Gå til innhold

Hvem by burde jeg flytte til??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt lyst til å flytte til en større by lenge, men klarer bare ikke å bestemme meg for hvem.

Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger eller Kristiansand; en av dem skal det i hvert fall bli.

Til dere som bor/har bodd i en av disse byene: Hva er bra, dårlig, til fordel og som ulempe med å bo der?

Anonymkode: d64bb...b16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg må bare si som de andre... vær så snill bruk hvilken om ting/steder osv. Hvem er et spørreord du bruker om personer.

Skulle jeg bodd i noen av byene du nevner måtte det blitt Trondheim, Bergen eller Stavanger. Kristiansand kjenner jeg for lite til, men klimaet er sikkert best der;) Oslo synes jeg blir for stort, bråkete og upersonlig.

De tre første jeg nevnte har mindre bysentrum selv om de er forholdsvis store (etter norsk standard), det føles mer personlig, koseligere bysentra, lettere å ha oversikt selv om man også har gode tilbud og ikke kjenner alle.

Men, jeg har bodd flere steder, bor nå rett utenfor Oslo, og jeg ønsker meg til et mindre sted. Vil ikke ha så mye trafikk og bråk overalt, vil ha litt mer oversiktlig sted, litt mer personlig og noe mer fornuftige boligpriser.

Husk at det er dyrt å bo i storbyene, skal du bo sentralt er det mer støy og bråk, du må forholde deg til og ta mer forholdsregler mtp. sikkerhet på kvelder om du går alene. Bor du utenfor storbyene bruker du ganske mye penger på transport, og/eller tid til transport til/fra jobb og aktiviteter, det er store avstander.

Anonymkode: 47d14...149

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg må bare si som de andre... vær så snill bruk hvilken om ting/steder osv. Hvem er et spørreord du bruker om personer.

Skulle jeg bodd i noen av byene du nevner måtte det blitt Trondheim, Bergen eller Stavanger. Kristiansand kjenner jeg for lite til, men klimaet er sikkert best der;) Oslo synes jeg blir for stort, bråkete og upersonlig.

De tre første jeg nevnte har mindre bysentrum selv om de er forholdsvis store (etter norsk standard), det føles mer personlig, koseligere bysentra, lettere å ha oversikt selv om man også har gode tilbud og ikke kjenner alle.

Men, jeg har bodd flere steder, bor nå rett utenfor Oslo, og jeg ønsker meg til et mindre sted. Vil ikke ha så mye trafikk og bråk overalt, vil ha litt mer oversiktlig sted, litt mer personlig og noe mer fornuftige boligpriser.

Husk at det er dyrt å bo i storbyene, skal du bo sentralt er det mer støy og bråk, du må forholde deg til og ta mer forholdsregler mtp. sikkerhet på kvelder om du går alene. Bor du utenfor storbyene bruker du ganske mye penger på transport, og/eller tid til transport til/fra jobb og aktiviteter, det er store avstander.

Anonymkode: 47d14...149

...bruk hvilken, hvilket eller hvilke (avhengig av kjønn og antall)... skulle jeg skrive ;)

Anonymkode: 47d14...149

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du vil ha storbyfølelse så hvertfall ikke Kristiansand. Jeg bor i nærheten av Kristiansand og den byen er nesten død om vinteren. Jobbmulighetene er ganske dårlige også 

Anonymkode: ff78a...d0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ville jeg nok latt jobbmulighetene styre. 

Sjekk ut hvilke muligheter du har innenfor ditt fagfelt, her kan det være store forskjeller.  Barnehagedekning (om det er aktuelt) kan også være av betydning. 

 

Vi stortrives i Bergen, men uten jobb og barnehageplass hadde det jo ikke gått.  

Anonymkode: 0b05b...fbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo er den eneste byen i Norge som ligner litt på en storby, om det er det du ønsker.

Men hva vil du der, jobbe, studere, hva kan du, hva har du råd til? Du må gi informasjon for å få andre svar enn "jeg synes det er fiiiint i Bææærgen!"

Anonymkode: 84267...b95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gud bedre. Dere er gale hele gjengen. Det er ikke noe nytt at omtrent halve Østlandet sier hvem i stedet for hvilken. Get over it. 

Vi hetser da ikke hele Hordaland for å si r «feil?» FOLK ER FORSKJELLIGE. 

Anonymkode: 5b03d...58a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Å gud bedre. Dere er gale hele gjengen. Det er ikke noe nytt at omtrent halve Østlandet sier hvem i stedet for hvilken. Get over it. 

Vi hetser da ikke hele Hordaland for å si r «feil?» FOLK ER FORSKJELLIGE. 

Anonymkode: 5b03d...58a

Du forstår ikke forskjellen på talemål og skriftspråk? Selv om halve østlandet (dine ord) rævkjører skriftspråket, så er det ikke greit. 

Anonymkode: c37cb...a4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du forstår ikke forskjellen på talemål og skriftspråk? Selv om halve østlandet (dine ord) rævkjører skriftspråket, så er det ikke greit. 

Anonymkode: c37cb...a4d

Hva med Grimstad-området, som verken ruller eller skarrer, men sier j i stedet for r? Hvorfor «rævkjører» dere ikke dem? 

Det er noen her inne som er helt besatt av å hetse de som sier hvem i stedet for hvilken. Jeg er så lei det - la dem være. 

Anonymkode: 5b03d...58a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva med Grimstad-området, som verken ruller eller skarrer, men sier j i stedet for r? Hvorfor «rævkjører» dere ikke dem? 

Det er noen her inne som er helt besatt av å hetse de som sier hvem i stedet for hvilken. Jeg er så lei det - la dem være. 

Anonymkode: 5b03d...58a

Igjen, forstår du virkelig ikke forskjellen på talemål og skriftspråk? 

Anonymkode: c37cb...a4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva med Grimstad-området, som verken ruller eller skarrer, men sier j i stedet for r? Hvorfor «rævkjører» dere ikke dem? 

Det er noen her inne som er helt besatt av å hetse de som sier hvem i stedet for hvilken. Jeg er så lei det - la dem være. 

Anonymkode: 5b03d...58a

De kan SI hvem så mye de vil. Men ikke skriv det....

Anonymkode: 1f391...c43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvem by?? I alle dager...?

Anonymkode: f9a92...edd

Forstod du ikke spørsmålet? 

Hvilken by da, klarer dere da å svare på selve spørsmålet i stedet for å kuppe tråden? Dere feilfrie og fabelaktige damer. 

Ikke trådstarter 

Anonymkode: e79b2...a14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristiansand hvis du vil bo rimelig. 

Oslo hvis du vil ha «alt» og har råd. 

Trondhjem hvis du ønsker en by med litt ekstra. 

Stavnger og Bergen er nok mer for de som tåler mye drittvær og som synes det er greit med frittalende og brautende folk. 

Anonymkode: e79b2...a14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å gud bedre. Dere er gale hele gjengen. Det er ikke noe nytt at omtrent halve Østlandet sier hvem i stedet for hvilken. Get over it. 

Vi hetser da ikke hele Hordaland for å si r «feil?» FOLK ER FORSKJELLIGE. 

Anonymkode: 5b03d...58a

Halve Østlandet sier ikke feil! En del barn og tenåringer gjør det, men ikke de voksne.

Anonymkode: 3953e...2c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde valgt Kristiansand, Bergen eller Stavanger, NYDELIGE byer.

Liker også godt Sarpsborg og Fredrikstad er vel den 6 og 10 største byene i landet.

Jeg bor selv i Oslo, og vil ikke ha flyttet dit igjen hvis jeg hadde bodd et annet sted, altfor mye mas og pes i Oslo synes jeg, bodde 2 år i stavanger pga skole og trives mye bedre.

Trondheim kan jeg ikke si noe om har verken vert der eller bodd der.

Anonymkode: 99cba...528

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Igjen, forstår du virkelig ikke forskjellen på talemål og skriftspråk? 

Anonymkode: c37cb...a4d

Jeg er fra Arendal og det kan sies å være i nærheten av Grimstad. Har ikke hørt at noen sier j istedenfor r så sant du ikke prater med barn som ikke har lært r. Vi kan sluke r’en, ha å ending istedenfor r men j sier vi ikke. På dialekt blir Arendal ændal og sier Grimstad og ikke gjimstad

Anonymkode: ff78a...d0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Østfold. Eneste stedet det er godtatt med slike grammatiske skrivefeil. 

Anonymkode: 2c1d0...675

Nå må du gi deg, slike grammatiske skrivefeil svir i øynene uansett hvor man er fra. 

Anonymkode: 84694...fe9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Halve Østlandet sier ikke feil! En del barn og tenåringer gjør det, men ikke de voksne.

Anonymkode: 3953e...2c2

Det er faktisk mange voksne som sier det også, men det skjærer like mye i ørene mine hver gang jeg hører det.

Anonymkode: 331f5...879

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Å gud bedre. Dere er gale hele gjengen. Det er ikke noe nytt at omtrent halve Østlandet sier hvem i stedet for hvilken. Get over it. 

Vi hetser da ikke hele Hordaland for å si r «feil?» FOLK ER FORSKJELLIGE. 

Anonymkode: 5b03d...58a

Hvordan sier vi "r" feil?🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...