Gå til innhold

Når er det normalt at barn kan være hjemme alene mens man drar på butikken o.l


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har tvillinger på 4 så vet det er en stund til enda, men lurer litt på det? At man er borte en halvtime o.l. Når er det liksom forsvarlig?

 

Samme med å dra ut på kvelden på restaurant ? (ikke alkohol og ikke senere enn kl 22)  Når kan de det uten at det blir sett på som uansvarlig?

Anonymkode: 95b87...4e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min har begynt å spørre etter det selv. Han går i 1.klasse. Jeg har tatt oppfordringen og alt ham være hjemme mensen og lillesøster er på butikken. 

Anonymkode: d73eb...86b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjølvsagt individuelt utifra kor ansvarlig og trygge dei er. Mine forslag; 

Gå på butikken og la barnet være heime, ca rundt 6 år. 

Foreldre ute til 22 på kvelden, ca 10-12 år. Og ville satt som krav at barna var våkne pga brann.

Anonymkode: c4afd...904

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundt skolealder, 6-7 år har mine begynt være litt alene hjemme.

Jentene mine er nå 8 og 9 år og kan fint være hjemme alene et par timer, men jeg har aldri dratt fra de etter deres sengetid. Jeg har f.eks reist på foreldremøte og vært hjemme klokken 20, da har de lagt seg når jeg har kommet hjem.

Anonymkode: f2a55...d3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en på åtte som vil være litt hjemme alene. Han er hjemme en halvtime til time alene etter skolen og vil gjerne være hjemme hvis lillesøster og jeg skal feks skal til byen eller på en aktivitet. Han begynte først når han var sju å prøve seg litt, han har til tider vært litt husredd og ikke ville vært alene i en av etasjene engang.

Anonymkode: 8dfc5...6f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minste her var 4 da han var alene hjemme første gang. Han ville det selv og jeg skulle bare svippe storesøster til skolen og jeg ble borte i 5-10 min. Da han var 5 var han alene mens jeg var i butikker. Nå er han 7 og er alene hjemme et par timer hver dag. Storesøster begynte å være alene hjemme da hun var 6 år. 

Ute om kveldene vil jeg tenke man kan når barna har normal leggetid etter 22 på kvelden. Mine er 7 og 9 og legger seg senest 21.00 i helgene, så det er ikke aktuelt her enda. Dessuten krangler de for mye til at de klarer det. Kanskje om 3-4 år eller noe slikt. Har ei på 17 som var alene hjemme en helg da hun var 16, og det gikk fint. Hun kunne vært hos faren sin, men valgte å være hjemme alene hos meg.

Anonymkode: c35cc...8da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Storesøster: Hun var 9 før hun klarte å være litt alene uten å bli helt panisk. Nå er hun 10 og det går helt greit. Så lenge det er på dagtid.

Lillebror: Mye mer selvsikker. Han har være alene hjemme fra ca 8 år. Han fikk ikke være alene før det for han fandt på så mye rart når ingen voksne så ham...

Skal jeg bort på kvelden skaffer jeg barnevakt. Regner med at om et års tid kan vi forsøke med at de er våkne alene på kveld. Skal de sove alene bør de nok være enda litt eldre. 

Men slik er mine barn. Andre barn kan være klar tidligere.

Anonymkode: 217d5...c5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4,5 år. Når hun ville være hjemme mens jeg kjørte på butikken. Borte i 15 min ca. Ikke noe problem.

 

 

Anonymkode: 35912...a51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min var hjemme alene fra han var 5, nå er han 10 og hjemme en hel dag hvis han er syk eller vi ska bort og han ikke vil være med :)

Anonymkode: aacfc...b53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 min på nærbutikken for å kjøpe melk du var gått tom for: 5-6 år for mine

Ukeshandling 1 time: 7-8 år

Restaurant 1-2 timer: vet ikke. Har ikke kommet så langt enda. Eldste er 8 år

 

 

Anonymkode: 01a69...58f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her begynte vi litt på slutten av 1.klasse med at hun var alene mens vi gjorde små ærend på 15-30 min. 

Anonymkode: 87818...880

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ser flere skriver 4 og 5 år - altså.. på godt norsk: HÆ? 

Anonymkode: 2b785...8a8

..enig..😵

Anonymkode: a1dbd...f3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en på 4.5 år. Lengste jeg er borte er i postkassen. Aldri i verden om jeg hadde dratt på butikken. 

Anonymkode: 18f38...295

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan sønnen være alene hjemme i 30min ish, både på dag og kveld(før legging) når jeg lufter hunden. Etter legging så er det 5-10 min.

Han blir 6år og synes det er helt greit selv.

Anonymkode: a2ada...ec7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte ved 4.5 års alderen. 10-20 min, ikke mens det var mørkt, og med alle tenkelige og utenkelige kontakter dratt ut. Ville det selv. Øvde et par ganger som han trodde han var hjemme alene, videre under uvitende oppsyn av naboene. Gikk veldig bra det altså!

Anonymkode: 2d88d...bf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ser flere skriver 4 og 5 år - altså.. på godt norsk: HÆ? 

Anonymkode: 2b785...8a8

For alle har det sikkert likt som deg? Eller har du dårlige evner til å forestille deg at andre har det annerledes?

Jeg kunne være borte 5 min på butikken 100 m borti gata mens barnet satt hjemme og så iPad, mens naboen (vegg i vegg som barnet kjenner veldig godt) var ute i hagen sin. Barnet var 5 og ønsket selv å vente hjemme.  

Folk bor forskjellig, ulike naboforhold, noen barn er mer modne, osv  

Folk som tror deres måte å gjøre det på gjelder alle: HÆ?

 

Anonymkode: 01a69...58f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For alle har det sikkert likt som deg? Eller har du dårlige evner til å forestille deg at andre har det annerledes?

Jeg kunne være borte 5 min på butikken 100 m borti gata mens barnet satt hjemme og så iPad, mens naboen (vegg i vegg som barnet kjenner veldig godt) var ute i hagen sin. Barnet var 5 og ønsket selv å vente hjemme.  

Folk bor forskjellig, ulike naboforhold, noen barn er mer modne, osv  

Folk som tror deres måte å gjøre det på gjelder alle: HÆ?

 

Anonymkode: 01a69...58f

Men nå legger du jo ord i munnen min. Det tilfellet du beskriver er det jo ingen som har sagt noe om, og dersom det var tilfelle: at foreldrene var 100 meter nede i gata i 5 minutter mens naboen følger med barnet fra hagen - da anser jeg ikke barnet som alene hjemme. Da er barnet under oppsyn, og det er det ingen som har nevnt og dermed ikke det jeg svarte på.

Det JEG har svart på er de som sier de har latt 4-5 åringene sine være hjemme mens de har KJØRT til butikken (antar at de kjører mer enn 100 meter, men som du sier - folk er forskjellige så hva vet vel jeg). Og det var ikke snakk om bare korte 5 minutter, men 10, 15, 20 og opp til 30 minutter.

Man er selvfølgelig forskjellig som du sier og sannsynligvis har det gått greit med også disse barna, men nå er dette et forum hvor de aller fleste ytrer sin egen mening og jeg velger å gjøre det ved å si at DET syns jeg faktisk er uansvarlig. 

Anonymkode: 2b785...8a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men nå legger du jo ord i munnen min. Det tilfellet du beskriver er det jo ingen som har sagt noe om, og dersom det var tilfelle: at foreldrene var 100 meter nede i gata i 5 minutter mens naboen følger med barnet fra hagen - da anser jeg ikke barnet som alene hjemme. Da er barnet under oppsyn, og det er det ingen som har nevnt og dermed ikke det jeg svarte på.

Det JEG har svart på er de som sier de har latt 4-5 åringene sine være hjemme mens de har KJØRT til butikken (antar at de kjører mer enn 100 meter, men som du sier - folk er forskjellige så hva vet vel jeg). Og det var ikke snakk om bare korte 5 minutter, men 10, 15, 20 og opp til 30 minutter.

Man er selvfølgelig forskjellig som du sier og sannsynligvis har det gått greit med også disse barna, men nå er dette et forum hvor de aller fleste ytrer sin egen mening og jeg velger å gjøre det ved å si at DET syns jeg faktisk er uansvarlig. 

Anonymkode: 2b785...8a8

Jeg legger overhodet ingen ord i din munn. Folk trenger da ikke beskrive sin hjemmesituasjon så detaljert som jeg gjør ovenfor for at du skal skjønne at det går an å gjøre ting forskjellig???? 

Anonymkode: 01a69...58f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg legger overhodet ingen ord i din munn. Folk trenger da ikke beskrive sin hjemmesituasjon så detaljert som jeg gjør ovenfor for at du skal skjønne at det går an å gjøre ting forskjellig???? 

Anonymkode: 01a69...58f

Når noen spør om hvor gammelt et barn var da det fikk være alene hjemme første gang ser jeg det som ganske viktig informasjon å nevne at naboen var 10-15 meter unna og fulgte med. Handler ikke om å beskrive hjemmesituasjon - det handler om at da var faktisk barnet under oppsyn og det er en helt annen situasjon enn å si at barnet var ALENE hjemme i 30 min. 

Anonymkode: 2b785...8a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ser flere skriver 4 og 5 år - altså.. på godt norsk: HÆ? 

Anonymkode: 2b785...8a8

Datteren min er 3,5 år nå og ser ikke for meg i min villeste fantasi at jeg skal la henne være alene om 6 mnd...

Anonymkode: 2b094...cf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ser flere skriver 4 og 5 år - altså.. på godt norsk: HÆ? 

Anonymkode: 2b785...8a8

Altfor tidlig !

Anonymkode: 92d33...f4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ser flere skriver 4 og 5 år - altså.. på godt norsk: HÆ? 

Anonymkode: 2b785...8a8

Er det rart, siden flere unger her inne lager middag fra de er 3 år :roll: Klart de kan være alene hjemme når de er 4-5 år da :roll: Bare på dib/bim :legrine:

Anonymkode: e94f0...d0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...