekkenet, men det er mye bedre om jeg går i marka. Har ikke sjans til å gå på asfalt feks. 

Anonymkode: 5f088...5fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du riktige sko? Hvor gå så mye på en gang? Er bedre om du heller går litt hver dag, eller i hvert fall flere dager i uka, i gode sko.

Men både svømming og sykling er mye mildere mot bekken, knær og rygg.

Anonymkode: b1642...337

Jeg har gode sko ja :) Og det er uansett hvilke sko jeg bruker, uansett årstid. Har en elsykkel, og blir sliten på den, så kan bruke den mer fremover (kan liksom velge hvor hardt jeg vil trene, sykler lett 25 km på den i løpet av en økt)

Anonymkode: c200e...5c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men rusler du? Eller går i et såpass tempi at det er vanskelig å snakke? Du vet det sikkert, men kosthold er kg og trening gram. Så jeg ville nok begynt med å sett på hva du spiser i løpet av en dag. 

Jeg gikk selv ned fra 92 kg til 68, kun ved hjelp av kosthold. Etterhvert trente jeg i tillegg, for å kvitte meg med siste kg. Da løp jeg opp og ned et lite fjell (3km hver vei, 245moh) 4-6 ganger per uke. Tok meg max 35min opp og ned. Du trenger ikke gå i timesvis for å få effekt.

Plages selv med bekkenet, men det er mye bedre om jeg går i marka. Har ikke sjans til å gå på asfalt feks. 

Anonymkode: 5f088...5fc

Jeg går raskt, så jeg blir andpusten. 

En typisk dag for meg: 2 brødskiver med smør og kalkun, 2 kyllinglår, ris, salat, 1 brødskive til kvelds med det samme pålegget.

Sånn i gjennomsnitt!! 

 

Hva gjorde du med kostholdet? 

Anonymkode: c200e...5c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må legge om kosten. Aktivitet er bra og veldig sunt, men vektnedgang er i all hovedsak kost. Spis halvparten av det du spiser til vanlig så vil du gå ned. Ikke gå 3- 5 timer. 30 min kjapp gange er bra. Gå så fort at du blir svett og andpusteng. Skal du brenne fett ved å trene må pulsen opp, men dette hjelper ikke om du ikke endrer det du spiser. Jeg har gått med fra 82/83 til 74 kg på ca et år ved å styre kosten. Jeg har trent en del og fått betydelig mere muskler så den reelle fettnedgangen er nok ganske stor. Jeg hadde også vondt både i føtter, bein, bekken og korsrygg etter bekkenløsning og graviditeter, men dette er helt borte nå. Spiste heller ikke mye godteri og brus, men spiste mye og feit mat. Det gjør jeg ennå, men ikke like mye som før. Lykke til.

Anonymkode: ef967...c28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du må legge om kosten. Aktivitet er bra og veldig sunt, men vektnedgang er i all hovedsak kost. Spis halvparten av det du spiser til vanlig så vil du gå ned. Ikke gå 3- 5 timer. 30 min kjapp gange er bra. Gå så fort at du blir svett og andpusteng. Skal du brenne fett ved å trene må pulsen opp, men dette hjelper ikke om du ikke endrer det du spiser. Jeg har gått med fra 82/83 til 74 kg på ca et år ved å styre kosten. Jeg har trent en del og fått betydelig mere muskler så den reelle fettnedgangen er nok ganske stor. Jeg hadde også vondt både i føtter, bein, bekken og korsrygg etter bekkenløsning og graviditeter, men dette er helt borte nå. Spiste heller ikke mye godteri og brus, men spiste mye og feit mat. Det gjør jeg ennå, men ikke like mye som før. Lykke til.

Anonymkode: ef967...c28

Så du mener jeg skal spise 1 brødskive og 1 porsjon middag i løpet av en hel dag? 

Takk! 

Anonymkode: c200e...5c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg går raskt, så jeg blir andpusten. 

En typisk dag for meg: 2 brødskiver med smør og kalkun, 2 kyllinglår, ris, salat, 1 brødskive til kvelds med det samme pålegget.

Sånn i gjennomsnitt!! 

 

Hva gjorde du med kostholdet? 

Anonymkode: c200e...5c5

Grovkarbo😊 

Frokost: 2 knekkebrød med skinke, masse agurk og tomat. Bruker ikke smør.

Lunsj: egg i en eller annen form + grønnsaker. Eller salat med skinke/egg.

Middag: vanlig mat, men ikke ris/pasta. Kan evt spise litt brun ris. Masse grønnsaker eller salat, stort sett hver dag.

Kvelds: samme som frokost, eller smoothie. 

Drikker svært sjelden kalorier, kun vann, kaffe og te😊

Litt snop på lørdager😉 Stort sett popcorn og litt sjokolade.

Anonymkode: 5f088...5fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Grovkarbo😊 

Frokost: 2 knekkebrød med skinke, masse agurk og tomat. Bruker ikke smør.

Lunsj: egg i en eller annen form + grønnsaker. Eller salat med skinke/egg.

Middag: vanlig mat, men ikke ris/pasta. Kan evt spise litt brun ris. Masse grønnsaker eller salat, stort sett hver dag.

Kvelds: samme som frokost, eller smoothie. 

Drikker svært sjelden kalorier, kun vann, kaffe og te😊

Litt snop på lørdager😉 Stort sett popcorn og litt sjokolade.

Anonymkode: 5f088...5fc

Går ikke pga allergi :P Kan spise knekkebrød med skinke, men uten smør er det jo så platt og ekkelt at jeg heller lar være å spise :(

Er ofte sånn, synes jeg det smaker vondt, så sulter jeg heller. Og det er ikke bra det, heller, for forbrenninga?

Har f.eks. ikke spist noe idag. Spiser aldri godteri, da mener jeg aldri.

Anonymkode: c200e...5c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Går ikke pga allergi :P Kan spise knekkebrød med skinke, men uten smør er det jo så platt og ekkelt at jeg heller lar være å spise :(

Er ofte sånn, synes jeg det smaker vondt, så sulter jeg heller. Og det er ikke bra det, heller, for forbrenninga?

Har f.eks. ikke spist noe idag. Spiser aldri godteri, da mener jeg aldri.

Anonymkode: c200e...5c5

Hva er du allergisk mot da? Grønnsaker? Klart det blir kjedelig med kun et knekkebrød med skinke. Men har man på f eks agurk og pepper så blir det straks bedre😉

Og det å spise ingenting er iallefall ikke lurt, men det vet du jo.

Anonymkode: 5f088...5fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er du allergisk mot, da? 

Jeg vil anbefale deg å la det gå 12-16 timer mellom siste måltid i dag, og første måltid neste dag. 

Ha mye grønnsaker på tallerkenen til hvert måltid, gode fettkilder og litt proteiner. Hel, fersk mat. KjøttKraft er gull!  Spis ordentlig, sånn at du blir mett. Fett holder deg mett! Ingen mellommåltider, (spis frukt til måltidene) for hver gang du spiser øker insulinnivået, og det stopper fettforbrenningen. (Derfor også lang pause om natten).

ligg unna margarin og vegetabilske oljer. 

Bevegelse er bra; gå tur, gjerne i bakker, yoga, danse, alt du liker. Intervalltrening er supert og styrketrening er bra! 

Ha mer fokus på hva du kan gjøre enn hva du ikke kan gjøre! 

Dusje i vekselvis varmt og kaldt vann setter fart i temperaturregulering, samme med å være litt kald og varme opp kroppen innenfra. Badstu er flott! 

Husk på å sove, avspenning og ha nok tid uten stimuli(TV, telefon, iPad, musikk). Vær ute i naturen. Det er skikkelig undervurdert i dagens samfunn. 

10 min med sol på kroppen før du smører med solkrem, gjør underverker for d-vit produksjonen. 

Ta en dag om gangen, det er lov å sette seg mål, men husk at du skal fortsette med dette når du har nådd målene dine. Går du tilbake til gamle vaner, følger kroppen  etter. 

Spiser du smart, spiller du på lag med kroppen! 

 

 

 

 

Anonymkode: 061a1...d58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Veier 81-83 kg, 161 høy. Så feit! Men drikker ikke brus, spiser ikke godteri. Er mye stillesittende.

Hvor mye er det realistisk å gå ned på 12 måneder? Hvordan gjør jeg det? Har så mange matvareallergier så mye mat kan jeg ikke spise, og kan ikke drikke proteindrikker etc..

Anonymkode: c200e...5c5

Gikk ned 25 kg på et år ved å kutte ut brus og sukker ol i hverdagen og ved å spise mye mindre ved måltidene. 

Har en aktiv hverdag da. Lite stillesitting..

Anonymkode: 253e6...d4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nekter å tro at det du oppgir er det du spiser og kun det. Jeg vil anbefale deg å bruke én eller annen app til å registrere alt du spiser i løpet av noen dager.  Lifesum eller Grete roede eller noe. Jrg tror du får i deg mer enn du tror selv.

Anonymkode: 38114...203

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg er 159 og veide for litt siden 80 kg. Veier nå 76 bare på 3 uker... Her er hva jeg gjør: spiser ikke brød, pasta, ris, poteter, godteri eller chips. Jeg spiser mye proteiner. Det gjør at jeg er mett og faktisk har søtsuget forsvunnet pga det. Jeg spiser mye:egg, cottage cheese, rent kjøtt, grønnsaker, reker, fisk, noe knekkebrød, kesam med bær.... Det er vel en slags lavkarbo jeg går på.. Men føler ikke en plan. Jeg jobber og går turer. Prøver å være aktiv hver dag. Velger å gå og sykle fremfor bil. Jeg føler meg veldig bra og er ikke spes sulten..... Det er vanskeligst første uken. Ikke gi deg om du sprekker. Jeg har sprukket to ganger og går ned fortsatt. Om jeg går det til klarer du...... Lykke til 

Anonymkode: 28b69...f11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg nekter å tro at det du oppgir er det du spiser og kun det. Jeg vil anbefale deg å bruke én eller annen app til å registrere alt du spiser i løpet av noen dager.  Lifesum eller Grete roede eller noe. Jrg tror du får i deg mer enn du tror selv.

Anonymkode: 38114...203

Helt enig i denne!!

Anonymkode: 74b30...f66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg nekter å tro at det du oppgir er det du spiser og kun det. Jeg vil anbefale deg å bruke én eller annen app til å registrere alt du spiser i løpet av noen dager.  Lifesum eller Grete roede eller noe. Jrg tror du får i deg mer enn du tror selv.

Anonymkode: 38114...203

Hva skulle det vært? Jeg har allerede en logg :) forbrenninga mi ble herpa etter jeg gikk på meidsiner, gikk opp 30 kg 

Anonymkode: c200e...5c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hei. Jeg er 159 og veide for litt siden 80 kg. Veier nå 76 bare på 3 uker... Her er hva jeg gjør: spiser ikke brød, pasta, ris, poteter, godteri eller chips. Jeg spiser mye proteiner. Det gjør at jeg er mett og faktisk har søtsuget forsvunnet pga det. Jeg spiser mye:egg, cottage cheese, rent kjøtt, grønnsaker, reker, fisk, noe knekkebrød, kesam med bær.... Det er vel en slags lavkarbo jeg går på.. Men føler ikke en plan. Jeg jobber og går turer. Prøver å være aktiv hver dag. Velger å gå og sykle fremfor bil. Jeg føler meg veldig bra og er ikke spes sulten..... Det er vanskeligst første uken. Ikke gi deg om du sprekker. Jeg har sprukket to ganger og går ned fortsatt. Om jeg går det til klarer du...... Lykke til 

Anonymkode: 28b69...f11

Takk! Kan heldigvis ikke sprekke så mye, siden jeg ikke spiser godteri. Men ris er ikke altså? Hvilket tilbehør til kjøtt har få karbohydrater? Tror jeg spiser for mye karbohydrater. kunne bakt grove rundstykker, det hjelper kanskje 

Anonymkode: c200e...5c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Gikk ned 25 kg på et år ved å kutte ut brus og sukker ol i hverdagen og ved å spise mye mindre ved måltidene. 

Har en aktiv hverdag da. Lite stillesitting..

Anonymkode: 253e6...d4b

Ja. Men det sies at slanking er mest kosthold? Jeg er aktiv ca annenhver dag. 

Anonymkode: c200e...5c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du lager jo unskyldninger til alt folk skriver til deg. Ikke rart du ikke går ned i vekt! 

Anonymkode: 89356...7a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du lager jo unskyldninger til alt folk skriver til deg. Ikke rart du ikke går ned i vekt! 

Anonymkode: 89356...7a4

Ehm.. hva? Unnskyld meg 😂

Jeg HAR ført logg. Jeg spiser maks 3 brødskiver av mellomgrovt brød med kalkun og smør på. Middag er som beskrevet. 

Jeg går endel. Men sitter dønn rolig de andre dagene jeg ikke går (mest fordi jeg har vondt). 

Mener du at jeg skal spise mat som sender meg på sykehuset? Jeg blir sikkert tynn med sondemat, altså, men vet ikke om det e en god idé :)

Anonymkode: c200e...5c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...