Gå til innhold

Dere bør øve mer med barnet med å gå på ski...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Var meldingen fra læreren på utviklingssamtalen. 

Vi er absolutt ingen skigåere og barnet går i grunn kun på ski når skolen krever det. Det er snakk på en 3. klassing.

Når det er sagt, så går barnet på hånball og ishockey på vinteren, og fotball og ridning på sommeren. Hun går også 2 dager i uken på aktivitets-SFO med svømming, tennis, orientering osv. 

I helgene som vi hsr tid og mulighet bruker vi beina og går tur, er på skøytebana eller i akebakken. 

Er det virkelig så ille at vi ikke prioriterer ski? 

Anonymkode: aa694...2fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo en prioriteringssak. Personlig ville jeg absolutt prioritert ski, det er ofte ugreit å ikke mestre. At barnet ikke er del av et felkesskap som involverer ski nå, kan hun jo fort bli det som ungdom/voksen. Og det blir ikke lettere med åra å lære seg det.

Anonymkode: 764bb...8e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis skolen har en del skidager så vil det gagne deres barn å bli litt stødigere på ski. Barnet vil da ha mer glede av, og henge med bedre sosialt på skidagene.

Spørsmålet bør heller være; hvorfor prioriterer dere bort ski?

Anonymkode: 4d3fe...239

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte ting bør mantrene på når man har barn. Ski, sykkkel, svømming og skøyter er aktiviteter det er lurt å mestre for å få bedre utbytte av sosiale dager/turer med skolen. Jeg liker hverken ski eller skøyter men prioriterer å gjøre disse aktivitetene lystbetonte for barnas skyld. Hadde læreren tatt opp dette hadde jeg virkelig satt inn støtet for å øve mer hjemme. 

Når de blir eldre er det lurt å øve på alpint eller snowboard også. 

Anonymkode: af03c...fac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere bør et sted der det pleier å være skiføre er det dumt for barnet å ikke lære seg å gå skikkelig på sko. Det er såpass vanlig å kunne at det blir flaut å ikke mestre. Det blir som å sykle. Alle forventer at en tiåring kan sykle.

Anonymkode: ed0a0...f48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler med deg. Har selv en andreklassing uten verken interessen eller lyst til å gå på ski, og han går absolutt deretter. Vi har øvd, og vært på flere turer hvert år fra han var 3-4 år gammel og det ser aldri ut til å sitte. 

Anonymkode: 61bb3...462

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Var meldingen fra læreren på utviklingssamtalen. 

Vi er absolutt ingen skigåere og barnet går i grunn kun på ski når skolen krever det. Det er snakk på en 3. klassing.

Når det er sagt, så går barnet på hånball og ishockey på vinteren, og fotball og ridning på sommeren. Hun går også 2 dager i uken på aktivitets-SFO med svømming, tennis, orientering osv. 

I helgene som vi hsr tid og mulighet bruker vi beina og går tur, er på skøytebana eller i akebakken. 

Er det virkelig så ille at vi ikke prioriterer ski? 

Anonymkode: aa694...2fe

Svømming kunne jeg ha forstått at var vesentlig å kunne, men her er læreren på jordet. Mange fra andre land er ikke skientusiaster, men har et rikt og aktivt liv med andre ting i fokus (slik som dere), og så lenge barnet kan det grunnleggende og klarer å gå enkleste løype med skolen, så bør ikke læreren blande seg i dette.

 

 

Anonymkode: c1780...2b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en vrangforestilling at barn må kunne stå på ski. Barn må kunne svømme, å ikke svømme bra er farlig. Man lever helt fint uten å mestre ski. Her jeg bor er det lite snø og jeg misliker intenst skigåing. Å reise 1,5 time for å gå på ski på hverdager er rett og slett umulig. Å reise 1,5 time for å gå på ski i helgen er jeg ikke villig til å prioritere. Hadde læreren kommet med slikt hadde jeg sagt rett ut at det ikke kom til å skje. 

Mine barn har aldri stått "nedover-ski". Ikke etterspør de det heller. Om de endrer mening når de blir større er det helt greit, da kan de legge tid og krefter i det selv.

Anonymkode: 0a395...304

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enkelte ting bør mantrene på når man har barn. Ski, sykkkel, svømming og skøyter er aktiviteter det er lurt å mestre for å få bedre utbytte av sosiale dager/turer med skolen. Jeg liker hverken ski eller skøyter men prioriterer å gjøre disse aktivitetene lystbetonte for barnas skyld. Hadde læreren tatt opp dette hadde jeg virkelig satt inn støtet for å øve mer hjemme. 

Når de blir eldre er det lurt å øve på alpint eller snowboard også. 

Anonymkode: af03c...fac

Du mangler kulturforståelse.

Og selv om vi tenker Norge: I Stavanger er det sjelden snø om vinteren i det hele tatt, og ingen steder å stå slalom eller snowboard. Eksperter på båt er derimot mange. Hvor mye om båt kan du?

Anonymkode: c1780...2b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg gitt beskjed om det prioriterer ikke vi. Vi lever et aktivt liv og mye ute med hund og hest, men ingen av oss liker å gå på ski. Bare tull at det er noe man må kunne. Svømming er en helt annen diskusjon. Det er livreddende.  

Anonymkode: 33fd1...021

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du mangler kulturforståelse.

Og selv om vi tenker Norge: I Stavanger er det sjelden snø om vinteren i det hele tatt, og ingen steder å stå slalom eller snowboard. Eksperter på båt er derimot mange. Hvor mye om båt kan du?

Anonymkode: c1780...2b9

Burde fått med «her jeg bor» i innlegget. Ser at barna har godt av å mestre disse tingene her vi bor. Siden HI har fått beskjed av læreren gjelder det sikkert der hun bor også. Jeg bor på Nøtterøy, 200 meter fra brygga hvor vi har båt. Mine to eldste har egen båt også. Dessverre har skolen aldri «båtdag» med unntak av turer hvor kravet er redningsvest. Så man må ikke ha kunnskap om båt på skolen (her vi bor). Vil ikke si jeg mangler kulturforståelse. Vet ikke helt hva du mener med det i denne sammenhengen. 

Anonymkode: af03c...fac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud. Det står i en eller annen plan at barna skal mestre både ditt og datt. Har hatt unger i skolen nå på 8.året og samtlige skidager har blitt avlyst pga dårlig/ikke egnet vær. Nei, jeg kjøper ikke ski til barna mine når det er ca en halv dag man kan gå på ski annenhvert år. Læreren her tilta på at ikke sønnen min kan/vil gå på skøyter. Nei, han ønsker ikke det. Han liker det ikke og været er sjeldent bra nok og vi har sjeldent tid. Han har spilt fotball og gått i korps og trent karate. Jeg tvinger han ikke til noe han ikke ønsker som ikke er nødvendig. Så får skolen bare bli sur!

Anonymkode: 6555f...72e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette må da gå under "Problemer vi har i Norge"

Her er det visstnok like viktig å kunne gå på ski som å svømme og lese. 

Anonymkode: 61bb3...462

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor dessverre i innlandet, så det pleier å være bra med snø hvis vi reiser litt i høyden. I år er det unormalt mye snø her, som andre steder. 

Jeg har en sykdom som gjør at jeg ikke klarer å delta på ski, men jeg klarer å følge barnet til aktiviteter. Far har alltid hatet ski og eier ikke et eget par. Vi har følt at vi har prioritert mye aktivitet, bare ikke ski. 

Ungdomsskolen her har ikke lenger skidag, og de velger å ake kjelke på barneskolens skidag. De andre dagene har de stort sett kunne velge å stå på skøyter i stedet for ski. Det er kun 2 dager de har måtte bruke ski på skolen. I fjor var det så lite snø nede ved skolen at de ikke gikk på ski. 

 

Hi

Anonymkode: aa694...2fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Herregud. Det står i en eller annen plan at barna skal mestre både ditt og datt. Har hatt unger i skolen nå på 8.året og samtlige skidager har blitt avlyst pga dårlig/ikke egnet vær. Nei, jeg kjøper ikke ski til barna mine når det er ca en halv dag man kan gå på ski annenhvert år. Læreren her tilta på at ikke sønnen min kan/vil gå på skøyter. Nei, han ønsker ikke det. Han liker det ikke og været er sjeldent bra nok og vi har sjeldent tid. Han har spilt fotball og gått i korps og trent karate. Jeg tvinger han ikke til noe han ikke ønsker som ikke er nødvendig. Så får skolen bare bli sur!

Anonymkode: 6555f...72e

Nei Gud forby hvis prinsen din må gjøre noe han ikke har lyst til....

Anonymkode: 3d18d...c79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei Gud forby hvis prinsen din må gjøre noe han ikke har lyst til....

Anonymkode: 3d18d...c79

Nettroll. 

Det er noe begrenset hvor mye påtvunget aktivitet gagner noen som helst.

Anonymkode: 61bb3...462

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nei Gud forby hvis prinsen din må gjøre noe han ikke har lyst til....

Anonymkode: 3d18d...c79

Han er ikke noe prins og han må gjøre ganske mye han ikke har lyst til, men når jeg har 3 unger med ditto fritidsaktiviter så gidder jeg faktisk ikke å trumfe gjennom skøyter og ski i en ellers så pressa hverdag fordi skolen mener at de kommer til å dumpe skolen om de ikke får det til!

Anonymkode: 6555f...72e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Burde fått med «her jeg bor» i innlegget. Ser at barna har godt av å mestre disse tingene her vi bor. Siden HI har fått beskjed av læreren gjelder det sikkert der hun bor også. Jeg bor på Nøtterøy, 200 meter fra brygga hvor vi har båt. Mine to eldste har egen båt også. Dessverre har skolen aldri «båtdag» med unntak av turer hvor kravet er redningsvest. Så man må ikke ha kunnskap om båt på skolen (her vi bor). Vil ikke si jeg mangler kulturforståelse. Vet ikke helt hva du mener med det i denne sammenhengen. 

Anonymkode: af03c...fac

Med Kulturforståelse her så mener jeg når man selektivt legger overdreven vekt på noe som er en del av ens egen kultur, uten at det er objektiv grunn til det.

Blir litt som ullklær i Norge (keg digger ull, men det er ikke vesentlig for god påkledning). Du skal ikke lenger enn til Danmark eller Sverige før de rister på hodet av vår ullfetisj. Omtrent ingen bruker ull der.

Anonymkode: c1780...2b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette må da gå under "Problemer vi har i Norge"

Her er det visstnok like viktig å kunne gå på ski som å svømme og lese. 

Anonymkode: 61bb3...462

My point exactly...

Anonymkode: c1780...2b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Helt greit å ikke prioritere det. Jeg har alltid hatet å stå på ski. Jeg ble ikke mobbet fordi jeg var dårlig til å gå på ski. Jeg overlevde den ene dagen i året det var skidag med mine dårlige skikunnskaper. Går nok helt fint å prioritere vekk å bli god på ski hvis ungen heller ikke er særlig interessert. 

Anonymkode: 4ce9d...198

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei Gud forby hvis prinsen din må gjøre noe han ikke har lyst til....

Anonymkode: 3d18d...c79

Veldig nysgjerrig på hva du mener med dette? Er det virkelig så gale om man ikke står på/liker ski? Ingen av oss har noen gang ønsket eller brydd seg med slikt, er vi dårligere foreldre da? Det er ganske spesielt og arrogant å mene at "alle" i Norge skal kunne stå på ski. 

Anonymkode: 9c804...1ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Med Kulturforståelse her så mener jeg når man selektivt legger overdreven vekt på noe som er en del av ens egen kultur, uten at det er objektiv grunn til det.

Blir litt som ullklær i Norge (keg digger ull, men det er ikke vesentlig for god påkledning). Du skal ikke lenger enn til Danmark eller Sverige før de rister på hodet av vår ullfetisj. Omtrent ingen bruker ull der.

Anonymkode: c1780...2b9

Temaet er om det er lurt å øve på skigåing og om dette burde prioriteres i en travel hverdag. Trodde du helt oppriktig at jeg trengte en forklaring? Du er jo helt på viddene. 

Dette forumet har blitt helt merkelig.

 

Anonymkode: af03c...fac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Temaet er om det er lurt å øve på skigåing og om dette burde prioriteres i en travel hverdag. Trodde du helt oppriktig at jeg trengte en forklaring? Du er jo helt på viddene. 

Dette forumet har blitt helt merkelig.

 

Anonymkode: af03c...fac

Nei, hovedtemaet her er om læreren har rett i at det å stå godt på ski er noe man bør kunne.

Anonymkode: c1780...2b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nei, hovedtemaet her er om læreren har rett i at det å stå godt på ski er noe man bør kunne.

Anonymkode: c1780...2b9

Man bør kunne en del matte for å greie seg i dagens samfunn.

Man må ikke kunne gå på ski.

Hilsen en danske som har levd fint i Norge i 20 år uten ski på beina og som har mange voksne norske venner som ikke har rørt et par ski siden de ble tvunget på tur i skoletiden.

Anonymkode: 75b8f...446

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...