Gå til innhold

Kan barn borre i tennene uten å få bedøvelse?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg ble skikkelig dårlig av bedøvelses-sprøyten jeg fikk når jeg trakk visdomstann. Har aldri borret.

Anonymkode: bd3fc...d64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde noen få hull da jeg bar liten. De ble alle reparert og virret i uten bedøvelse. Så ja, men det kommer jo også an på smerteterskelen til barnet og hvor dype hull det er snakk om. 

Anonymkode: 6f0ea...21b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er alderen på barnet? Selv var jeg  jel borti 30 første gang jeg fikk bedøvelse hos tannlegen,  og har hatt mange hull før det, men har sprøyteskrekk, og alltid nektet bedøvelse. 

Anonymkode: ebafe...b8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo ut som om det er god oppskrift på å gi barnet tannlegeskrekk ved å borre uten bedøvelse. Selv om du har en dårlig opplevelse med bedøvelse, så betyr ikke det at dette kommer til å skje med barnet. En annen ting er at du får ikke like mye bedøvelse ved borring som ved trekking av visdomstann..

Anonymkode: cd674...5b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg borrer vanlige hull uten bedøvelse da jeg var barn. Det gjorde alle.

Da datteren min på 12 måtte borte et hull nylig ble vi enige om at hun skulle prøve uten og så skulle hun bare gi beskjed hvis hun ville ha. Det var helt uproblematisk. Å borre et vanlig lite hull er ikke spessielt vondt.

Anonymkode: 5132f...d58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har grensen på 11-12 år om de får velge selv om de vil prøve uten, barn under denne alderen er ikke moden nok til å forstå at det var deres eget valg å ikke ta bedøvelse og gjett hvem sin skyld det blir da dersom de får vondt? Jo, tannlegen. Her brukes dermed bedøvelse hos så og si alle og de over nevnt alder kan velge om de vil prøve uten.

Anonymkode: a97b0...eba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har grensen på 11-12 år om de får velge selv om de vil prøve uten, barn under denne alderen er ikke moden nok til å forstå at det var deres eget valg å ikke ta bedøvelse og gjett hvem sin skyld det blir da dersom de får vondt? Jo, tannlegen. Her brukes dermed bedøvelse hos så og si alle og de over nevnt alder kan velge om de vil prøve uten.

Anonymkode: a97b0...eba

Hva så om de synes det er tannlegen "skyld"? Det er jo det. Å oppleve at noe gjør litt vondt men at man klarer det er en positiv opplevelse. Alt trenger ikke være bare gøy.

Anonymkode: 5132f...d58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva så om de synes det er tannlegen "skyld"? Det er jo det. Å oppleve at noe gjør litt vondt men at man klarer det er en positiv opplevelse. Alt trenger ikke være bare gøy.

Anonymkode: 5132f...d58

Det er jo da oppskrift på å gi barn såkalt tannbehandlingsskrekk. Det kan gjøre veldig vondt å borre og det kan komme veldig plutselig slik at det ofte er vanskelig å stoppe før det blir for vondt. Du kan mene hva du vil, men vi ser hva som funker i praksis og ikke. Noen barn kan tåle det, men veldig mange gjør ikke det og vi er ikke villige til å ta sjansen. Det kan gi mye mestring i å ha fått bedøvelsen også.

Ofte har gjerne foreldrene projisert sine egne følelser ang tannbehandling over på barna sine, gjerne ubesvisst via kroppsspråk og måten man ordlegger seg på, som da gjør at det blir vanskeligere å gi barna en god opplevelse av behandlingen. 

Anonymkode: a97b0...eba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo da oppskrift på å gi barn såkalt tannbehandlingsskrekk. Det kan gjøre veldig vondt å borre og det kan komme veldig plutselig slik at det ofte er vanskelig å stoppe før det blir for vondt. Du kan mene hva du vil, men vi ser hva som funker i praksis og ikke. Noen barn kan tåle det, men veldig mange gjør ikke det og vi er ikke villige til å ta sjansen. Det kan gi mye mestring i å ha fått bedøvelsen også.

Ofte har gjerne foreldrene projisert sine egne følelser ang tannbehandling over på barna sine, gjerne ubesvisst via kroppsspråk og måten man ordlegger seg på, som da gjør at det blir vanskeligere å gi barna en god opplevelse av behandlingen. 

Anonymkode: a97b0...eba

Jeg synes nate det er rart at dere nekter å borte barn uten bedvelse. Ingen fikk bedøvelse da jeg var barn. De færreste av oss fikk tannlegeskrekk av den grunn.

Jeg er ikke å  den mening at ingen bør få bedøvelse, men hvorfor tvinge dem på dem som vil prøve uten? Ved å gjøre det skaper du jo en myte om at dette egentlig er veldig vondt og skummelt. Det er som å måtte få bedøvelse for å sette vaksiner. For de fleste er det helt unødvendig. Det gjør litt vondt og så er det over.

Hvis det er snakk om større hull eller tilfeller der tannlegen ser at det vil bli vondt over tid er det jo lurt å si det og anbefale bedøvelse da, men som standardbehandling av alle synes jeg det er tåpeig.

Anonymkode: 5132f...d58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på hvor dypt hullet er. Går det nesten ned til nerven så er de nødt til å bruke bedøvelse. 

Anonymkode: f8c78...0a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes nate det er rart at dere nekter å borte barn uten bedvelse. Ingen fikk bedøvelse da jeg var barn. De færreste av oss fikk tannlegeskrekk av den grunn.

Jeg er ikke å  den mening at ingen bør få bedøvelse, men hvorfor tvinge dem på dem som vil prøve uten? Ved å gjøre det skaper du jo en myte om at dette egentlig er veldig vondt og skummelt. Det er som å måtte få bedøvelse for å sette vaksiner. For de fleste er det helt unødvendig. Det gjør litt vondt og så er det over.

Hvis det er snakk om større hull eller tilfeller der tannlegen ser at det vil bli vondt over tid er det jo lurt å si det og anbefale bedøvelse da, men som standardbehandling av alle synes jeg det er tåpeig.

Anonymkode: 5132f...d58

Det kan ikke sammenlignes med å sette vaksiner, det svir i noen sekunder og så er vaksinen satt. Borring tar mye lengre tid, borre, skylle, blåse med luft og så få lagt fylling, det er ikke gjort i en fei og det er mye lettere å gjøre en ordentlig jobb når man vet at pasienten ikke har vondt, både voksne og barn. Vi lærte da i barnetannpleie å bruke bedøvelse, har barnet fått vondt under behandling da sitter det godt i psyken til senere hvor tannlegen blir skurken, det blir vanskelig å bygge ny tillit hos barnet. Bedøvelse kan være ubehagelig å få, men vi etterstreber at det skal være minst mulig ubehag og hvis en bygger opp tillit hos barnet med tilvenning og bedøvelsesgele, så går det gjerne veldig bra

Det aller beste er jo hvis foreldrene kan gjøre jobben sin hjemme med å passe på kosthold, tannpuss og fluor slik at barna slipper å borre. 

Anonymkode: a97b0...eba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kan ikke sammenlignes med å sette vaksiner, det svir i noen sekunder og så er vaksinen satt. Borring tar mye lengre tid, borre, skylle, blåse med luft og så få lagt fylling, det er ikke gjort i en fei og det er mye lettere å gjøre en ordentlig jobb når man vet at pasienten ikke har vondt, både voksne og barn. Vi lærte da i barnetannpleie å bruke bedøvelse, har barnet fått vondt under behandling da sitter det godt i psyken til senere hvor tannlegen blir skurken, det blir vanskelig å bygge ny tillit hos barnet. Bedøvelse kan være ubehagelig å få, men vi etterstreber at det skal være minst mulig ubehag og hvis en bygger opp tillit hos barnet med tilvenning og bedøvelsesgele, så går det gjerne veldig bra

Det aller beste er jo hvis foreldrene kan gjøre jobben sin hjemme med å passe på kosthold, tannpuss og fluor slik at barna slipper å borre. 

Anonymkode: a97b0...eba

Har du egentlig forsøkt å borre et lite hull uten bedøvelse selv?

Hverken å skylle, blåse med lift eller legge fyllingen er normalt sett vondt. Det meste av tiden er det ikke vondt å borre heller, bare om du kommer i nærheten av nerven og der er du ikke mange sekundene. Å sette en vaksine kan være vell så vondt i minst like lang tid.

Det som er mest ubehageig hos tannlegen er forakten en del tannleger viser pasienter eller foreldre hvis det har blitt hull, sammen med det at du sitter nesten forsvarsløs uten å kunne snakke. Ingen av de problemene løses ved bedøvelse. 

Som tannlege burde du være takknemlig for at noen trenger tannbehandling. Hvis ikke hadde du vært arbeidsledig.

Anonymkode: 5132f...d58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du egentlig forsøkt å borre et lite hull uten bedøvelse selv?

Hverken å skylle, blåse med lift eller legge fyllingen er normalt sett vondt. Det meste av tiden er det ikke vondt å borre heller, bare om du kommer i nærheten av nerven og der er du ikke mange sekundene. Å sette en vaksine kan være vell så vondt i minst like lang tid.

Det som er mest ubehageig hos tannlegen er forakten en del tannleger viser pasienter eller foreldre hvis det har blitt hull, sammen med det at du sitter nesten forsvarsløs uten å kunne snakke. Ingen av de problemene løses ved bedøvelse. 

Som tannlege burde du være takknemlig for at noen trenger tannbehandling. Hvis ikke hadde du vært arbeidsledig.

Anonymkode: 5132f...d58

Vi jobber jo hver dag for å forebygge hull, med slik tankegang så skulle vi vare latt vær å instruere og hjelpe folk å ta vare på tennnene sine. Vi ønsker jo ikke å borre tenner egentlig, men må man, så må man.. jeg har fått bittet i en tann uten bedøvelse, jeg var da 20 år, kan ikke sammenlignes meg hos de som er 6 år for eksempel.. snakk med pedodontister(spesialist barnetannlege som behandler ekstra «vanskelige» caser) eller psykologer og hør med de hvem av oss som har mest riktige tankegang med tanke på å behandle barn i tannlegestolen. Som nevnt før, det som ofte kompliserer behandling er foreldres påvirkning av barna med sine holdninger og ord, dette er gjerne ubevisst da de ikke vet bedre om hva som er lurt å signalisere til barna for at de skal få en god opplevelse.

Anonymkode: a97b0...eba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi jobber jo hver dag for å forebygge hull, med slik tankegang så skulle vi vare latt vær å instruere og hjelpe folk å ta vare på tennnene sine. Vi ønsker jo ikke å borre tenner egentlig, men må man, så må man.. jeg har fått bittet i en tann uten bedøvelse, jeg var da 20 år, kan ikke sammenlignes meg hos de som er 6 år for eksempel.. snakk med pedodontister(spesialist barnetannlege som behandler ekstra «vanskelige» caser) eller psykologer og hør med de hvem av oss som har mest riktige tankegang med tanke på å behandle barn i tannlegestolen. Som nevnt før, det som ofte kompliserer behandling er foreldres påvirkning av barna med sine holdninger og ord, dette er gjerne ubevisst da de ikke vet bedre om hva som er lurt å signalisere til barna for at de skal få en god opplevelse.

Anonymkode: a97b0...eba

Hva er det å få "bittet i en tann"? Er det like lite vondt som å borre et lite hull?

Det er helt greit at noen, eller kanskje mange, barn trenger bedøvelse. Det jeg synes er rart er at barna ikke får lov til  gjøre det uten når det faktisk ikke pleier å bli vondt.

Jeg har barn som har borret små hull uten bedøvelse. De synes det er vondere å ta røntken på grunn av at det gnager, enn det borringen var. Det eneste de har brukt bedøvelse til er når de har skullet trekke tenner. Like ell liker de den tannlegen de går til nå, men hatet den gamle. Hun snakket til dem som om de skulle være babyer og gjorde sitt beste for å påføre skyld og skam for dårlige tenner.

Anonymkode: 5132f...d58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en jente som har boret flere hull uten bedøvelse. Tannlegen sier at hun anbefaler bedøvelse, men jenta er mer redd for sprøyten en boret. Har gått helt fint, og ingen tannlegeskrekk her. Og hun vet at det bare er til å si stopp om det blir for vondt. Da stopper tannlegen, og spør om hun vil ha bedøvelse eller om hun vil fortsette uten. Jeg tror der er viktig at barn får lov til å være med å bestemme, slik får de følelsen av å ha kontroll over situasjonen. Har fungert utmerket for oss.

Anonymkode: 1f341...e79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør heller jobben deres og unngå at barna får hull. Det finnes så utrolig mange giddeløse foreldre som ikke tar den kampen med ungene sine. Synd ikke tannlegene melder flere til BV. Og ja, at noen kan få ett lite hull forstår jeg, men ikke gang etter gang. 

Anonymkode: 9dc91...98d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg borret uten bedøvelse, da jeg gikk i ca 3 klasse. Det gjorde virkelig vondt og opplevdes som tortur for min del. Har senere hørt fra tannlegen at jeg har nærvene høyt opp i tennene (eller noe sånt) og derfor opplever mer smerte en gjennomsnittet. Jeg har fått veldig tannlegeskrekk etter denne opplevelsen. Ville for eksempel heller opplevd fødselssmerte enn å måtte borre (til og med med bedøvelse). 

Anonymkode: b5f3a...4b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gjør heller jobben deres og unngå at barna får hull. Det finnes så utrolig mange giddeløse foreldre som ikke tar den kampen med ungene sine. Synd ikke tannlegene melder flere til BV. Og ja, at noen kan få ett lite hull forstår jeg, men ikke gang etter gang. 

Anonymkode: 9dc91...98d

Hvorfor er det så farlig med et hull eller to. Det er virkelig ingen stor sak.

Overvekt er problematisk, dårlig form er problematisk, røyking er veldig problematisk, men et hull i en tann er faktisk ikke noe problem. Det er så enkelt å fikse at jeg ikke forstår hvofor man skal skamme seg så voldsomt for å få det.

En annen ting er forestillingen om at det i motsetning til andre "helseproblemer" er så enkelt å holde tennene perfekte og at alt skyldes foreldrenes oppfølging av barna. Det er ikke slik. Det er mange faktorer som år med på å avgjøre hvor lett du får hull i tennene. Noen ganger er det viktigere å konsentrere seg om andre ting i livet enn å gjøre alt for å unngå hull.

Jeg selv har svert dårlige tenner. Det har ikke redusert min livskvalitet det aller minste.

Anonymkode: 5132f...d58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Gjør heller jobben deres og unngå at barna får hull. Det finnes så utrolig mange giddeløse foreldre som ikke tar den kampen med ungene sine. Synd ikke tannlegene melder flere til BV. Og ja, at noen kan få ett lite hull forstår jeg, men ikke gang etter gang. 

Anonymkode: 9dc91...98d

Vet ikke hvor du vil med denne, men det er nok ikke alltid så enkelt. Jenta vår har dype kløfter i jekslene. Tannlege har måttet bore flere ganger. Tannlegen har også forklart oss at de før i tiden ville boret før det oppstod hull i slike tilfeller, men det er de sluttet med. Til sammenligning har broren på 17 aldri hatt et hull. Han har normale tenner. Begge har samme rutiner når det gjelder tannstell. 

Anonymkode: 1f341...e79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hater den moraliseringen som alltid kommer i sånne tråder. Jeg har barn med refluks-plager som har ført til mange hull. Måtte lide meg gjennom mye moraliseringen før vi fikk diagnostisert "unnskyldningen" vår. 

Tenk om legen skulle moraliserende over håndhygiene, kosthold, mosjon, søvnhygiene og passelig påkledning hver gang man kom med en liten infeksjon da? 

Sukk og stønn. 

 

Anonymkode: 29078...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...