Gå til innhold

Hvor lang tid i forveien bør en sende ut innbydelse til dåp?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har gitt beskjed til familie muntlig eller på sms så fort jeg har visst datoen, også har innbydelsen kommet etterhvert.

Anonymkode: 76c27...fc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet er jo oftest ca 3 måneder når det blir døpt, og det er jo bare den absolutt aller nærmeste familie + faddere som det er aktuelt å invitere, så da holder det med noen uker. 4-6 uker er vel passe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, aanonym skrev:

Barnet er jo oftest ca 3 måneder når det blir døpt, og det er jo bare den absolutt aller nærmeste familie + faddere som det er aktuelt å invitere, så da holder det med noen uker. 4-6 uker er vel passe. 

??? 🤣🤣🤣

Anonymkode: ef157...d71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

??? 🤣🤣🤣

Anonymkode: ef157...d71

Hva lurer du på, hvorfor ler du så du griner?

Anonymkode: e5f1c...6ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva lurer du på, hvorfor ler du så du griner?

Anonymkode: e5f1c...6ac

Lurer heldigvis ikke på noe 🤣 ler fordi svaret ditt var komisk. Regner med du spøkte 

Anonymkode: ef157...d71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Lurer heldigvis ikke på noe 🤣 ler fordi svaret ditt var komisk. Regner med du spøkte 

Anonymkode: ef157...d71

Det er ikke meg du siterte. Men jeg lurer oppriktig på hva du ler av, hva var komisk med svaret hennes?

Anonymkode: e5f1c...6ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste nettopp i «skikk og bruk» fra 1960 Der det står «innen rimelig tid (14 dager)», men selv sa jeg fra en mnd før og folk fikk innbydelser 3uker i forveien

Anonymkode: da4fb...522

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke meg du siterte. Men jeg lurer oppriktig på hva du ler av, hva var komisk med svaret hennes?

Anonymkode: e5f1c...6ac

Les det igjen så forstår du 👍

Anonymkode: ef157...d71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Les det igjen så forstår du 👍

Anonymkode: ef157...d71

Jeg forstår heller ikke hva du ler så voldsomt av?

Anonymkode: da872...614

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Les det igjen så forstår du 👍

Anonymkode: ef157...d71

Nei, jeg gjør ikke det. Kan du ikke bare si det?

Anonymkode: e5f1c...6ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg forstår heller ikke hva du ler så voldsomt av?

Anonymkode: da872...614

Ikke mitt problem 👍 

Anonymkode: ef157...d71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

??? 🤣🤣🤣

Anonymkode: ef157...d71

Skjønner heller ikke hva du driver med her... 

Anonymkode: 26e55...712

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke mitt problem 👍 

Anonymkode: ef157...d71

Siden du ikke evner å svare, så regner jeg med at bare er ute etter å lage kvalm. Hva er vitsen med det?

Anonymkode: e5f1c...6ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Siden du ikke evner å svare, så regner jeg med at bare er ute etter å lage kvalm. Hva er vitsen med det?

Anonymkode: e5f1c...6ac

Prøver å tøffe seg etter å ha skjønt at hun har dritt seg ut, med en kommentar som gjør at hun driter seg ut nok en gang. Godt gjort, forresten!

Anonymkode: 26e55...712

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er greit å si fra når man selv har bestemt dato. Hvis man ønsker å sende ut ordentlige invitasjoner så vil jeg tro man gjør det så fort man rekker etter at datoen er bestemt. Ingen grunn til å vente med å invitere folk hvis man selv vet datoen.

Anonymkode: 02c39...9d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil vel variere fra familie til familie, men minimum 4-6 uker før må vi praktisere selv med nærmeste familie da det er mye som skjer planlagt langt frem i tid for en del faktisk og noen har et stykke å kjøre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sendt ut innbydelser, har bare sagt fra muntlig. Er jo bare nærmeste familie og faddere som blir invitert (her i alle fall, sikkert noen som inviterer hele slekta), så har ikke giddet å styre med innbydelser. Men det har jo ikke blitt så mange ukene før da. Datoen blir jo gjerne ikke bestemt før ungen er noen uker gammel....

Anonymkode: 9e426...e25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke meg du siterte. Men jeg lurer oppriktig på hva du ler av, hva var komisk med svaret hennes?

Anonymkode: e5f1c...6ac

Det lurer jeg virkelig på også......???

Anonymkode: 9e426...e25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det lurer jeg virkelig på også......???

Anonymkode: 9e426...e25

Hun mener sikkert at den "fasiten" langt fra gjelder alle 

Det er slett ikke alle som døper når barnet er 3 mnd, jeg vet om flere som har ventet til barnet er rundt 6 mnd 

Det er slett ikke alle som bare inviterer nærmeste familie, det er mange som inviterer hele storfamilien og også venner. Forrige dåp jeg var i var det 70 gjester i leid lokale og ungen var 6 mnd gammel 

Så selv om vi bare hadde nærmeste familie, hjemme i stua, da ungen var 3,5 mnd vet jeg da at ikke alle andre gjør på samme måte 

Anonymkode: 76c27...fc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvor nært man bor.

Her er slekten fordelt på to land, så ca dåbstidspunkt var diskutert i god tid før fødslen med de aktuelle personer. Og dåpen skjedde ved 8 måneder, fordi det da traff en ferie hvor folk hadde mulighet for å komme reisende. 

Bor slekten samlet i samme bygd holder det kanskje med 14 dagers varsel.

Vi reiser og flytter langt mer nå enn det som var vanlig går 50 år siden. Folk bor ikke nødvendigvis samlet på ett sted å møtes i kirken hver søndag uansett. Da krever det litt lengre varsel og litt andre hensyn enn i gamle dager om man skal greie å samle den nermeste slekta. 

Gjør det slik det passer for dere og familien deres. Dere vet jo om det er spesielle hensyn å ta.

Anonymkode: 75a3f...eec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gitt beskjed når vi har ordnet med kirka og funnet passende dato. Husker ikke nå hvor lenge før dette har vært, kanskje 4-6 uker. Har ikke sendt ut invitasjoner, men vært i dialog med faddere om når de hadde mulighet å komme, og planlagt med kirka litt utfra det.

Begge mine var ca 4 mnd

Anonymkode: f2261...0d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...