Gå til innhold

Får barna mine for mye lommepenger?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel nettopp det som gjør at jeg noen ganger er redd jeg gir for mye. Det siste halvåret har de nok brukt 2500-3000 kr på ting og nå har de igjen 1500-2000 krpå kortene sine. Og de bruker ikke særlig av pengene de får til jul og bursdag heller, så der har de vel 3500 kr nå. De er jo steinrike for å være så små. 

Anonymkode: a293e...620

Mine unger har to kontoer hver, en lommepengekonto og en høyrentekonto.

Vi setter bursdagspenger osv inn på høyrentekontoen hvor de da sparer til større ting og ikke kan bruke penger uten godkjenning fra meg. Det de har på kortet sitt styrer de jo selv hvordan de bruker.

Kanskje dere også skulle opprette en konto til og snakke med dem om å spare til større ting, noe som ligger frem i tid, moped, førerkort, el-sykkel, pc eller hva det nå måtte være de ønsker seg i fremtiden, bolig kanskje? Så kan dere overføre en del av overskuddet hver måned fra lommepengekonto til sparekonto.

Anonymkode: 2de2a...cd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

lite, min 11 og 15 åringen får 3000 i mnd på kortet sitt, de har stort sett 1500 igjen, så de blir aldri tomme

Anonymkode: 25b22...068

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som synes et par tre tusen er mye til tenåringer så skjønner jeg det hvis dere har små barn. Det ville jeg også tenkt når de ikke var så gamle. Når dere får større barn vil dere nok fort oppdage at ungdommer har litt større behov. 2-4000,- i mnd er ikke unormalt mye da.

Anonymkode: 46e5f...7df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Til dere som synes et par tre tusen er mye til tenåringer så skjønner jeg det hvis dere har små barn. Det ville jeg også tenkt når de ikke var så gamle. Når dere får større barn vil dere nok fort oppdage at ungdommer har litt større behov. 2-4000,- i mnd er ikke unormalt mye da.

Anonymkode: 46e5f...7df

Jeg synes det er kjempemye, fordi jeg har ikke i nærheten så mye å bruke på meg selv engang. Så hadde aldri gitt så mye til en tenåring heller

Anonymkode: fd499...d1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

lite, min 11 og 15 åringen får 3000 i mnd på kortet sitt, de har stort sett 1500 igjen, så de blir aldri tomme

Anonymkode: 25b22...068

Får de 3000 hver eller på deling. Høres mye ut synes jeg.. Min 5 klassing får ikke lommepenger, han får dog alt han trenger av oss.

Anonymkode: 95097...de3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Får de 3000 hver eller på deling. Høres mye ut synes jeg.. Min 5 klassing får ikke lommepenger, han får dog alt han trenger av oss.

Anonymkode: 95097...de3

Han har en kompis som får 500 i måneden, han er stadig å McDonalds etter skolen.Og det ønsker ikke jeg.

Anonymkode: 95097...de3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

lite, min 11 og 15 åringen får 3000 i mnd på kortet sitt, de har stort sett 1500 igjen, så de blir aldri tomme

Anonymkode: 25b22...068

Men hva skal de bruke pengene på? Buss, trening, kino, godteri, klær, gaver til venner som har bursdag e.l? 3000 i rent forbruk hvis foreldre dekker resten er jo sinnsykt for 11- og 15-åringer. 

Min 11-åring får 50 kroner i uken. For de pengene må han kjøpe lørdagsgodt (om han vil ha noe) eller han kan spare pengene. Han må ta inn posten, holde rommet ryddig og sørge for at matboksen kommer ut av sekken og på kjøkkenbenken. Han er ellers flink til og hjelpe til og lett å be. Jeg forventer hjelp uten å måtte betale for alt. 

Anonymkode: e20d0...19e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to eldste på 8 og 10 år får 50kr i uken. Dette får de uansett, jeg betaler de ikke for å hjelpe til hjemme. For det er helt normalt at man hjelper til i hjemmet sitt. Men de kan tjene ekstra penger, vi har Gimi og jeg legger ut oppgaver der som de kan gjøre. Og når de har tjent 200kr der så får de pengene ut i kontanter. 

Pengene kan de bruke som de vil(men ikke på brus, snop, fast food mat og slikt uten å spørre) Om de vil kjøpe et blad, en leke eller noe slikt så får de spare til det selv. Men de er heldigvis flinke til å spare, for de ser nå når de har egne penger hva ting koster og at pengene forsvinner når de kjøper noe.

Anonymkode: b73cb...042

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min snart 11 åring får 100 kr i uka. Da må han rydde rommet, tømme oppvaskmaskinen,gå med søpla og  hente lillebror på Aks om jeg spør om det.

Han tjener noen ganger ekstra om han må hente lillebror 3-4 ganger i uka eller må følge lillebror på trening.

I dag har han tjent 200 kr ekstra ved å stable en pall med ved og måkt kvarte hyttetaket.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine får  halvparten. Da betaler vi det aller meste, men de må selv etale suvernirere på tur, julegaver, stort sett kanoturer med venner ol. 

Anonymkode: fc52b...c9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Får de 3000 hver eller på deling. Høres mye ut synes jeg.. Min 5 klassing får ikke lommepenger, han får dog alt han trenger av oss.

Anonymkode: 95097...de3

de får 3000 hver

Anonymkode: 25b22...068

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Han har en kompis som får 500 i måneden, han er stadig å McDonalds etter skolen.Og det ønsker ikke jeg.

Anonymkode: 95097...de3

mine er aldri på mc donalds heldigvis, de er veldig nøye på hva de spiser, sikkelig sportsidioter, en fotball og en hockey gutt

Anonymkode: 25b22...068

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men hva skal de bruke pengene på? Buss, trening, kino, godteri, klær, gaver til venner som har bursdag e.l? 3000 i rent forbruk hvis foreldre dekker resten er jo sinnsykt for 11- og 15-åringer. 

Min 11-åring får 50 kroner i uken. For de pengene må han kjøpe lørdagsgodt (om han vil ha noe) eller han kan spare pengene. Han må ta inn posten, holde rommet ryddig og sørge for at matboksen kommer ut av sekken og på kjøkkenbenken. Han er ellers flink til og hjelpe til og lett å be. Jeg forventer hjelp uten å måtte betale for alt. 

Anonymkode: e20d0...19e

11åringer spiller hockey så ca 1000 kr går med på utstyr i mnd, ca 100 kr til buss i mnd, han liker helst og gå,men ikke når det er så glatt som nå, og de resten 400 blir brukt på forskjellig ting med venner og slikt, så er han flink til og spare ca 1500 hver mnd til div større ting han ønsker seg :)

15 åringen :

bruker ca 500-800 kr på nye fotballsko hver vår ( ellers går disse pengene til gaver og slik når han er i bursdag eller jul )

han betaler ca 350 hver mnd til fadderbarnet sitt i colombia

500 til busskort

ca 1000 kr på bowling, finne ting med venner på og mat på skolen

så sparer han stort sett resten og det er alt fra 500-1500 i mnd, ikke alltid han bruker mye,men noen ganger bruker han en del

Anonymkode: 25b22...068

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...