Gå til innhold

Ville dere donert egg, for en million?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Herregud...

Anonymkode: 79fa6...f10

Men det er sant. En kvinne må søke om å sterilisere seg og egg donasjon og surrogati er forbudt. Men trenger ikke søke for å sterilisere seg og kan donere sæd dersom de ønsker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, ulenissen skrev:

Men det er sant. En kvinne må søke om å sterilisere seg og egg donasjon og surrogati er forbudt. Men trenger ikke søke for å sterilisere seg og kan donere sæd dersom de ønsker. 

Men det er jo store forskjeller da. Sterilisering av menn er som oftest reversibelt, det er det ikke for kvinner. Det er også enklere å donere for menn, de trenger ikke gå gjennom noe for å gjøre det. Surrogati er jo også en belastning, noe sæd donasjon ikke er. Hadde man kunne donert egg på samme måte som sæd så hadde de nok vært mer sidestilt. 

Anonymkode: 79fa6...f10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne gjort det for noen som sto meg nær, men å selge eggene mine hadde jeg aldri gjort. 

Det åpner for handel med liv og det er en reell fare for at sårbare kvinner blir utnyttet i en slik transaksjon. 

Derfor er jeg også i mot surrugati fra fattige land som India. 

Anonymkode: 1d0ef...86a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det er jo store forskjeller da. Sterilisering av menn er som oftest reversibelt, det er det ikke for kvinner. Det er også enklere å donere for menn, de trenger ikke gå gjennom noe for å gjøre det. Surrogati er jo også en belastning, noe sæd donasjon ikke er. Hadde man kunne donert egg på samme måte som sæd så hadde de nok vært mer sidestilt. 

Anonymkode: 79fa6...f10

Men det er jo store forskjeller da. Sterilisering av menn er som oftest reversibelt, det er det ikke for kvinner. Så siden det ikke er reversibelt kan ikke kvinner ta avgjørelsen på egenhånd? For min del er jeg ferdig med barn, og skulle jeg blitt gravid nå hadde jeg heller tatt abort. Dette gir også menn en større bestemmelsesrett i forhold; om de ikke ønsker (flere) barn kan de gå bort og sterilisere seg, mens kvinner, vi må enten slite med hormoner i en lang periode av livet, ta abort om uhellet skulle være ute, eller akseptere å få barn som ikke er ønsket. Eller selvfølgelig søke en nemd om å få være så elskverdig og få lov å bestemme permanent over eget liv. 

Det er også enklere å donere for menn, de trenger ikke gå gjennom noe for å gjøre det. De fleste kvinner er i stand til å avgjøre selv hvorvidt de ønsker å gå gjennom prossessen med å hente ut egg. Man kan få opplysningene man trenger ved enten å oppsøke en fertilitetsklinikk, via fastlege eller ved selv å søke opp informasjon. 

Surrogati er jo også en belastning, noe sæd donasjon ikke er. Surrogati er mer omfattende enn å donere både det ene pg det andre, man har ingen garantier for ikke å bli dårlig i et svangerskap, men nå er vel dette noe kvinner med enkle svangerskap hadde foretrukket mer enn de som ligger med hyperemesis eller er låst til stuen med bekkenløsning. Skulle ordningen vært gjennomførbar ville det med stor sannsynlighet måtte dekkes av kommende foreldre. 

Hadde man kunne donert egg på samme måte som sæd så hadde de nok vært mer sidestilt. Dette anser jeg som tvilsomt. Kvinner er langt fra likestilt i dagens samfunn, og det hadde nok dukket opp flere grunner til hvorfor ikke det er greit å donere bort egg slik. 

Anonymkode: d303e...010

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men det er jo store forskjeller da. Sterilisering av menn er som oftest reversibelt, det er det ikke for kvinner. Så siden det ikke er reversibelt kan ikke kvinner ta avgjørelsen på egenhånd? For min del er jeg ferdig med barn, og skulle jeg blitt gravid nå hadde jeg heller tatt abort. Dette gir også menn en større bestemmelsesrett i forhold; om de ikke ønsker (flere) barn kan de gå bort og sterilisere seg, mens kvinner, vi må enten slite med hormoner i en lang periode av livet, ta abort om uhellet skulle være ute, eller akseptere å få barn som ikke er ønsket. Eller selvfølgelig søke en nemd om å få være så elskverdig og få lov å bestemme permanent over eget liv. 

Det er også enklere å donere for menn, de trenger ikke gå gjennom noe for å gjøre det. De fleste kvinner er i stand til å avgjøre selv hvorvidt de ønsker å gå gjennom prossessen med å hente ut egg. Man kan få opplysningene man trenger ved enten å oppsøke en fertilitetsklinikk, via fastlege eller ved selv å søke opp informasjon. 

Surrogati er jo også en belastning, noe sæd donasjon ikke er. Surrogati er mer omfattende enn å donere både det ene pg det andre, man har ingen garantier for ikke å bli dårlig i et svangerskap, men nå er vel dette noe kvinner med enkle svangerskap hadde foretrukket mer enn de som ligger med hyperemesis eller er låst til stuen med bekkenløsning. Skulle ordningen vært gjennomførbar ville det med stor sannsynlighet måtte dekkes av kommende foreldre. 

Hadde man kunne donert egg på samme måte som sæd så hadde de nok vært mer sidestilt. Dette anser jeg som tvilsomt. Kvinner er langt fra likestilt i dagens samfunn, og det hadde nok dukket opp flere grunner til hvorfor ikke det er greit å donere bort egg slik. 

Anonymkode: d303e...010

Det er bare før fylte 25 en må søke? Voksne kvinner kan da fritt sterilisere deg de? Du bare leter etter noe du kan vri på til ditt forsvar, går ikke det finner du opp noe. 

Anonymkode: 79fa6...f10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke gitt bort egg gratis, men for god betaling og juridisk sikring (slik at jeg ikke måtte betale bidrag ol) ville jeg gjerne gjort det.

Anonymkode: 01781...0cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kunne gjort det for noen som sto meg nær, men å selge eggene mine hadde jeg aldri gjort. 

Det åpner for handel med liv og det er en reell fare for at sårbare kvinner blir utnyttet i en slik transaksjon. 

Derfor er jeg også i mot surrugati fra fattige land som India. 

Anonymkode: 1d0ef...86a

 

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men det er jo store forskjeller da. Sterilisering av menn er som oftest reversibelt, det er det ikke for kvinner. Det er også enklere å donere for menn, de trenger ikke gå gjennom noe for å gjøre det. Surrogati er jo også en belastning, noe sæd donasjon ikke er. Hadde man kunne donert egg på samme måte som sæd så hadde de nok vært mer sidestilt. 

Anonymkode: 79fa6...f10

Men å donere en nyre er også en stor belastning for kroppen og heller ikke reversibelt, men da trenger man ikke søke, da bestemmer man helt selv. Hvorfor skal det være annerledes med å donere egg? Og er ikke den enkelte kvinne i stand til å ta stilling til hvor vidt hun vil utsette seg for behandlingen man må gjennom?

og hvorfor kan ikke en voksen frisk kvinne bære frem noen andres barn dersom hun ønsker det? Ja det er en stor ting å gjøre, men å føde egne barn og i tillegg oppdra dem er en enda større oppgave. Hvorfor kan ikke voksne oppegående kvinner få bestemme over sine egne forplantningsorgan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er bare før fylte 25 en må søke? Voksne kvinner kan da fritt sterilisere deg de? Du bare leter etter noe du kan vri på til ditt forsvar, går ikke det finner du opp noe. 

Anonymkode: 79fa6...f10

Nei det er bare etter fylte 25 kvinner kan søke 😊 

https://nhi.no/familie/seksualitet-og-prevensjon/sterilisering-kvinne/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.2.2018 den 20.02, Anonym bruker skrev:

Forskjellen, i mine øyne, er at mannens sperm er noe som sendes ut av kroppen i tide og utide. Menn produserer sæd hele tiden og millioner av sædceller "går til spille", ved hvert eneste runk eller runde i høyet. Det er blitt rimelig seksualisert, fremfor noe annet i vårt samfunn og man ser det ikke lenger som kun forplantningsvæske. Egg derimot, er noe annet. Vi har et bestemt antall, fra fødsel til vi dør, som kun slippes ved et bestemt tidspunkt i måneden, helt uavhengig av sex. 

Prosessen ved å hente ut et egg er dessuten langt mer komplisert enn ved sæd-donasjon. 

Anonymkode: cfd06...886

Jeg føler fortsatt at jeg ikke har hørt et godt argument. Dette var vel kanskje et av de tynnere argumentene jeg har hørt...... 

Anonymkode: 2ef5e...8fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ulenissen skrev:

 

Men å donere en nyre er også en stor belastning for kroppen og heller ikke reversibelt, men da trenger man ikke søke, da bestemmer man helt selv. Hvorfor skal det være annerledes med å donere egg? Og er ikke den enkelte kvinne i stand til å ta stilling til hvor vidt hun vil utsette seg for behandlingen man må gjennom?

og hvorfor kan ikke en voksen frisk kvinne bære frem noen andres barn dersom hun ønsker det? Ja det er en stor ting å gjøre, men å føde egne barn og i tillegg oppdra dem er en enda større oppgave. Hvorfor kan ikke voksne oppegående kvinner få bestemme over sine egne forplantningsorgan?

Hvorfor siterer du meg her? Jeg har da ikke skrevet noe mot det du skriver? 

Anonymkode: 1d0ef...86a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, ulenissen skrev:

Nei det er bare etter fylte 25 kvinner kan søke 😊 

https://nhi.no/familie/seksualitet-og-prevensjon/sterilisering-kvinne/

Eh, nei. Det er de under 25 som må søke. De over fyller ut begjæringen som er som et skjema som godkjenner steriliseringen av en selv. Måtte fylle ut et slikt når jeg ble sterilisert i forbindelse med mitt andre ks. Ingen søknad, jeg bare sa jeg ville det og da måtte de ha min signatur på det. 

Anonymkode: 79fa6...f10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ulenissen skrev:

 

Men å donere en nyre er også en stor belastning for kroppen og heller ikke reversibelt, men da trenger man ikke søke, da bestemmer man helt selv. Hvorfor skal det være annerledes med å donere egg? Og er ikke den enkelte kvinne i stand til å ta stilling til hvor vidt hun vil utsette seg for behandlingen man må gjennom?

og hvorfor kan ikke en voksen frisk kvinne bære frem noen andres barn dersom hun ønsker det? Ja det er en stor ting å gjøre, men å føde egne barn og i tillegg oppdra dem er en enda større oppgave. Hvorfor kan ikke voksne oppegående kvinner få bestemme over sine egne forplantningsorgan?

Det er en vesentlig stor forskjell på å redde et allerede eksisterende liv og å hjelpe noen med å skape et liv. 

En voksen og frisk kvinne kan sikkert børe frem noen andres barn, men så ser man i mange tilfeller av surrogati, at kvinnene gjerne vil beholde barnet selv. Og så blir det rettssak om hvem barnet tilhører og så må man lage lover om hvem som er mor til barnet, biologisk mor eller den som har gjennomgått svangerskapet, den som har donert egg, eller kvinnen som bærer frem barnet og skal beholde det som sitt eget? Det hjelper sjelden med kontrakter, fordi handel med barn/mennesker ikke er tillatt og selv om det ikke koster ei krone, så er en avtale en handel. 

Kvinners følelser/instinkt for biologisk opphav er sterkt undervurdert. 

Anonymkode: 11aac...0f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er en vesentlig stor forskjell på å redde et allerede eksisterende liv og å hjelpe noen med å skape et liv. 

En voksen og frisk kvinne kan sikkert børe frem noen andres barn, men så ser man i mange tilfeller av surrogati, at kvinnene gjerne vil beholde barnet selv. Og så blir det rettssak om hvem barnet tilhører og så må man lage lover om hvem som er mor til barnet, biologisk mor eller den som har gjennomgått svangerskapet, den som har donert egg, eller kvinnen som bærer frem barnet og skal beholde det som sitt eget? Det hjelper sjelden med kontrakter, fordi handel med barn/mennesker ikke er tillatt og selv om det ikke koster ei krone, så er en avtale en handel. 

Kvinners følelser/instinkt for biologisk opphav er sterkt undervurdert. 

Anonymkode: 11aac...0f5

Og så må jeg legge til- mann og kone ønsker seg barn, men kone kan ikke få barn. De får et egg donert og mannens sperm benyttes. Så krever den biologiske moren barnet. Det er jo hennes. Rettssak-biologisk mor vinner- ekteparet må betale bidrag i 18-20 år. Det samme gjelder ved surrogati. PG barnet får de selvsagt ikke se om de ikke går til rettssak. Så blir det et rent helvete å få se det barnet man trodde skulle være deres, så kommer skilsmissen eller et elendig ekteskap.

https://www.tv2.no/a/5862247/

 

https://thoughtcatalog.com/lorenzo-jensen-iii/2015/12/10-surrogate-pregnancies-that-turned-into-nightmares/

Anonymkode: 11aac...0f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og så må jeg legge til- mann og kone ønsker seg barn, men kone kan ikke få barn. De får et egg donert og mannens sperm benyttes. Så krever den biologiske moren barnet. Det er jo hennes. Rettssak-biologisk mor vinner- ekteparet må betale bidrag i 18-20 år. Det samme gjelder ved surrogati. PG barnet får de selvsagt ikke se om de ikke går til rettssak. Så blir det et rent helvete å få se det barnet man trodde skulle være deres, så kommer skilsmissen eller et elendig ekteskap.

https://www.tv2.no/a/5862247/

 

https://thoughtcatalog.com/lorenzo-jensen-iii/2015/12/10-surrogate-pregnancies-that-turned-into-nightmares/

Anonymkode: 11aac...0f5

Dette gjelder surrogati fra land der dette er dårlig (hvis i det hele tatt) regulert gjennom lovverk. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Ikkje veit ein korleis folk blir som foreldre uansett kor hyggelege dei er. Ville følt att barnet var mitt (trur eg) og vert bekymret for om barnet hadde det bra.

Anonymkode: ff149...86b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Optatium skrev:

Dette gjelder surrogati fra land der dette er dårlig (hvis i det hele tatt) regulert gjennom lovverk. 

 

Og derfor kommer det ikke til å bli rettssaker om det? Man kan ikke bestemme hvem som eier et barn og menneskehandel er ulovlig

Anonymkode: 11aac...0f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er bare før fylte 25 en må søke? Voksne kvinner kan da fritt sterilisere deg de? Du bare leter etter noe du kan vri på til ditt forsvar, går ikke det finner du opp noe. 

Anonymkode: 79fa6...f10

Eksakt hva mener du jeg vrir til mitt forsvar eller finner opp?

Anonymkode: d303e...010

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gikk gjennom IVF på en klinikk i utlandet med første barnet vårt, og eggdonasjon ble da noe vi begynte å tenke på siden det var mulighet for at vi skulle ha embryo til overs.

Personlig syntes jeg det var bedre å donere dem og hjelpe noen som ikke kunne få barn enn å destruere dem. Mannen mente derimot at det ville blitt for rart å vite at vi hadde biologiske barn ute i verden en plass som vi aldri kom til å møte.

Det endte opp med at vi brukte opp alle embryoene våre og vi slapp å ta den endelige avgjørelsen. Jeg ville donert egg for en million kroner uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Eksakt hva mener du jeg vrir til mitt forsvar eller finner opp?

Anonymkode: d303e...010

Du påstår jo at kvinner må søke men ikke menn, men søknad gjelder alle under 25 uansett kjønn. Ingen forskjell på kjønn her. Eller er du en annen anonym som har hoppet inn? 

Anonymkode: 79fa6...f10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du påstår jo at kvinner må søke men ikke menn, men søknad gjelder alle under 25 uansett kjønn. Ingen forskjell på kjønn her. Eller er du en annen anonym som har hoppet inn? 

Anonymkode: 79fa6...f10

Beklager at jeg tok feil på det punktet. Sannheten, slik jeg kjenner den, er likevel ar menn blir henvist mens kvinner må til samtale. 

Anonymkode: d303e...010

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...